STF Nära dig

stfvarmland@stfturist.se

STF Värmland Lokalavdelning - Branten 3, 68152 Kristinehamn

Våra kommuner

Arvika, Eda, Filipstad, Forshaga, Grums, Hagfors, Hammarö, Karlstad, Kil, Kristinehamn, Munkfors, Storfors, Sunne, Säffle, Torsby, Årjäng

Anslut dig till vår lokalavdelning

Maila ossså får du mer information om vår verksamhet

Flera stora personligheter ur den svenska litteraturen har beskrivit Värmland. Selma Lagerlöf, Gustaf Fröding, Nils Ferlin och Erik Gustaf Geijer är några av de stora, som har författat om de djupa skogarna och det glittrande vattnet.

Värmlands natur är av skiftande karaktär. Södra delen närmast Vänern hör till Götalands centrala slättbygder, medan det längre norrut mellan de långa dalarna Fryksdalen och Klarälvsdalen utbreder sig stora skogar. Längst i norr finns bergstoppar på nästan 700 meter över havet, och härifrån är det nära till kalfjäll i Dalarna och Norge.

Värmland har stor rikedom på sjöar och vattendrag. Mest kända är Frykensjöarna och Klarälven. Denna rinner genom Karlstad, som är landskapets huvudort med bland annat universitet och stor hamn. Södra Värmland har också vackra skärgårdar.

Tillgången på skog och kraften i vattenfallen har varit basen för pappersindustrin. De mindre pappersbruken är numera nerlagda och ersatta med några få stora anläggningar. Östra Värmlands mineralrikedom låg till grund för de många nu nerlagda hyttorna och bruksherrgårdarna. Namn som Brattfors, Persberg, Nordmark och Långban är kända namn inom området.

För medlemmar i lokalavdelningen Värmland finns ett rikt och varierat programutbud. Naturupplevelser i form av vandringar, cykelturer, båtturer och fågelskådning är en stor del av verksamheten. Studiebesök på kulturinstitutioner, förvaltningar och företag är ofta förekommande inslag liksom föredrag, bildvisningar och olika kulturella arrangemang. På sommaren görs ofta en fjällresa. Varje år genomför lokalavdelningen också studiecirklar med varierande teman.

Lokalavdelningen bildades 1976 och har cirka 300 medlemmar.

• 03 Dec

Första advent i Ölme kyrka

Efter gudstjänsten och kyrkkaffet får vi guidning i kyrkan av Jenny Persson, präst i Ölme församling.

Kyrkkaffe 20 kr + resan.

• 10 Dec

Lussevandring på Hammarö – Kilenegården

Samling vid Norrstrandskyrkan k l 09 30 eller vid Kilenegården k l 10 00. Vi tänder en brasa så tag med matsäck och något att grilla.

• 14 Jan

Vintervandring, Tuggelite

Det blir en lätt vandring ca 5 km, på vintrigt underlag. Medtag matsäck. Samling vid Norrstrandskyrkan k l 09.00 eller vid Tuggelite k l 09.30

• 18 Jan

Varför ett bokförlag vid älvkanten i Skåre, Karlstad?

Lars-Erik Hermansson berättar om Votum Förlag "Att ge röst" åt berättandet i bild och ord.

Pris inklusive te/kaffe och smörgås 80 kr.

Medlem: 80 kr

• 10 Feb

Årsmöte 2018

Motioner skall vara ordföranden Barbro Falken tillhanda senast den 31 december 2017. Förslag till val bör lämnas till valberedningen senast den 31 december 2017. Årsmöteshandlingar finns tillgängliga...