STF Nära dig

STF Värend Lokalavdelning - Trädvägen 34, 35253 Växjö

Våra kommuner

Alvesta, Lessebo, Tingsryd, Uppvidinge, Växjö

Anslut dig till vår lokalavdelning

Maila ossså får du mer information om vår verksamhet

Värendsbygden är Vilhelm Mobergs och en gång utvandrarnas hemtrakter och ett av de många små ”länder” som finns i Småland. Landskapet är vackert marmorerat med många sjöar och mycket skog, men även med åkrar och ängar.

Många väljer att vandra längs landskapets vandringsleder eller cykla längs de många cykelleder som finns utstakade. Utvandrarleden är en av dem och bjuder på flera kulturella minnesmärken längs vägen. Det är en historisk vandring till det som ännu finns kvar av emigranternas och Vilhelm Mobergs hembygd.

Värendsbygdens historia går längre tillbaka än till Moberg. Kronobergs biskopsborg byggdes under 1300-talet och övertogs av Nils Dacke och hans upprorsmän. En annan sevärdhet är Domkyrkan, vars äldsta delar uppfördes på 1100-talet. Inglinge Hög är en av Smålands största fornlämningar. Gravfältet är från yngre järnåldern, med stensättningar och skeppssättningar.

Vår och höst anordnar STF Värends lokalavdelning många aktiviteter ute i naturen. Även många företagsbesök görs, och ett 10-tal gånger per år träffas vi för att lyssna på föreläsningar samt för att ha en trevlig stund med social samvaro.

Värendskretsen grundades 1976 och ombildades 2013 till lokalavdelning STF Värend och samlar i nuläget cirka 400 medlemmar.

• 07 Dec - 15 Jan 2018

Aktiviteter ...

Årets (2017) aktiviteter är avslutade. En programfolder för våren är framtagen och på tryckning - kommer att finnas tillgänglig strax efter nyår. Parallellt kommer denna hemsida att uppdateras då, med...

Medlem: Gratis

• 15 Jan - 12 Feb 2018

Studiecirkel - Filmmusik med Gunnar Svensson

Vi fortsätter med de populära musikcirklarna, denna gång gäller det filmmusik. Tre måndagskvällar: 15/1, 29/1 och 12/2, kl. 18.00. (Minst 10 deltagare.)

Begränsat antal deltagare. Pris inkl. fika.

Medlem: 150 kr

Icke-medlem: 190 kr

• 17 Jan 2018

Costa Rica och Nicaragua, två färgstarka länder – Bildspel av Ingmar Skogar

Här finns molnskog, regnskog, vulkaner och varma källor. Uppe i trädkronorna klättrar charmiga apor och sengångare tillsammans med stora aror och tukaner. Ländernas biologiska mångfald är svår att överträffa.

Begränsat antal deltagare. Pris inkl. fika.

Medlem: 130 kr

Icke-medlem: 170 kr

• 04 Feb 2018

Årsmöte 2018

Sedvanliga årsmötesförhandlingar. Som traditionen bjuder blir det sedan kaffe och semla, samt underhållning.

Medlem: Gratis