STF Värmland Lokalavdelning

stf.varmland@la.stfturist.se

STF Värmland Lokalavdelning

Våra kommuner

Arvika, Eda, Filipstad, Forshaga, Grums, Hagfors, Hammarö, Karlstad, Kil, Kristinehamn, Munkfors, Storfors, Sunne, Säffle, Torsby, Årjäng

Anslut dig till vår lokalavdelning

Mejla ossså får du mer information om vår verksamhet

Flera stora personligheter ur den svenska litteraturen har beskrivit Värmland. Selma Lagerlöf, Gustaf Fröding, Nils Ferlin och Erik Gustaf Geijer är några av de stora, som har författat om de djupa skogarna och det glittrande vattnet.

Värmlands natur är av skiftande karaktär. Södra delen närmast Vänern hör till Götalands centrala slättbygder, medan det längre norrut mellan de långa dalarna Fryksdalen och Klarälvsdalen utbreder sig stora skogar. Längst i norr finns bergstoppar på nästan 700 meter över havet, och härifrån är det nära till kalfjäll i Dalarna och Norge.

Värmland har stor rikedom på sjöar och vattendrag. Mest kända är Frykensjöarna och Klarälven. Denna rinner genom Karlstad, som är landskapets huvudort med bland annat universitet och stor hamn. Södra Värmland har också vackra skärgårdar.

Tillgången på skog och kraften i vattenfallen har varit basen för pappersindustrin. De mindre pappersbruken är numera nerlagda och ersatta med några få stora anläggningar. Östra Värmlands mineralrikedom låg till grund för de många nu nerlagda hyttorna och bruksherrgårdarna. Namn som Brattfors, Persberg, Nordmark och Långban är kända namn inom området.

För medlemmar i lokalavdelningen Värmland finns ett rikt och varierat programutbud. Naturupplevelser i form av vandringar, cykelturer, båtturer och fågelskådning är en stor del av verksamheten. Studiebesök på kulturinstitutioner, förvaltningar och företag är ofta förekommande inslag liksom föredrag, bildvisningar och olika kulturella arrangemang. På sommaren görs ofta en fjällresa. Varje år genomför lokalavdelningen också studiecirklar med varierande teman.

Lokalavdelningen bildades 1976 och har cirka 300 medlemmar.

• 18 Apr 2024

En heldag i Arvika med omnejd

Vi vandrar från sjön Racken en slinga upp mot Galgberget, 5 km. Lunch äter vi på Gate Gästgiveri och därefter väntar ett intressant studiebesök på Thermia som tillverkar värmepumpar. Vi blir guidade och får avslutningsvis kaffe och kaka.

Start 10.00 samling för samåkning vid Norrstrandskyrkan Karlstad 8.30 eller vid Roy Andersson bil AB( SAAB) i Arvika 9.45 Kostnad är exklusive lunch

• 01 Maj 2024

Vandring i Ryrs naturreservat

Vi möter guiden Leif Nilsson från Friluftsfrämjandet vid naturreservatet 10.30. Vandring i ett artrikt område söder om Åmål under kunnig ledning.

Start 10.30 samling för samåkning vid Norrstrandskyrkan 8.45 Ta med matsäck.

• 05 Maj

Kulturhistorisk vandring på Jäverön

Vandringsleden är ca 3 km och våren har just börjat spira i dessa natursköna omgivningar! Vi kommer också att få en inblick i Jäveröns historia, både om folket som verkat på ön och dess kultur.

Söndag den 5 maj Samling vid Norrstrandskyrkan kl 10 för samåkning till Herrön där färjan avgår kl 10.40. OBS en bit att gå från parkeringen. Ta med kläder efter väder, matsäck och glatt humör.

• 25 Maj 2024

Biologiska mångfaldens dag 2024

Tillsammans med STF Karlskoga/Degerfors uppmärksammar vi biologiska mångfaldens dag. Vandring gröna promenaden, längs Timsälven, till Fjärils och humleträdgården på Sågholmen, ca 2,4 km. Karlskoga naturskyddsförening berättar om biologiska mångfalden.

Samling vid Norrstrandskyrkan, Karlstad 9 för samåkning eller vid Rävåsskolan , Karlskoga 10. Ta med matsäck

• 01 Jun 2024

Dagstur till Ekshärad

Vi åker buss till Ekshärad och börjar med att besöka Ekshärads kyrka och kyrkogård, där vi får en guidad vandring. Vi äter lunch och därefter en fin vandring runt Igeltjärn. Ca 15.00 är vi klara för hemfärd via Tossebergsklätten och eftermiddagsfika.

Samling vid Norrstrandskyrkan för avresa med buss 8.30. Pris är exklusive lunch och fika och baserat på minimum 20 deltagare.

Medlem: 425 kr

• 03 Aug 2024

Aug

Tresticklans nationalpark i Dalsland

Vi vandrar någon av nationalparken, Tresticklans leder om ca 10 km.

Samling Norrstrandskyrkan, Karlstad 8.30 för gemensam bussfärd till Tresticklans nationalpark vid norska gränsen. Ta med matsäck.

Medlem: 400 kr