Vandring Kåseberga-Sandhammaren

STF Sydvästra Skåne

25 Maj

Inte medlem
Vi träffas den 25 maj kl 10 på den nedre parkeringen vid Kåseberga Du tar dig dit med bil längs kustvägen från Ystad till Kåseberga. Väl skyltat. Det finns tyvärr ingen möjlighet till kommunal tranport. I möjligaste mån kommer vi att hjälpa till med samåkning. Det är bra om ni anger vid anmälan om ni vill samåka eller har möjlighet att ta med andra vandrare och var ni bor. Sista anmälningsdag den 13 maj. Övriga kostnader: Guidning på Dag Hammarsköljds muséet kostar 125 kr.
Vi startar i Kåseberga. Vandringen går över Backåkra där vi besöker det nyöppnade Dag Hammarsköljd muséet och äter lunch. Vidare mot Sandhammaren . Beroende på hur tidig våren är ser vi antingen backsippor på slutningarna eller gör vi en avstickare längs Tyke å och njuter av liljekonvaljen
  • Senaste datum för anmälan: 13/05
  • Samling: Kåseberga parkeringsplats , 10:00
  • Plats: Kåseberga parkering
  • För vem? Alla
  • För mer information och anmälan: Karin Sellberg karinsellberg7@mail.com

Typ av aktivitet: Vandring

• 23 Feb

STF Sydvästra Skånes Årsmöte 2019

Välkommen till lokalavdelningens årsmöte. Årsmöteshandlingar kommer att finnas tillgängliga hos styrelsen och på vår hemsida senast 7 dagar innan mötet. Vid årsmötet skall väljas: ordförande på ett år, styrelseledamöter på två år, revisorer för ett år samt valberedning för ett år. Efter mötet blir det ett föredrag av organisationen "Missing People". Avslutningsvis serveras en enklare förtäring och kaffe.

Lördagen den 23 februari 2019 samlas vi kl 14.00 på Kvarndala Hembygdsgård i Västra Klagstorp. Avgift för förtäring 50 kr, annars ingen avgift. Vänligen meddela senast den 17 februari om ni önskar förtäring. Med bil tar ni till höger före kyrkan i Västra Klagstorp om du kommer från Malmö. Tag sedan till höger på Gamala Borrebackevägen. Efter ett par hundra meter ser du Kvandalagården på höger sida, P-plats finns. Buss 150 avgår från Studentgatan, Konserthuset, Spångatan, Södervärn, Mobila Malmö till V. Klagstorps kyrka. Buss 300 avgår från Hyllie station, Malmö till V. Klagstorps kyrka. Kontrollera busstiderna!

• 07 Mar

Besök på Skissernas museum

Välkommen på guidad visning på Skissernas museum. Läs gärna om museet på www.skissernasmuseum.se

Visningen startar kl 17.00 och håller på till ca 18.15. Anmälan görs till Cecilia.Whitehorn@htbibl.lu.se eller 070-4771881

Medlem: 100 kr

Icke-medlem: 150 kr

• 21 Mar 2019

Studiebesök MAXESS Besökscenter

MAXESS besöks- och informationscenter drivs av ESS, MAX IV och Science Village Scandinavia och vi tas där emot av en guide som lär oss mer om forskningsanläggningarna och det framtida Brunnshögsområdet. Efter detta ser vi på utställningen med guide.

Besöket beräknas ta ca 1,5 timme. MAXESS besökscenter ligger längs Odarslövsvägen, adress Odarslövs mölla 274 (en liten vit gård). Bussresenärer tar stadsbuss 20 från Lunds C som går var 10:e minut och tar 15 minuter till hållplats MAX IV, därefter promenad 800 meter.

• 23 Mar

Aktivitetsdag på Kullatorpet

Kom om du är intresserad av att hjälpa till med skötseln av torpet. Dagen avslutas med en måltid och vandring.

• 06 Apr

Vandring på Järavallen

Vi vandrar ner till Järavallen, fågelskådarplatsen vid stranden och turen går sedan tillbaka via badsjön där vi fikar och här finns det även toalett. Vandringen är ca 10 km.

Buss 132 och 138 från Malmö Södervärn till Furuhillsvägen i Ålstorp. Kontrollera avgångstiderna!

• 14 Apr

Vandring på Söderåsen

Lätt till medelsvår vandring på vägar och stigar om ca 12 km i Klöva Hallar på Söderåsen. Härlig och skiftande natur, där vi bl.a. passerar Klövabäcken och Klöva Mölla. Max 25 deltagare.

Vid anmälan via e-mail lämna info om namn, Bostadsort, telefonnummer och medlemsnummer i STF. Vandringen beräknas ta 4 - 5 timmar med fikapaus.

• 27 Apr

• 04 Maj

Vandring i Vallåkra

Vacker vandring om 7 km längs Råån och vidare en bit i Vallåkra tills vi kommer fram till naturreservatet Borgen där vi fikar. Bitvis kuperad natur som vi vandrar.

• 11 Maj

• 14 Maj

Möt våren i Alnarp- vandring i parken!

Vandring i lugnt tempo, lämpligt för dig som har lite svårare för längre vandringar. Fika paus ingår. Görs tillsammans med en grupp nyanlända som för närvarande studerar hos Studiefrämjandet.

Plats för samling: Buss 133 hållplats Alnarp Kungsgårdsvägen Ta buss 133 från Malmö C kl 13.21(enligt nuvarande tidtabell). eller bil till i Alnarp. Samlingstid: 13.40 Medtag fika! Anmälan via mail till Karin Sellberg

• 23 Maj

Möt våren i Alnarp- vandring i parken!

• 25 Maj

Vandring Kåseberga-Sandhammaren

• 15 Jun

Aktivitetsdag på Kullatorpet

Måltid till självkostnads pris 40 kr.

• 21 Jun

Midsommarfirande på Kullatorpet

Fira midsommar i naturen där de enda "störande" ljuden är fågelkvitter och vindens sus i trädkronorna. Vi hjälps åt med dukning och disk. Efter sill och potatis gör vi en kort vandring. Vid återkomsten till torpet blir det kaffe och jordgubbstårta.

Måltid till självkostnadspris och besöksavgift om 20 kr. Ekonomiskt bindande anmälan. 50 kr betalas in senast den 12/6. Hur betalningen skall ske lämnas av Birgitta vid anmälan. OBS: Begränsat antal deltagare.

Medlem: Pris ej bestämt