Rekordmånga hällristningar

placeholder for local activities whithout image.

STF Uppsala

25 Maj 2019

Inte medlem
Lördag 25 maj kl 9:30-12. Samling på S:t Eriks torg i Uppsala kl 9:30 för samåkning i bilar. Anmälan till stf. uppsala@gmail.com senast onsdag 22 maj. Lämna mobilnummer, ange om du har bil och hur många platser. Max 30 deltagare. Medtag matsäck. Kostnad: 60/100 kr + samåkning i bil.
Utanför Enköping ligger Boglösa, ett hällristningsområde från bronsåldern, och ett av Sveriges största. Guiden Eva Wrede visar oss runt och berättar om bortåt 4000 år gamla meddelanden.
  • Senaste datum för anmälan: 22/05
  • Samling: S:t Eriks torg i Uppsala , 09:30
  • Plats: Enköping
  • För vem? Alla
  • För mer information och anmälan: Carina Johansson 070-962 34 23 eller Åsa Hedlund 073-044 61 75.

Typ av aktivitet: Kulturarrangemang

• 12 Maj 2019

Knivsta Kvarngård och fågelskådning

Vi besöker Knivsta Kvarngård med guidning. Sedan vi ätit medhavd matsäck, går vi mot Säbybäcken och Säbysjön för fågelskådning. Det kan bli vått på promenaden, gummistövlar rekommenderas. Ta gärna med kikare.

Söndag 12 maj, bussresa till Knivsta. Busstider lämnas under våren på vår webbplats: svenskaturistforeningen.se/stfuppsala. Anmälan till stf.uppsala@gmail.com senast torsdag 9 maj. Ange mobilnummer, och om du åker buss eller på annat sätt. Kostnad: 40/60 kr + buss.

• 18 Maj 2019

Cykeltur till reptiler

Cykelturen går från Gamla Uppsala via Vittulsberg mot Svia på lugna lantliga vägar. I Svia finns Herpers Choise som marknadsför sig som Sveriges största butik med terrariedjur; här finns ödlor, ormar, sköldpaddor, insekter, och amfibier. Vi bekantar oss med butiken och får höra innehavarens berättelse. Ta gärna med matsäck. Hela cykelturen blir ca 1,5 mil.

Lördag 18 maj. Samling kl 11 vid Groaplan, nära Storgården i Gamla Uppsala. Anmälan till stf.uppsala@gmail.com senast fredag 17 maj. Lämna mobilnummer.

• 25 Maj 2019

Rekordmånga hällristningar

Medlem: 60 kr

Icke-medlem: 100 kr

• 01 Jun 2019

Vackra och goda vilda växter

Vi vandrar, tittar på blommor och andra försommarväxter i Hågadalen, och plockar kanske med nåt ätbart hem.

Lördag 1 juni, kl 10-11.30. Vi samlas på P-platsen vid Kung Björns hög i Uppsala. Anmälan till stf.uppsala@gmail.com senast onsdag 29 maj. Medtag matsäck.

• 02 Jun 2019

Ett slott för adel och TV

Salnecke är ett av de bäst bevarade slotten i Uppland från slutet av Vasatiden. Här har adelsätterna avlöst varandra, och här spelades TV-serien Selambs in på 1970-talet. Nu får vi guidning i ett nyrenoverat slott, och kan därefter äta lunch/fika i den gamla ladugården, där det också finns mathantverk till salu.

Söndag 2 juni åker vi till Salnecke slott i Enköpings kommun. Tider för bussresor lämnas under våren på vår webbplats: svenskaturistforeningen.se/stfuppsala. Anmälan till stf.uppsala@gmail.com senast tisdag 28 maj. Lämna mobilnummer och ange om du åker buss eller på annat sätt. Kostnad: guide 100/150 kr + buss.

Medlem: 100 kr

Icke-medlem: 150 kr