STF Nära dig

STF Uppsala

20 May

Inte medlem
Kostnad: Buss cirka 140 kr, besök vid Wilmas café. använd UL-kort. Anmälan till stf.uppsala@gmail.com senast 17 maj.
Lars Molin bodde i Östhammar 1966-1978, där han fick inspiration till Baddjävlar, som blev succé i TV. Efter guidning i Östhammar vidare med buss 811 till Öregrund och guidning också där. Avslutning på Wilmas café för lunch eller fika.
  • Senaste datum för anmälan: 17/05
  • Samling: Resecentrum buss 811 läge A3 , 09:20
  • Plats: Östhammar
  • För vem? Alla
  • För mer information: Malin Bergmar 073 562 36 06 eller Anna-Lena Byegård 073 142 72 47

Typ av aktivitet: Kulturarrangemang

• 26 Apr

Lär känna ditt Uppsala: Fålhagen – från väderkvarnsbacke till egnahemssamhälle

Följ med på stadsdelsvandring, denna gång i delar av Fålhagen! Som vanligt har vi med oss vår kunniga guide Agnetha Pettersson från Upplandsmuséet. Längs vägen får vi höra om bebyggelsens historiska utveckling och stadsdelens förändring under senare tid. Promenaden beräknas ta ca 1,5 timmar.

Barn under 12 år gratis i vuxens sällskap.- Anmälan till stf.uppsala@gmail.com senast 23 april

Medlem: 100 kr

Icke-medlem: 100 kr

• 06 Maj

Andersby ängsbackar och Valö kyrka

Vi besöker Valö vackra medeltidskyrka. Här finns välbevarade kalkmålningar, tre altarskåp och mycket fina träskulpturer. Guidning. Färden går vidare till Andersby ängsbackar, ett idylliskt naturreservat, som bjuder på variationsrika naturupplevelser. det finns markerade stigar att följa. Tag bra skor och en rejäl matsäck!

Tillkommer 10 kr/ mil till bilägaren. Anmälan till stf.uppsala@gmail.com

• 14 Maj

Fjärilsstigen - en vårvandring

I naturreservatet Hågadalen - Nåstens norra del vandrar vi längs den 3 km långa stigen, som startar vid parkeringen vid Hällens Gård. Fjärilsstigen är en av de artrikaste fjärilsmiljöerna i hela Sverige. Har vi tur kommer vi att få se en stor mängd fjärilar, som helst flyger då solen skiner. Det finns stationer med QR-kod där du kan få reda på mer. Medtag matsäck för fikapaus

Samling vid parkeringen vid Hällens Gård i utkanten av Håga by, buss 6. Anmälan till stf.uppsala@gmail.com senast 12 maj. Tag med smartphone om du har.

• 20 Maj

I Lars Molins fotspår

• 27 Maj

Ulleråkers historia

ett tidigare kronobränneri på ulleråkersområdets norra del blev platsen för uppsala hospitals- och lasarettsinrättning 1811. 1862 etablerades här Sveriges första psykiatriska universitetsklinik. Sjukhuset har haft många berömda patienter.

Samling: Buss 20 till Lundellska skolan, gå tillbaka cirka 100 m och därefter till Ulleråkersvägen under Kungsängsbron där vi möter vår guide Anmälan till stf.uppsala@gmail.com senast 23 maj.

• 03 Jun

Utflykt med guide till Valsgärde

Valsgärde är en stormannamiljö från yngre järnåldern (500 – 1050 e Kr) belägen på väg mot Fullerö norr om Gamla Uppsala. Vi guidas av arkeolog Robin Lucas. Valsgärde är ett gravfält i fin naturmiljö nära Fyrisån. Tag med matsäck och sittunderlag.

Bilkostnader tillkommer om du inte cyklar eller tar bussen. Anmälan till stf.uppsala@gmail.com senast 30 maj

Medlem: 80 kr

Icke-medlem: 100 kr

• 11 Jun

Cykeltur till Fiby urskog och Jumkil, cirka 5 mil

Vi cyklar på cykelväg mot Vänge och fortsätter till Fiby urskog för vandring och rast. Därefter fortsätter turen via Jumkilsåns dalgång mot Jumkil och vidare tillbaka till Uppsala. Alternativ för den som inte vill cykla så långt är att åka cykelvägen tillbaka till Uppsala från Vänge.

Tag med karta, cykelpump. Cykeln ska vara i gott skick och du själv orka cykla 5 mil utan problem. Turen ställs in vid stark vind eller dagsregn. Anmälan till stf.uppsala@gmail.com