Frågor & svar
Frågor & svar
Här får du svar på de vanligaste frågorna om Kvikkjokk och Kvikkjokksområdet.
Rum och Boende
1. Hur gör jag för att boka?
2. Vilka typer av boendealternativ finns det på Kvikkjokk Fjällstation?
3. Vilka fördelar får jag som medlem i STF?
4. Vilka tider är det incheckning och utcheckning?
5. Om man kommer efter receptionen har stängt, hur får man då nyckeln?
6. Finns det täcke och kudde på rummen?
7. Behöver jag förboka rum?
8. Behöver jag dela rum?
9. Finns det torkrum?
Reception, butik och uthyrning
1. Vilka tider har receptionen och butiken öppet?
2. Vilket utbud har butiken?
3. Vad finns att hyra i er uthyrning?
Mat och Dryck
1. Vad serveras under frukostbuffén?
2. Vad ingår i lunchpaketet?
3. Finns det lunchservering?
4. Finns det middagsservering?
5. Ska måltiderna förbokas?
6. Kan jag laga mat själv?
7. Finns det barnmatsalternativ i restaurangen?
Transport
1. Hur ska jag boka min biljett till Kvikkjokk?
2. När går bussen till/från Kvikkjokk?
3. Hur passar tåg och flyg för resa/från Kvikkjokk?
4. När går båten till och från Padjelantaleden, Kungsleden söderut och Vallevare?
5. Hur långt är det till båtbryggan från fjällstationen?
6. Går det att få biltransport till/från helikopterflygplatsen?
7. Vem ska kontaktas för att boka helikoptertransport i området?
8. Går det att boka snöskotertransport?
9. Hur långt är det mellan busshållplatsen och Fjällstationen?
Övrig service
1. Kan jag ta med mig hunden till fjällstationen?
2. Får man ha hunden i allmänna utrymmen?
3. Har ni Internet?
4. Var finns bilparkering?
5. Har ni någon husvagnscamping?
6. Kan man skicka paket till Kvikkjokk Fjällstation för senare hämtning?
Fjället
1. Säljer ni kartor över området?
2. Har mobilen täckning?
3. Vilka öppettider har fjällstugorna?
4. Kan man förboka bäddar i fjällstugorna?
5. Hur är vädret?
6. När är det låg- och högvatten i fjällen?
7. När är myggsäsongen?
8. Säljer ni fiskekort och var kan man fiska?
9. Säljer ni logibiljetter till stugorna i Padjelanta nationalpark?
Rum och Boende
1. Hur gör jag för att boka?
Du kan antingen boka via vår hemsida www.svenskaturistforeningen.se/kvikkjokk, ringa oss på, tel: 0971-210 22, eller via mail på info@kvikkjokkfjallstation.se. Våra telefontider kan variera men vi har alltid öppet varje dag under högsäsong och lågsäsong.
2. Vilka typer av boendealternativ finns det på STF Kvikkjokk Fjällstation?
Det finns enkelrum, och rum med 1-5 bäddar. Alla rum har vandrarhemsstandard med handfat på rummen och dusch, toalett i korridoren. I vissa rum finns även en bäddsoffa om en extra person vill följa med. Flerbäddsrummen har fyra eller fem bäddar. Dessa finns för dam-, herr- och mixat.
3. Vilka fördelar får jag som medlem i STF?
Det innebär 100 kr rabatt per natt på boende. Reser ni med barn gäller erbjudandet ”fria barn i fjällen” under sportlov och påsk då ett barn per vuxen följer med gratis.
4. Vilka tider är det incheckning och utcheckning?
Incheckning är tidigast kl 12:00 och utcheckning är senast kl 10:00.
5. Om man kommer efter receptionen har stängt, hur får man då nyckeln?
Meddela oss om ni kommer sent. Vi lägger då ut nyckeln i ett kuvert med ditt namn på vid receptionen.
6. Finns det täcke och kudde på rummen?
Det finns täcken och kuddar på alla rum. Det du behöver ta med är sovlakan eller sovsäck. Du kan även hyra linneset om du väljer att inte ta med eget.
7. Behöver jag förboka rum?
Om du vill vara säker på att få den rumstyp eller pris du önskar så ska du boka i förväg. Att komma utan att ha förhandsbokat rum kan innebära att du kan bli tilldelad det dyraste boendet om det är det enda som finns ledigt.
8. Behöver jag dela rum?
Det beror på vilken rumstyp som har bokats. Bädd innebär att dela med andra gäster. Vill du vara säker på att få eget rum rekommenderar vi att du bokar i förväg.
9. Finns det torkrum?
Ja, det finns torkrum i båda byggnaderna.
