STF Nära dig

STF Värend Lokalavdelning - Trädvägen 34, 35253 Växjö

Våra kommuner

Alvesta, Lessebo, Tingsryd, Uppvidinge, Växjö

Anslut dig till vår lokalavdelning

Maila ossså får du mer information om vår verksamhet

Värendsbygden är Vilhelm Mobergs och en gång utvandrarnas hemtrakter och ett av de många små ”länder” som finns i Småland. Landskapet är vackert marmorerat med många sjöar och mycket skog, men även med åkrar och ängar.

Många väljer att vandra längs landskapets vandringsleder eller cykla längs de många cykelleder som finns utstakade. Utvandrarleden är en av dem och bjuder på flera kulturella minnesmärken längs vägen. Det är en historisk vandring till det som ännu finns kvar av emigranternas och Vilhelm Mobergs hembygd.

Värendsbygdens historia går längre tillbaka än till Moberg. Kronobergs biskopsborg byggdes under 1300-talet och övertogs av Nils Dacke och hans upprorsmän. En annan sevärdhet är Domkyrkan, vars äldsta delar uppfördes på 1100-talet. Inglinge Hög är en av Smålands största fornlämningar. Gravfältet är från yngre järnåldern, med stensättningar och skeppssättningar.

Vår och höst anordnar STF Värends lokalavdelning många aktiviteter ute i naturen. Även många företagsbesök görs, och ett 10-tal gånger per år träffas vi för att lyssna på föreläsningar samt för att ha en trevlig stund med social samvaro.

Värendskretsen grundades 1976 och ombildades 2013 till lokalavdelning STF Värend och samlar i nuläget cirka 400 medlemmar.

• 28 Jun - 01 Jul 2018

Resa till Stockholm och skärgården, med STF Sunnerbo

Efter att ha läst om Stockholms skärgård anordnas nu en bussresa till Stockholm. Vi gör här en guidad tur innan vi tar oss till Nacka där vi installerar oss på Quality hotel. Nästa dag gör vi ett besök...

OBS! En resa som anordnas av STF Sunnerbo. Se även deras hemsida!

Medlem: 5160 kr