Information vid  boendebokning

På vandrarhem bor barn gratis t.o.m. det år de fyller två år. Detta gäller om barnet inte upptar en egen säng. Resenär över 15 år räknas som vuxen.

Grupp- och konferensbokningar är inte möjliga via onlinebokning. I dessa fall ber vi dig att ta direktkontakt med aktuell anläggning. Barnpris gäller ej vid gruppbokningar.

arrowdown
arrowdown

Kungsleden

Tipsa en vän

Foto: Anders Gustafsson ©
Foto: David Erixon ©
Foto: John Grundström ©
Foto: Anders Gustafsson ©

Göm intro

Foto: Jeppe Börjesson

Kungsleden

Det kan sägas direkt – Kungsleden mellan Abisko och Hemavan är en av världens bästa skid- och vandringsleder. Ett drygt 400 kilometer långt äventyr som påbörjades av Svenska Turistföreningen i början av 1900-talet. Här ryms en variation av fantastiska fjällmiljöer som kittlar nutidsmänniskans upptäckarlusta. Välkommen till Kungsleden!

Kungsleden lockar till upptäckter och njutning sommar som vinter. På vinter möts du bland annat av snöklädda toppar, varm vårsol, glaciärer och magiskt norrsken. På försommaren kommer midnattsolen som frestar till vandring dygnet runt. Grönskande frodiga fjällhedar kantas av mörka stup och porlande jokkar blir till skummande forsar om sommaren.

Abisko, Nikkaluokta, Saltoluokta, Kvikkjokk, Ammarnäs och Hemavan är platser där du kan börja och sluta din vandring eller skidtur. Du väljer själv vilken plats som är bästa att starta på beroende på vilket slags äventyr och vildmark du längtar till samt hur länge du vill vara ute.  Spänger, broar, ledkryss (vintertid) och tydliga stigar gör vägen trygg för både vandrare och skidåkare och våra stugor är aldrig långt borta.

Sträckan mellan Abisko och Nikkaluokta är både den mest alpina och den mest vandrade av leder i Sverige. På vintern är det många som upptäcker dessa fjäll både via toppturer och turskidåkning. Kebnekaises vita toppar utgör en extra lockelse här. Även söderut mot Saltoluokta går Kungsleden i ett vilt fjällandskap, där milslånga u-dalar och sjöar leder tankarna till Alaska.

Turen mellan Saltoluokta och Kvikkjokk växlar mellan kalfjällets platåer och gränslandet mellan skog och fjäll. Sarek bildar en hög fond intill leden. Söder om Kvikkjokk breder Sveriges vackraste fjällbjörkskogar ut sig, avlösta av låga fjällplatåer. Mellan Ammarnäs och Hemavan är kalfjällen imponerande höga, men leden genom dalgångarna är både lätta att vandra och skida. Kungsleden erbjuder fjälläventyr för alla, stora som små.

Samarbetspartners
  Officiell huvudleverantör: Haglöfs      Partner: Tierra             Naturkompaniet      Partner: SJ      Partner: Barnängen
Utbud
Alla STF Vandrarhem, Hotell och Fjällanläggningar Nya boenden Alla aktiviteter Alla lokalföreningar Upptäck Sverige Hyr hela huset Tågluffa Grupper Ekoturism Kebnekaise Kungsleden Årefjällen Jämtlandstriangeln Gotland Nationalparker Af Chapman Golf Upptäckarbrevet Dag Hammarskjölds Backåkra Medlemserbjudanden Storstad Vandring Lediga jobb Ge bort en upplevelse STFs mobilsajt Hihostel.com

Medlemsinloggning

När du loggat in kan du enkelt ändra och ha koll på dina medlemsuppgifter och köpa medlemskap till fler i familjen. Du kan skriva kommentarer på STFs boenden och aktiviteter och spara och dela med dig av dina favoritställen.

Första gången du loggar in

Inloggningshjälp

Har du loggat in tidigare använder du ditt medlemsnummer samt ditt personliga lösenord för att logga in. Lösenordet skickades till dig när du loggade in första gången. Om du har glömt lösenordet beställer du enkelt ett nytt via länken intill.

Är det första gången du loggar in använder du ditt medlemsnummer (utan mellanslag och 054) som användarnamn och ditt postnummer som lösenord för identifiering. Därefter väljer du ett eget lösenord som du använder nästa gång du ska logga in.

Mer inloggningshjälp

Glömt ditt lösenord?

Fyll i ditt medlemsnummer så skickar vi ett nytt lösenord till din e-postadress.

Tidsbegränsning vid bokning

För att garantera att den produkt du valt ska vara tillgänglig vid utcheckning sparas enbart din tillagda produkt i 15 minuter. Om du har flera produkter i din varukorg räknas tiden från och med den första produkten du lagt till.