Aktivitetsdag på Kullatorpet

placeholder for local activities whithout image.

STF Sydvästra Skåne

23 Mar

Inte medlem
Måltid till självkostnadspris 40 kr.
Kom om du är intresserad av att hjälpa till med skötseln av torpet. Dagen avslutas med en måltid och vandring.
  • Senaste datum för anmälan: 20/03
  • Samling: Kullatorpet, Romeleåsen , 09:30
  • Plats: Kullatorpet, Romeleåsen
  • För vem? Alla
  • För mer information och anmälan: Camilla Ekberg 073-954 47 68 eller Jan-Erik Ekberg 070-965 56 00

Typ av aktivitet: Naturarrangemang

• 07 Mar

Besök på Skissernas museum

Välkommen på guidad visning på Skissernas museum. Läs gärna om museet på www.skissernasmuseum.se

Visningen startar kl 17.00 och håller på till ca 18.15. Anmälan görs till Cecilia.Whitehorn@htbibl.lu.se eller 070-4771881

Medlem: 100 kr

Icke-medlem: 150 kr

• 21 Mar 2019

Studiebesök MAXESS Besökscenter

MAXESS besöks- och informationscenter drivs av ESS, MAX IV och Science Village Scandinavia och vi tas där emot av en guide som lär oss mer om forskningsanläggningarna och det framtida Brunnshögsområdet. Efter detta ser vi på utställningen med guide.

Besöket beräknas ta ca 1,5 timme. MAXESS besökscenter ligger längs Odarslövsvägen, adress Odarslövs mölla 274 (en liten vit gård). Bussresenärer tar stadsbuss 20 från Lunds C som går var 10:e minut och tar 15 minuter till hållplats MAX IV, därefter promenad 800 meter.

• 23 Mar

• 06 Apr

Vandring på Järavallen

Vi vandrar ner till Järavallen, fågelskådarplatsen vid stranden och turen går sedan tillbaka via badsjön där vi fikar och här finns det även toalett. Vandringen är ca 10 km.

Buss 132 och 138 från Malmö Södervärn till Furuhillsvägen i Ålstorp. Kontrollera avgångstiderna!

• 14 Apr

Vandring på Söderåsen

Lätt till medelsvår vandring på vägar och stigar om ca 12 km i Klöva Hallar på Söderåsen. Härlig och skiftande natur, där vi bl.a. passerar Klövabäcken och Klöva Mölla. Max 25 deltagare.

Vid anmälan via e-mail lämna info om namn, Bostadsort, telefonnummer och medlemsnummer i STF. Vandringen beräknas ta 4 - 5 timmar med fikapaus.

• 27 Apr

• 04 Maj

Vandring i Vallåkra

Vacker vandring om 7 km längs Råån och vidare en bit i Vallåkra tills vi kommer fram till naturreservatet Borgen där vi fikar. Bitvis kuperad natur som vi vandrar.

• 11 Maj

• 14 Maj

Möt våren i Alnarp- vandring i parken!

Vandring i lugnt tempo, lämpligt för dig som har lite svårare för längre vandringar. Fika paus ingår. Görs tillsammans med en grupp nyanlända som för närvarande studerar hos Studiefrämjandet.

Plats för samling: Buss 133 hållplats Alnarp Kungsgårdsvägen Ta buss 133 från Malmö C kl 13.21(enligt nuvarande tidtabell). eller bil till i Alnarp. Samlingstid: 13.40 Medtag fika! Anmälan via mail till Karin Sellberg

• 23 Maj

Möt våren i Alnarp- vandring i parken!

• 25 Maj

Vandring Kåseberga-Sandhammaren

Vi startar i Kåseberga. Vandringen går över Backåkra där vi besöker det nyöppnade Dag Hammarsköljd muséet och äter lunch. Vidare mot Sandhammaren . Beroende på hur tidig våren är ser vi antingen backsippor på slutningarna eller gör vi en avstickare längs Tyke å och njuter av liljekonvaljen

Vi träffas den 25 maj kl 10 på den nedre parkeringen vid Kåseberga Du tar dig dit med bil längs kustvägen från Ystad till Kåseberga. Väl skyltat. Det finns tyvärr ingen möjlighet till kommunal tranport. I möjligaste mån kommer vi att hjälpa till med samåkning. Det är bra om ni anger vid anmälan om ni vill samåka eller har möjlighet att ta med andra vandrare och var ni bor. Sista anmälningsdag den 13 maj. Övriga kostnader: Guidning på Dag Hammarsköljds muséet kostar 125 kr.

• 15 Jun

Aktivitetsdag på Kullatorpet

Måltid till självkostnads pris 40 kr.

• 21 Jun

Midsommarfirande på Kullatorpet

Fira midsommar i naturen där de enda "störande" ljuden är fågelkvitter och vindens sus i trädkronorna. Vi hjälps åt med dukning och disk. Efter sill och potatis gör vi en kort vandring. Vid återkomsten till torpet blir det kaffe och jordgubbstårta.

Måltid till självkostnadspris och besöksavgift om 20 kr. Ekonomiskt bindande anmälan. 50 kr betalas in senast den 12/6. Hur betalningen skall ske lämnas av Birgitta vid anmälan. OBS: Begränsat antal deltagare.

Medlem: Pris ej bestämt