Just nu genomför vi uppdateringar på webbplatsen vilket kan medföra tillfälliga störningar. Tack för ditt tålamod!

STF Edsbyn Vandrarhem

Tips

Hos oss på Doma – som vandrarhemmet kalls för i folkmun, bor du vackert på en före detta bondgård. På den stora tomten stormtrivs barnen och inte långt från knuten slingrar sig ån Voxan som en serpentin ner mot kusten. Det finns massor att göra i trakten – och omgivningarna erbjuder dessutom lättillgängliga aktiviteter såsom fågelskådning och bärplockning. På den här sidan delar vi med oss av våra bästa tips på saker att se och göra under tiden du semestrar hos oss.

Sport och fritid

Fiske i strömmande vatten
Du som gillar att fiska kan definitivt passa på att botanisera i din hobby under ditt besök hos oss. Det går dessutom alldeles utmärkt att säkra ditt fiskekort enkelt online och betala direkt med SMS eller med Swish via iFiske. Woxdalens Sportfiskeklubb vet allt du behöver veta om fisket i trakten – läs mer på deras webbsida för mer information.

I kanot längs Voxnan
Att paddla kanot är en aktivitet som passar alla familjens medlemmar. Oavsett nivå väntar en sträcka som är utmanande för just dig. Idylliska Voxnan ringlar sig strax ovanför Edsbyn och erbjuder fantastiska naturkulisser och varierade svårighetsgrader. Här kan du läsa mer om paddlingen i trakten och se en översiktskarta över forsarna och intilliggande öar.

”Kom och sätt peggarna i rännan”
På Alfta-Edsbyns Golfklubb är man mån om att alla ska känna sig välkomna – oavsett nivå. Banan ligger ostört strax utanför Alfta och erbjuder en varierande och utmanande golf utan att krångla till det. Rösabergsbanan är en 9 håls skog- och parkbana. Det finns även driving-range, övningsgreen och övningsbunker för dig som vill slipa på tekniken. Läs mer om Alfta-Edsbyns Golfklubb.

Sköna vandringsleder
Att vandra är både avslappnade och bra för motionen och är dessutom ett utmärkt sätt att uppleva naturen i närområdet. Här finns till exempel den cirka 7 kilometer långa Flottarleden som går längs älven Voxan som gör sig alldeles utmärkt för en dagsutflykt. Men för dig som föredrar en flerdagstur väntar också den 40 kilometer långa Pilgrimsleden i Alfta. Här kan du läsa mer om Flottarleden, Pilgrimsleden och andra härliga leder i trakten.

På cykel genom världsarvet
I år välkomnar vandrarhemmen i Hälsingland i en gemensam satsning särskilt alla cykelturister. En chans att cykla runt i sommar-Hälsingland och uppleva gårdarna, älvarna, skogen och linet. Till din hjälp får du kartor och specialerbjudanden som vi tagit fram. Prata med oss på vandrarhemmet eller mejla om du vill veta mer.

Kultur och historia

Hälsingegårdar – ett världsarv
En hälsingegård är en bondgård eller före detta bondgård i Hälsingland med bevarade kulturhistoriska värden. De är också en uppvisning i ambitionen att bygga stort. I världen är det faktiskt bara i Hälsingland som man kan hitta en sådan koncentration av stora gårdar. Ett faktum som gjorde att de 2012 tog sig in på Unescos världsarvslistan. 7 världsarvsgårdar är utvalda som representanter för omkring 1000 gårdar – ett 50-tal går att besöka, så passa på att göra en påhälsning om du har möjlighet. Här kan du läsa mer om Hälsingegårdarnas plats på Unescos världsarvslista.

Ge mig gärna förslag på liknande STF-anläggningar om det är fullt hos er

RÖSTA PÅ DIN FAVORIT OCH VINN EN ÖVERNATTNING

På vilket av alla STFs boenden trivs du allra bäst? Rösta på just din favorit till utmärkelsen Årets Kudde 2019, så har du samtidigt chansen att vinna en fri övernattning.

Läs mer och rösta här