Gökotta på Kummelön

Fågelskådning

STF Värmland

11 Maj

Medtag matsäck. Samling 06 00 vid Norrstrandskyrkan eller 06 30 vid parkeringen på Kummelön
Gökotta på Kummelön. Guide blir som vanligt Fredrik Wilde
  • Senaste datum för anmälan: 02/05
  • Samling: 06 00 vid Norrstrandskyrkan eller 06 30 vid parkeringen på Kummelön , 06:00
  • Plats: Kummelön
  • För vem? Alla
  • För mer information och anmälan: Birgitta Blomberg 070-176 99 98 eller Barbro Falken 070-602 86 49

Typ av aktivitet: Naturarrangemang

• 27 Apr

Vandring vid Mariebergs strandängar

Vi följer promenadstigen, 3 km, runt strandängen och startar vid Naturrum. Det finns flera informationstavlor utefter stigen som berättar om omgivningens natur. Stigen går delvis på spänger över strandängarna, genom strandskogen och längs Klarälven. Från fågeltornen har vi vidsträckt och vacker utsikt över ängarna, Orrholmsviken och de södra delarna av Karlstads innerstad.

Medtag matsäck. Det finns också möjlighet att fika i naturrum efter promenaden.

• 11 Maj

Gökotta på Kummelön

Gökotta på Kummelön. Guide blir som vanligt Fredrik Wilde

• 25 Maj

Vandring i Spjutbäckens dalgång

Vi vandrar 4 km i varierad terräng längs Spjutbäckens vattendrag och får uppleva en bit urskog nära Kristinehamn. Efter vandringen äter vi lunch på Norrgårdens café (Hembygdsgården) och får därefter en visning av Lundbomsgården.

Kostnad 130 kr/person inkl lunchpaj och guidning.

Medlem: 130 kr

• 13 Jun

Kvällstur till Skage Fyr på Hammarö

Sydspetsen på Hammarö är en genuin bit Vänerkust med en fantastisk utsikt över öppna Vänern. Det finns bilväg nästan ända fram till platsen som är ett populärt utflyktsmål. Samling vid parkeringen på Hammarö k l 18 00 eller vid Norrstrandskyrkan k l 17 30. Vi vandrar på promenadstigar och besöker också fyren som byggdes 1872

Medhavd matsäck äter vi vid någon av grillstugorna som finns Samling vid parkeringen på Hammarö kl 18 00 eller vid Norrstrandskyrkan kl 17 30

• 15 Aug

Aug

Besök på Solcellsfabriken i Glava

Vi samlas kl 10 30 vid Älgå kyrka och församlingshem för ett besök i spiksmedjan, som ligger i närheten. Lennart Björn berättar. Vi får också en guidad visning av kyrkan. Lunch 12 00 – 13 00, sallad, bröd, dricka. kostnad 75 kr. Efter lunch vidare till Solcellsfabriken för information om företaget och visning av parken, tillverkningen mm Företaget bjuder på kaffe och kaka. Återresa ca 15 30

Kostnad 80 kr exkl. lunch

Medlem: 80 kr

• 01 Sep - 06 Sep 2019

Fjällresa till Hövringen i Rondane, Norge

Vi reser med Jönsson Buss till Hövringens Fjällstue. Där gör vi kortare och längre vandringar i den vackra fjällnaturen. Bindande anmälan till Birgitta Blomberg, 0701-76 99 98 eller Margit Westlund, 070-333 59 22 senast den 1 juni. Begränsat antal deltagare 25 personer. Kostnad för resa och del i dubbelrum 6130 SEK, enkelrum 6667 SEK (Reservation för valutaändring) I priset ingår frukost, lunchpaket, termospåfyllning, eftermiddagskaffe samt middag. Betalning sker till Jönsson Buss, bankgiro 624-4867 senast den 15 juni. De meddelar avreseplats och tid.

Medlem: 6130 kr