Reception, butik och uthyrning
1. Vilka tider har receptionen och butiken öppet?
Receptionen och butikens öppettider kan variera. För exakta öppettider ring receptionen på, tel: 0971-210 22.
2. Vilket utbud har butiken?
I butiken finns ett blandat utbud av mat; både färskvaror och torrvaror, samt en del friluftsprylar. Du kan hitta mycket som du behöver för fjällturen. Vi har bland annat kartor, myggmedel, mygghattar, gas, spritbränsle och bensin till utekök.
3. Vad finns att hyra i er uthyrning?
Det finns snöskor, skogsskidor och stavar, fältkök, tält, liggunderlag sovsäckar m m. Vårt utbud av uthyrningsartiklar är under uppbyggnad. Vi har för tillfället inga skidpulkor till uthyrning. Kontakta oss gärna för att höra vad som finns, tel. 0971-210 22, info@kvikkjokkfjallstation.se
Mat och Dryck
1. Vad serveras under frukostbuffén?
Vår frukostbuffé innehåller en mängd goda saker såsom fil, yoghurt, gröt, olika flingor, ekologiska produkter, hembakat bröd med massor av pålägg, ägg, juice, kaffe och te.
2. Vad ingår i lunchpaketet?
Du gör dina egna smörgåsar och får en frukt, en påse med en russin- och nötblandning, en chokladbit och en bulle. Du väljer mellan olika soppor, kaffe, te och chokladpulver om du har en termos med dig. Lämna gärna in termosen kvällen innan så ser vi till att den är fylld med varmt vatten på morgonen innan du ger dig ut på tur.
3. Finns det lunchservering?
Under högsäsong serveras lunch, husets hamburgare och lättare rätter mellan kl 12:00-16:00. Under lågsäsong kan lunch förbokas, senast dagen innan ankomst.
4. Finns det middagsservering?
Varje kväll under högsäsong serveras en trerätters middag. Det går även att välja rätter från vår à la carte. Specialkost är inget problem, beställ gärna i förväg. Under lågsäsong serveras à la carte rätter.
5. Ska måltiderna förbokas?
Frukost förbokas. Gärna middagen också, men det är inget krav. Lite större sällskap bör förboka för bästa service och garanterad plats.
6. Kan jag laga mat själv?
Vi har ett välutrustat självhushållskök i huvudbyggnaden där det går bra att laga mat. Här finns även kylskåp och frys där du kan förvara dina matvaror under vistelsen. Märk livsmedlen med ditt rumsnummer samt avresedatum.
7. Finns det barnmatsalternativ i restaurangen?
Barnportioner av våra rätter finns för barn mellan 5-11 år. För specialkost beställ i förväg.
Transport
1. Hur ska jag boka min biljett till Kvikkjokk?
För resa med tåg och buss är det mest fördelaktiga att boka en tågplusbiljett, d.v.s att boka även bussresan genom tågbolaget. Då ansvarar tågbolaget för missade förbindelser mellan tåg och buss vid förseningar. Det är VY-tåg som trafikerar sträckan.
2. När går bussen till/från Kvikkjokk?
Buss 94 kör under högsäsong dagligen mellan Kvikkjokk och tågstationen i Murjek, via Jokkmokk. Under vintern och lågsäsong går buss 47 en gång om dagen mån–fre. För mer information gå in på Länstrafiken i Norrbottens hemsida eller ring trafikupplysningen tel. 0771-100 110.
3. Hur passar tåg och flyg för resa/från Kvikkjokk?
Under högsäsong är busstrafiken anpassad till tågtrafiken. För information om busslinjerna mellan flygplatser och Kvikkjokk: gå in på www.ltnbd.se eller ring trafikupplysningen tel. 0771-100 110.
De närmaste flygplatserna är
Gällivare 20 mil. Lapland Airport.
Luleå 29 mil. Luleå Airport. Flygbolag SAS och Norwegian.
Arvidsjaur 27 mil. Arvidsjaur Flygplats.
För taxi mellan Kvikkjokk – Jokkmokk, 12 mil, kontakta Jokkmokks Taxi tel. 0971-551 20.
För tågresa, kontakta tågoperatör vy.se tel: 0771-444 111
STF-medlemmar har 10-15% rabatt på ordinarie pris hos utvalda tågoperatörer. Här läser du mer om hur du nyttjar medlemsrabatten.
4. När går båten till och från Padjelantaleden, Kungsleden söderut och Vallevare?
Avgångs- och ankomsttider varierar under låg- och högsäsong. Det går att boka transport även utanför säsong. Kontakta båtförarna Björn Sarstad och Helena Adolfsson på tel. 070-205 31 93, 073-800 62 32 eller se hemsidan: Båttrafik i Kvikkjokk.
5. Hur långt är det till båtbryggan från fjällstationen?
Det är ca 200 meter.
