Aktivitetsdag på Kullatorpet

placeholder for local activities whithout image.

STF Sydvästra Skåne

15 Jun

Inte medlem
Måltid till självkostnads pris 40 kr.
Kom om du är intresserad av att hjälpa till med skötseln av torpet. Dagen avslutas med en måltid och vandring.
  • Senaste datum för anmälan: 12/06
  • Samling: Kullatorpet, Romeleåsen , 09:30
  • Plats: Kullatorpet, Romeleåsen
  • För vem? Alla
  • För mer information och anmälan: Bengt Dahlvig, 070-966 71 10 eller Pirkko Hamberg 040-510 361

Typ av aktivitet: Naturarrangemang

• 27 Apr

Aktivitetsdag på Kullatorpet

Måltid till självkostnadspris 40 kr.

• 28 Apr 2019

Stadsvandring i Trelleborg

Vi går en runda i centrala Trelleborg, där vi bl a tittar på offentlig konst och besöker Stadsparken. Vi får även en guidad visning av Borgquistska, ett annorlunda hantverksmuseum.

Samlingstiden är ungefärlig, exakt tid får du vid anmälan.

Icke-medlem: 40 kr

• 04 Maj 2019

Dressincykling i Fyledalen

Vi cyklar ca 18 km tur och retur genom den vackra Fyledalen på järnvägen som en gång gick mellan Malmö och Simrishamn. 1979 gick det sista godståget på banan. Turen tar ca 3 timmar inkl fika.

Samling kl 9.30 vid Dressinstationen, väg 11 vid Österlens folkhögskola i Tomelilla Begränsat deltagarantal. Deltagaravgiften betalas kontant på plats.

Medlem: 160 kr

Icke-medlem: 210 kr

• 04 Maj

Vandring i Vallåkra

Vacker vandring om 7 km längs Råån och vidare en bit i Vallåkra tills vi kommer fram till naturreservatet Borgen där vi fikar. Bitvis kuperad natur som vi vandrar.

• 11 Maj

Aktivitetsdag på Kullatorpet

Måltid till självkostnadspris 40 kr.

• 14 Maj

Möt våren i Alnarp- vandring i parken!

Vandring i lugnt tempo, lämpligt för dig som har lite svårare för längre vandringar. Fika paus ingår. Görs tillsammans med en grupp nyanlända som för närvarande studerar hos Studiefrämjandet.

Plats för samling: Buss 133 hållplats Alnarp Kungsgårdsvägen Ta buss 133 från Malmö C kl 13.21(enligt nuvarande tidtabell). eller bil till i Alnarp. Samlingstid: 13.40 Medtag fika! Anmälan via mail till Karin Sellberg

• 18 Maj - 19 Maj 2019

Ivösjöbygden med övernattning

Det kommer att bli en eller två korta vandringar, studiebesök samt fossilletning. Vi bor på STF Ivögården där vi också äter en två rätters middag på lördagkvällen och frukost morgonen därpå.

Var och en tar med sig fika till f m kaffet samt lunch dag ett. På kvällen äter vi tvårätters middag på Ivögården. Vi bor på vandrarhemmet Ivögården på Ivön. Rumskostnaden beror på hur många som kommer att dela rummet. Bor man 4 st så är kostnaden 250 kr per person. Frukost dag två samt lunch på Bäckaskogs slott betalar var och en på plats. Vi samåker runt Ivösjön. Anmälan görs mellan 1 - 15 april. Max antal deltagare: 28

• 23 Maj

Möt våren i Alnarp- vandring i parken!

• 25 Maj

Vandring Kåseberga-Sandhammaren

Vi startar i Kåseberga. Vandringen går över Backåkra där vi besöker det nyöppnade Dag Hammarsköljd muséet och äter lunch. Vidare mot Sandhammaren . Beroende på hur tidig våren är ser vi antingen backsippor på slutningarna eller gör vi en avstickare längs Tyke å och njuter av liljekonvaljen

Vi träffas den 25 maj kl 10 på den nedre parkeringen vid Kåseberga Du tar dig dit med bil längs kustvägen från Ystad till Kåseberga. Väl skyltat. Det finns tyvärr ingen möjlighet till kommunal tranport. I möjligaste mån kommer vi att hjälpa till med samåkning. Det är bra om ni anger vid anmälan om ni vill samåka eller har möjlighet att ta med andra vandrare och var ni bor. Sista anmälningsdag den 13 maj. Övriga kostnader: Guidning på Dag Hammarsköljds muséet kostar 125 kr.

• 15 Jun

Aktivitetsdag på Kullatorpet

Måltid till självkostnads pris 40 kr.

• 21 Jun

Midsommarfirande på Kullatorpet

Fira midsommar i naturen där de enda "störande" ljuden är fågelkvitter och vindens sus i trädkronorna. Vi hjälps åt med dukning och disk. Efter sill och potatis gör vi en kort vandring. Vid återkomsten till torpet blir det kaffe och jordgubbstårta.

Måltid till självkostnadspris och besöksavgift om 20 kr. Ekonomiskt bindande anmälan. 50 kr betalas in senast den 12/6. Hur betalningen skall ske lämnas av Birgitta vid anmälan. OBS: Begränsat antal deltagare.

• 29 Jun 2019

Kustvandring Rydebäck - Borstahusen

En kustnära vandring om 13 km med hänförande utsikt över Öresund, Ven och Glumslövs backar. Lunch kan köpas i Ålabodarna. Delvis kuperat och någon stätta. Beräknad sluttid 17:00.

Tåget avgår kl 09:08 från Malmö C till Rydebäck station. Vandring till Borstahusen. Buss till Landskrona station för hemfärd med tåg. Föranmälan till färdledaren.