Tänk på att det råder eldningsförbud i princip i hela landet. Nu är det viktigare än någonsin att vi alla njuter av naturen på ett ansvarsfullt sätt. Läs mer på Länsstyrelsen.se för exakt information om vad som gäller på just din plats

STF Nära dig

Vandring i natursköna Glaskogen

Låglandsvandring 1

STF Värmland

19 Aug

Aug

Samling vid Glava kyrka k l 11 för gemensam färd till Lenungshammar. Samåkning från Norrstrandskyrkan k l 09.30 Väl framme dricker vi medhavt kaffe. Sedan vandrar vi en slinga på 5 km alt 7,5 km eller längre! Vi återkomsten stannar vi vid Carls Café. Där finns lättare lunch att köpa t ex bakpotatis, sallad mm Kostnad 20 kr exkl lunch
  • Senaste datum för anmälan: 12/08
  • Samling: Glava kyrka , 11:00
  • Plats: Glaskogen
  • För vem? Alla
  • För mer information och anmälan: Margit Westlund, 070-333 59 22 eller Birgitta Blomberg, 070-176 99 98

Typ av aktivitet: Vandring

• 19 Aug

Vandring i natursköna Glaskogen

• 22 Aug

Bangolf i Skoghall

Vi samlas vid Skoghalls bangolfbana, Lunserudsvägen 3, Skoghall k l 17 00 och provar på att spela på deras fina 18-hålsbana. Efteråt finns möjlighet att fika i klubbens kafé. Kostnad 50 kr exkl fika

Medlem: 50 kr

• 06 Sep - 09 Sep 2018

Höstvandring på Långberget

Det enskilda läget, 630 möh, inbjuder till fina naturupplevelser på olika vandringsleder. Vi bor på sporthotellet i tvåbäddsrum. Avresa med Jönsson Buss från Norrstrandskyrkan i Karlstad k l 10 00 Pris: 2 100 kr för resa, övernattning och frukost. Anmälan senast den 3 augusti

Anmälningsavgiften inbetalas på föreningens plusgirokonto 68 78 92-0 senast den 15 augusti.

Medlem: 2100 kr

• 26 Sep

Tiveden – djur, natur och människor

Visning på Naturum i Karlstad kl 18.00. En film gjord av Göran Alm, Ola Högberg, Björn Obenius. Spännande upplevelser i Tivedens rika natur! Caféet är extraöppet till kl 18. Filmen är 73 minuter lång. Tack vare en gåva har vi kunnat sätta priset till 70 kr per person(fika ingår ej). Alla är vällkomna, ingen föranmälan. Antalet platser är begränsat.

Medlem: 70 kr

• 30 Sep

Vandring på Brattforsheden

Samling vid Norrstrandskyrkan k l 10.00 eller vid Kittelfältets parkering (tag söder, vänster) k l 11 Vi går Stegelmossleden ca 4,5 km med vår guide Johan Lind, som berättar om naturen. Efter vandringen visning av Brattforshyttan. Därefter kan vi köpa och steka våra kolbullar. Anmälan senast 26 september. Kostnad kr 20 kr (+ kostnad för kolbulle) Ta med egen fika

• 11 Okt

Okt

Vinterfåglar

Anders Hansson, bl a känd från NWT, visar bilder och berättar om sina upplevelser i naturen på Studiefrämjandet, Verkstadsgatan 1 i Karlstad, rum 215. Pris: 100 inkl kaffe/te och smörgås. Föranmälan senast den 4 oktober

Medlem: 100 kr

• 25 Okt

Okt

Heldagsbesök i Säffle

Vi samlas kl 09 00 vid Norrstrandskyrkan för avresa till Säffle eller vid SOMAS i Säffle kl 10 00. SOMAS Instrument AB är ett familjeägt företag som utvecklar, producerar och marknadsför regler- och avstängningsventiler sedan mer än 70 år och är ledande i branschen. Man levererar sina produkter över hela värden. Antalet anställda är ca 160. Efter besöket äter vi lunch på First Hotel Royal, därefter tar vi en kort promenad till stadshuset. Vi gör eventuellt också ett besök i det berömda vattentornet. Säffle stadshus invigdes 1954 för Sveriges yngsta stad 1951. Stadshuset är "även ett konstmuseum och expo för inredningskonst". Hela inredningen andas 50-tal, alla möbler och lampor tillverkades speciellt för stadshuset. Vi får även ett föredrag av Alno Saarnak. Anmälan senast 17 oktober.

Kostnad 20 kr exkl lunch och resa

• 15 Nov

Konst på Karlstads Universitet

Vi samlas utanför universitetets huvudentré och tillsammans med Monica Furu, universitetsadjunkt i Konst och bildgestaltning, tar vi en konstrunda i lokalerna. Vi får se konst av kända och okända svenska konstnärer. Efteråt finns möjlighet att fika i bibliotekets kafé. Kostnad 20 kr exkl fika Anmälan senast den 7 november

• 21 Nov

Medlemskväll STF Värmland

Samling vid Studiefrämjandet, Verkstadsgatan 1 Pilgrimsvandring i Spanien, bildvisning och berättelse från vandringen hösten 2017 Anmälan senast 19 nov Kostnad 20 kr. exkl kaffe och smörgås

• 02 Dec

1: a advent i S t Kils kyrka

Samling vid Norrstrandskyrkan k l 10 00 för samåkning till Kil. Vi deltar i mässan i S t Kils kyrka där kyrkokören kommer att sjunga. Efteråt får vi guidning i kyrkan Ingen avgift utgår, men lämna gärna kollekt

Medlem: Gratis

• 15 Dec

Lussevandring vid hembygdsgården i Forshaga

Samling vid Norrstrandskyrkan kl. 09.30 eller vid parkeringen hembygdsgården Forshaga kl. 10.00 Medtag matsäck och vi kommer att göra en brasa för grillning. Kostnad 20 kr. Anmälan senast 12 dec

• 13 Jan

Vintervandring på Skutberget

Samling kl 10 00 vid stora parkeringen på Skutberget. Vi vandrar 2-3 km på de lätta stigarna runt camping- platsen. Tag med egen matsäck för grillning. Ingen föranmälan. Kostnad 20 kr.

• 09 Feb

Årsmöte 2019

Motioner skall vara ordföranden Barbro Falken tillhanda senast den 31 december 2018. Förslag till val bör lämnas till valberedningen senast den 31 december 2018. Årsmöteshandlingar finns tillgängliga hos ordföranden från den 1 februari 2019. Anmälan om deltagande senast den 2 februari.

Medlem: Gratis