6. Går det att få biltransport till/från helikopterflygplatsen?
Ja, vi kör våra gäster om transport önskas. Bokas i förväg.
7. Vem ska jag kontakta för att boka helikoptertransport i området?
Det finns ett helikopterföretag i Kvikkjokk: Fiskflyg tel: 0971-210 40, 072-512 77 70.
8. Går det att boka snöskotertransport?
Skoterskjuts kan beställas av Björn Sarstad, tel: 070-205 31 93 och Helena Adolfsson, 073-800 62 32 eller se www.battrafikikvikkjokk.se
9. Hur långt är det mellan busshållplatsen och Fjällstationen?
Det är ca 150 meter. Busshållplatsen ligger längs Kvikkjokks huvudväg, vid kyrkan mitt i byn.
Övrig Service
1. Kan jag ta med mig hunden till fjällstationen?
Det går bra att ta med hunden. Vi rekommenderar att du förbokar ditt boende om du har med dig hund, eftersom det är ett begränsat antal rum där det är tillåtet att bo med hund.
2. Får man ha hunden i allmänna utrymmen?
Nej, man får inte ta med hunden in på fjällstationen av hänsyn till allergiker.
3. Har ni Internet?
Vi har gratis Wi-Fi för våra gäster i allmänna utrymmen i huvudbyggnaden. Det finns även en gästdator att låna.
4. Var finns bilparkering?
Den allmänna vägen, byns huvudväg och som går genom byn slutar vid parkeringen. Mellan parkeringen och Kvikkjokk Fjällstation finns en gångstig som är ca 60 meter lång.
5. Har ni någon husvagnscamping?
Nej. För frågor om husvagnsparkeringen i Kvikkjokk, kontakta Jokkmokks kommun, tel: 0971-170 00
6. Kan man skicka paket till Kvikkjokk Fjällstation för senare hämtning?
Ja, det går bra att skicka paket. Märk det med namn och när du beräknar att hämta försändelsen. Beroende på vikt/volym/tid för förvaring om du är gäst eller inte, tar vi en mindre avgift för godshantering. Att skicka med bussgods är ett bättre alternativ än med post.
Fjället
1. Säljer ni kartor över området?
Ja, vi säljer både Lantmäteriets- och Calypsos tyvekfjällkartor. Vi har kartor för hela området.
2. Har mobilen täckning?
Endast Telias nät har full mobiltäckning i Kvikkjokk. Räkna inte med att du kan ringa var du än befinner dig, i fjällvärlden saknas till största del täckning. Satellittelefoner undantaget. Nödtelefoner finns i alla stugor men får endast användas vid nödfall.
3. Vilka öppettider har fjällstugorna?
Det är olika för varje stuga och område. För information om STF-stugorna, se www.svenskaturistforeningen.se och för stugorna i Padjelanta nationalpark: www.laponia.nu
4. Kan man förboka bäddar i fjällstugorna?
Fjällstugorna kan inte bokas i förväg. Men alla som kommer dit får tak över huvudet, oavsett om det är fullt.
5. Hur är vädret?
Vädret växlar snabbt på fjället. Ena stunden kan det vara sol för att nästa stund vara regn eller full snöstorm. För en mer utförlig väderprognos, se www.smhi.se. Långsiktsväderprognoserna kan dock vara osäkra.. Packa ryggsäcken för alla slags väder.
6. När är det låg- och högvatten i fjällen?
Det går inte att svara på. Till största del styrs vattenmängd av regnmängd. Regn kan ge höga vattenflöden även i september. Snösmältningen på fjället ger mycket vatten vid värme och/eller regn. Ett tips vid vadning är att om det inte regnar är det som regel lägre vattennivåer i bäckarna på morgonen eftersom snösmältningen minskar under nätterna.
7. När är myggsäsongen?
Mygg livnär sig på blomnektar och finns därför mellan midsommar fram till mitten av augusti. Hur många varierar mycket från år till år, mellan olika dagar och olika lokala platser. Kalfjället brukar vara ett rätt myggfritt område.
8. Säljer ni fiskekort och var kan man fiska?
Det finns flera fiskevatten i Kvikkjokkområdet. Vi säljer fiskekort. För mer information om fiske se hemsidan för Länsstyrelsen i Norrbottens län, eller kontakta dem på tel. 0920- 960 00.
9. Säljer ni logibiljetter till stugorna i Padjelanta nationalpark?
Ja, eftersom stugorna i Padjelanta nationalpark inte kan ta kortbetalningar, kan man välja att lösa logibiljetter hos bland andra Kvikkjokk Fjällstation. För mer information gå in på www.padjelanta.se.
Se tillgänglighet och boka. Från 460 kr