STF Lövestad Lilla Rygården B&B

Upplev

Hos oss njuter du av lugnet och naturen, men här finns även mycket att göra! Vandrar du en kilometer genom våra marker kan du ansluta till Skåneleden och vandringen kan sen gå antingen öster- eller västerut. Gårdens marker gränsar till Heinge strövområde som består av natursköna betesmarker och lövskog.

För dig som är erfaren vandrare erbjuder vi Karin Hoffsmans bok Rundvandringar, Mitt Skåne. Varje vandring återkommer till dess utgångspunkt och vandringarna finns i varierande svårighetsgrad. Lederna är inte utmärkta utan kräver att man har boken Rundvandringar mitt Skåne och GPS-koordinater för att ta sig fram. GPS-koordinaterna laddas ner kostnadsfritt från hemsidan

Observera att bil krävs för att ta sig till utgångspunkterna för de flesta vandringarna i boken.

Tips på vad du kan göra hos oss

Bad: Friluftsbadet i Lövestad cirka 2,7 kilometer, och Eljaröd cirka 1 mil. Havsbad cirka 2,5 mil vid Kivik, Haväng, Vitemölla, Ystad cirka 4 mil.

Slott: Christinehof med Ekoparken eller Kronovall med Vinprovning.

Museum:  Arnolds Kannibalmuseum i Önneköp, Hallsbergs Stenar och Hallsbergs gårdsmuseum i Lövestad.

Vattenkvarn: Hallamölla.

Kaffestugor och caféer: Kaffestugan i Andrarum (Skånes äldsta), Sjöbo kaffestuga, Café Madame Blå i Skåne Tranås, Cafe i St. Olof och Olof Viktors  i Glemminge

Restauranger: Brösarps gästis, Bränneriet i Ravlunda, Sjöbo Gästis, Fridens, Berlin i Skåne Tranås, Buhres fiskrestaurang i Kivik, Musteriet Kivik.

Hallamölla gård erbjuder turridning, Alpackavandring finns i Ryadal cirka 1 kilometer från gården, Ekotopia erbjuder föredrag och boende etc med temat hållbarhet.

I de närbelägna städerna Ystad och Simrishamn finns det trevliga affärer och restauranger.

Ge mig gärna förslag på liknande STF-anläggningar om det är fullt hos er