Vi vann! Bästa årsberättelsen i den ideella sektorn 2018

Pressmeddelande från PwC: För 17:e året i rad står PwC bakom utmärkelsen Årets Redovisning i den ideella sektorn. Utmärkelsen delas ut på Ideellt Forum som PwC anordnar tillsammans med Swedbank och Ideell Arena. I år fick Svenska Turistföreningen ta emot utmärkelsen Årets Redovisning i den ideella sektorn.

Organisationen prisas bland annat för en redovisning som är direkt och intresseväckande och som på ett transparent sätt redovisar såväl historisk utveckling som arbetsgivarperspektiv. Svenska Turistföreningen lyfter också i sin redovisning på ett föredömligt sätt fram intressentperspektiv och riskbedömningar.

I snart två decennier har PwC erhållit och granskat ett stort antal nominerade årsredovisningar och har varje år utsett ca tio finalister. En oberoende jury beslutar sedan vilken av dessa som är den bästa redovisningen inom den ideella sektorn. Genom att lyfta fram goda exempel och peka på konkreta förbättringsområden vill utmärkelsen inspirera organisationer till att ytterligare utveckla sin redovisning.

Jenny Engström, kommunikationsansvarig, Svenska Turistföreningen:
– Äntligen! Efter fem år som finalister vann vi guldet! Detta är ett resultat, när samarbete funkar som bäst. Alla på STF har varit med och bidragit till detta vinnaralster. Händelser, foton, fakta, statistik, expertkunskap, idéer och en massa massa engagemang. Då blir det bra.

Årets redovisning – juryns motivering:
”Årets vinnande redovisning är både direkt och intresseväckande. Med ett tydligt och transparent anslag redovisas allt från föreningens 100-åriga medlemsutveckling till dess nuvarande arbetsgivarperspektiv. Trots omfattning och emellanåt mycket information ges goda förutsättningar för ansvarsutkrävande. Inte minst vill vi lyfta ett föredömligt användande av intressentperspektiv och riskbedömningar. Kort sagt, en redovisning att turista i.”

Följande nio organisationer gick vidare till finalen i Årets redovisning i den ideella sektorn:
BRIS
Diakonia