STUDIEBESÖK PÅ GRÄNUMS BRÄNNERI

STF Västra Blekinge

04 Maj 2019

Inte medlem
Anmälan görs till Hans Gisslén på 073-442 74 51 eller hans.gisslen@oktv.se senast söndagen den 28 april. I anmälan ska namn och medlemsnummer finnas. Vid betalning vänligen skriv ditt medlemsnummer som meddelande. Swish: 123 069 35 72, bankgiro: 8153-9 437 60 17-2 eller kontant (max 100-sedlar mottages)
Brännvin har framställts i Sverige sedan senmedeltiden genom destillering av vin, därav namnet. Brännvinets första användningsområden var som ingrediens i svartkrut och som läkemedel, bl.a. ansågs det effektivt mot pesten. Gränum var ett av ca 40 gårds- eller andelsbrännerier i landet som lades ner 1971. I de flesta anläggningar har utrustningen skingrats men i Gränum låstes dörren och utrustningen stod kvar. 1993 förklarades byggnaden som byggnadsminne och idag ägs den av en stiftelse Adress: Stationsvägen 135, GRÄNUM Byggnadsminnesförklarat år 1993 Samlingsplats: Vid Gränums Bränneri, Stationsvägen 135, Gränum Samlingstid: kl. 11.00 Sista anmälningsdag: Lördagen den 28 april Medtag: Medlemskort
  • Senaste datum för anmälan: 28/04
  • Samling: Gränums Bränneri, Stationsvägen 135, Gränum , 11:00
  • Plats: Gränums Bränneri, Stationsvägen 135, Gränum
  • För vem? Alla
  • För mer information och anmälan: Hans Gisslén

Typ av aktivitet: Studiebesök

• 13 Apr 2019

CYKELTUR I VACKRA BLEKINGE

Vill du uppleva Västra Blekinge på cykel? Då ska du följa med oss lördagen den 13 april. Vi kommer att cykla Sydostleden etapp: Karlshamn – Fridafors. Vi startar i Karlshamn kl.10.00 för vidare färd mot Asarum 11.00 och avslutar i Hemsjö. En tur på 22 km enkelresa. Under resans gång gör vi depå stopp medtag därmed egen fika. Denna aktvitet är gratis för såväl medlem som icke medlem. Varmt välkomna att följa med ut på en härlig cykeltur med oss! OBS! Krav på hjälm.

Anmälan görs till Hans Gisslén på telefon: 073- 442 74 51 eller hans.gisslen@oktv.se. I anmälan ska namn och medlemsnummer finnas. Sista anmälningsdag måndagen den 8 april. Medtag: Medlemskort och hjälm.

Icke-medlem: Gratis

• 27 Apr 2019

VANDRING RUNT SKYESJÖN

Skyesjön är en sjö uppdelad i stora- och lilla Skyesjön. Ligger vackert belägen i Olofströmsskogarna. Vi avnjuter en promenad runt denna sjön på ca 6.5 km lätt vandring. Datum: Lördagen den 27 april Samlingstid: 09.00 Samlingsplats: Olofströms resecentrum Rutt: 6.5 km lätt vandring runt hela sjön. Fikapaus kommer att göras. Sista anmälningsdag: Fredagen den 26 april Varmt välkomna STF Västra Blekinge Lokalavdelning

Anmälan görs till Ordförande Kjell Andersson på tel: 070-272 22 67, halenflotten@gmail.com. SENAST 26 april I anmälan skall medlemsnummer samt för och efternamn på deltagaren/-arna att stå med. Medtag: Medlemskort, egen fik, kläder efter väder samt ett gott humör!

Icke-medlem: Gratis

• 04 Maj 2019

STUDIEBESÖK PÅ GRÄNUMS BRÄNNERI

Medlem: 20 kr

Icke-medlem: 50 kr

• 05 Maj 2019

SKOGSBAD – Shinrin Yoku

Kom med och upptäck skogens inverkan på ett nytt sätt. En promenad i lugnt tempo och med övningar som stimulerar sinnena. Låt hjärnan koppla av och låt naturens energier skapa lugn. Studier visar att skogsbad är att satsa på friskvård, att det kan förebygga sjukdomar. Vandringen sker i lätt kuperad terräng, med lite stenar och rötter. Aktiviteten genomförs av Susanna Lustig från Soul Finances. Kursdagar: Söndagar den 5 maj, 12 maj samt 19 maj Tidsåtgång: 1,5-2 timmar/tillfälle Tid: 11.00 Samlingsplats: Halens Camping Antal platser: Genomförs vid minst 3 deltagare Medarrangör: Studiefrämjandet Pris medlem: Gratis Pris icke medlem: 150kr/tillfälle Sista anmälningsdag: Senast 2 dagar före angivet datum.

Anmälan görs till info@soulfinances.se eller 070-864 18 99. I anmälan skall medlemsnummer samt för och efternamn på deltagaren/-arna att stå med. Sista anmälningsdag: Senast 2 dagar före angivet datum. Medtag: Medlemskort och liggunderlag. OBS! Sätt på mobilen efter skogsbadet!

• 12 Maj 2019

• 19 Maj 2019