STF Roslagens Lokalavdelning

STF Roslagens Lokalavdelning - Narvagatan 6A, 76131 Norrtälje

Våra kommuner

Norrtälje

Anslut dig till vår lokalavdelning

Mejla ossså får du mer information om vår verksamhet

Med Roslagens magnifika skärgård och 13 000 öar, finns det goda chanser att du hittar din egen vrå. Här finns ett levande skärgårdslandskap med naturreservat, nationalparker och genuin skärgårdsbebyggelse.

Att besöka skärgården förknippas av många med sommar, sol och sköna klippbad. Men skärgården utmanar och förtrollar även andra tider på året. När isarna ligger spegelblanka är en tur på skridskor till ytterskärgården en oslagbar upplevelse. Det går att definitivt att njuta av Roslagen året runt.

En gång var Norrtälje en av Östersjöns mest populära badorter – känd för sin välgörande gyttja. Idag är Norrtälje Roslagens centralort och en idyllisk liten kuststad med genuin bebyggelse och gamla trähus från sent sjuttonhundratal, som Wallinska gårdarna vid lilla torget och Rådhuset på Stora Torget.

Bygden har stigit upp ur havet relativt sent. Gamla vattenvägar går fortfarande att följa. Husby Sjuhundraleden och Långhundraleden var en av vikingatidens två vattenvägar till den dåvarande huvudstaden Uppsala. Det finns spår av bebyggelse och mänsklig närvaro på många ställen längs leden. Här finns även många naturreservat att upptäcka. Ängsö nationalpark i skärgården bjuder på praktfull blomstring när alla orkidéerna blommar.

Roslagen kan upptäckas i såväl vandringskängor och ridstövlar som med ett metspö i handen. Till fots eller på cykel kommer du riktigt nära Roslagens natur, kultur och levande historia. Golftokiga har flera utmanande golfbanor i skiftande natur att välja bland.

Lokalavdelningen genomför varje år utflykter till intressanta sevärdheter i Roslagen.

Lokalavdelningen grundades år 1976 och samlar cirka 130 medlemmar.

• 30 Mar 2024

Äggjakt

Det ryktas att påskharen har gömt ägg i skogen! Kom och leta med oss! Barn i alla åldrar välkomna. Vi tänder grillen för dem som vill stanna och fika efteråt. Ta med det du vill grilla äta och dricka. Varje barn kommer att få 1 påskägg med godis. OBS begränsat antal platser, först till kvarn!

När: Lördag 30 mars (påskafton) kl 10:30. Var: Samling vid grillplatsen i Grindskogen. Anmälan SMS till 0736 851 550 senast 28 mars. Skriv namn och ålder på barnen. Kostnad: Gratis för medlemmar / 40 kr per barn för icke medlem. Betalning till bg 620-3657 eller swish nr 123 139 46 00 senast 29 mars, invänta bekräftelse på anmälan innan betalning. Medföljande vuxen ansvarar för barnet under hela aktiviteten.

Icke-medlem: 40 kr

• 09 Apr 2024

Besök Norrtälje badhus

Följ med på ett besök i Norrtälje badhus. Vi gör en rundvandring och får höra om badhusets historia och dessutom se badhusets ”reningsverk”. Det senare nog så viktigt. Besöket tar ca 1h.

När: Tisdag 9 april april kl 17:30. Var: Badhuset, Norrtälje. Kostnad: Gratis. Anmälan: Anmälan senast 2 april till stf.roslagen@la.stfturist.se eller tfn 070 619 56 53.

Icke-medlem: Gratis

• 27 Apr 2024

Vandring till och besök Frötuna kyrka

Vandring till och besök Frötuna kyrka Ylva Följ med på en kort vandring till Frötuna kyrka och en föreläsning om kyrkan. Vi samlas vid Campus Roslagen och vandrar till Frötuna. Där möter Gabriella Wiberg och berättar om kyrkan och dess sevärdheter.

När: Lördag 27 april kl 10.00. Var: Samling kl 10:00 vid cykelställen på busshållplatsen vid pendlarparkeringen vid Campus Roslagen, Norrtälje. Kostnad: Gratis. Anmälan: Anmälan senast 20 april till stf.roslagen@la.stfturist.se eller tfn 070 937 45 57.

Icke-medlem: Gratis

• 12 Maj 2024

Edsbro kyrka mm

Följ med och besök Edsbro kyrka mm. Kyrkan ligger på en kulle mitt i byn, där har också funnits en tingsplats. Här finns också den gamla masugnen, räddad till eftervärlden, som försåg Skebo bruk med tackjärn och intill ligger den ännu bebodda bruksgatan. Strax nedanför kyrkan låg järnvägsstationen för inte så länge sedan. Vi får också höra om Linnés besök i Edsbro på hans återresa från Lapplandsresan. Vi guidas av Charlotte Brusewitz under vår utflykt. Ta med fika, så fikar vi vid lämpligt tillfälle. Utflykten tar ca 2,5 h.

När: Söndag 12 maj kl 11.00. Var: Edsbro kyrka. Kostnad: 130:- medlem / 150:- icke medlem, barn gratis. Anmälan till stfroslagen@stfturist.se eller tel 076 8282 168 senast 5 maj. Betalning till BG 620-3657 eller swish nr 123 139 46 00 senast 6 maj.

Medlem: 130 kr

Icke-medlem: 150 kr