STF Sydvästra Skåne Lokalavdelning

stfsydvastraskane@stfturist.se

STF Sydvästra Skåne Lokalavdelning - Klagshamnsvägen 11 A, 21831 Bunkeflostrand

Våra kommuner

Burlöv, Eslöv, Hörby, Höör, Kävlinge, Lomma, Lund, Malmö, Sjöbo, Skurup, Staffanstorp, Svedala, Trelleborg, Vellinge, Ystad

Anslut dig till vår lokalavdelning

Maila oss så får du mer information om vår verksamhet

Följ STF Sydvästra Skåne Lokalavdelning

Öresundsområdet är ett område under stark utveckling som har påverkats av närheten till Danmark och kontinenten. Det är också ett område med mycket gammal historia och omväxlande natur.

Sydvästra Skåne präglas av det stora öppna landskapet med jordbruk och betesmarker. Området genomkorsas av större åsar som bidrar till det böljande landskapet. Lokalavdelningen är stor till ytan och folkmängden och omfattar Malmö, Lund, Eslöv, Trelleborg, Ystad, Burlöv, Lomma, Kävlinge, Höör, Hörby, Vellinge, Sjöbo och Skurup.

För medlemmarna finns det ett varierat programutbud. Det anordnas vandringar och kulturella aktiviteter både dagtid och kvällstid. Färdledarna väljer gärna att göra vandringar utanför lederna och områden som är natur och kulturhistoriskt intressanta. I januari går en vintervandring till raststugan Kullatorpet på Romeleåsen.

Det finns flera spännande utflyktsmål i regionen. Utgrävningar i Uppåkra har gett en ny bild av historien och Vikingabyn i Foteviken visar hur livet kunde gestalta sig på vikingatiden. I Lund finns Kulturhistoriska museet med samlingar och historiska byggnader. I Lund finns också domkyrkan med ett fint astronomiskt ur, samt ett av Sveriges äldsta och största Universitet. I Ystad finns kloster och klosterkyrka som är museum. Här finns även många av de gamla korsvirkeshusen bevarad i centrum av staden. Skånska slott och herresäten är ett känt begrepp och det finns ett stort antal slott inom området.

När det gäller stora nutida projekt och anläggningar kan man bl.a. nämna Öresundsbron till Köpenhamn, Malmö Live kongresscenter och konserthus och Sveriges högsta bostadshus Turning Torso, samt forskningsanläggningarna European Spallation Source (ESS) och Max IV-laboratoriet i Lund. Både Malmö och Lund är universitetsstäder, där Lund även har en tekniskhögskola (LTH).

I området finns ett flertal friluftsområden med både längre och kortare markerade leder. Skåneleden genomkorsar området med flera sträckningar både i inlandet och längs kusten.

Lokalavdelningen bildades 1966 som landets första krets inom STF på initiativ av Kjell Bille. Lokalavdelningen är stor och samlar cirka 500 medlemmar.

Raststugan Kullatorpet på Romeleåsen

Kullatorpet är en raststuga för allmänheten och för verksamheten inom Svenska Turistföreningen Sydvästra Skåne.

Kullatorpet från 1832 är en enkelt utrustad anläggning utan elström, men med fotogenbelysning och vedspis. Färskt vatten måste medtagas vid besök och det finns ett utedass. Kullatorpet är för dig som har matsäck med dig, men fullt utrustat självhushållskök finns om du vill laga till kaffe eller en måltid. Det finns en gillestuga med cirka 25 sittplatser och ett rum med maximalt 15 sittplatser.

Raststugan är öppen för besök mellan kl. 10.00 – 16.00 alla söndagar från mars till söndagen före midsommar, samt från sista söndagen i augusti till sista söndagen i november.

• 27 Apr

Aktivitetsdag på Kullatorpet

Måltid till självkostnadspris 40 kr.

• 28 Apr 2019

Stadsvandring i Trelleborg

Vi går en runda i centrala Trelleborg, där vi bl a tittar på offentlig konst och besöker Stadsparken. Vi får även en guidad visning av Borgquistska, ett annorlunda hantverksmuseum.

Samlingstiden är ungefärlig, exakt tid får du vid anmälan.

Icke-medlem: 40 kr

• 04 Maj 2019

Dressincykling i Fyledalen

Vi cyklar ca 18 km tur och retur genom den vackra Fyledalen på järnvägen som en gång gick mellan Malmö och Simrishamn. 1979 gick det sista godståget på banan. Turen tar ca 3 timmar inkl fika.

Samling kl 9.30 vid Dressinstationen, väg 11 vid Österlens folkhögskola i Tomelilla Begränsat deltagarantal. Deltagaravgiften betalas kontant på plats.

Medlem: 160 kr

Icke-medlem: 210 kr

• 04 Maj

Vandring i Vallåkra

Vacker vandring om 7 km längs Råån och vidare en bit i Vallåkra tills vi kommer fram till naturreservatet Borgen där vi fikar. Bitvis kuperad natur som vi vandrar.

• 11 Maj

Aktivitetsdag på Kullatorpet

Kom om du är intresserad av att hjälpa till med skötseln av torpet. Dagen avslutas med en måltid och vandring.

Måltid till självkostnadspris 40 kr.

• 14 Maj

Möt våren i Alnarp- vandring i parken!

Vandring i lugnt tempo, lämpligt för dig som har lite svårare för längre vandringar. Fika paus ingår. Görs tillsammans med en grupp nyanlända som för närvarande studerar hos Studiefrämjandet.

Plats för samling: Buss 133 hållplats Alnarp Kungsgårdsvägen Ta buss 133 från Malmö C kl 13.21(enligt nuvarande tidtabell). eller bil till i Alnarp. Samlingstid: 13.40 Medtag fika! Anmälan via mail...

• 18 Maj - 19 Maj 2019

Ivösjöbygden med övernattning

Det kommer att bli en eller två korta vandringar, studiebesök samt fossilletning. Vi bor på STF Ivögården där vi också äter en två rätters middag på lördagkvällen och frukost morgonen därpå.

Var och en tar med sig fika till f m kaffet samt lunch dag ett. På kvällen äter vi tvårätters middag på Ivögården. Vi bor på vandrarhemmet Ivögården på Ivön. Rumskostnaden beror på hur många som kommer...

• 23 Maj

Möt våren i Alnarp- vandring i parken!

• 25 Maj

Vandring Kåseberga-Sandhammaren

Vi startar i Kåseberga. Vandringen går över Backåkra där vi besöker det nyöppnade Dag Hammarsköljd muséet och äter lunch. Vidare mot Sandhammaren . Beroende på hur tidig våren är ser vi antingen backsippor...

Vi träffas den 25 maj kl 10 på den nedre parkeringen vid Kåseberga Du tar dig dit med bil längs kustvägen från Ystad till Kåseberga. Väl skyltat. Det finns tyvärr ingen möjlighet till kommunal tranport....

• 15 Jun

Aktivitetsdag på Kullatorpet

Måltid till självkostnads pris 40 kr.

• 21 Jun

Midsommarfirande på Kullatorpet

Fira midsommar i naturen där de enda "störande" ljuden är fågelkvitter och vindens sus i trädkronorna. Vi hjälps åt med dukning och disk. Efter sill och potatis gör vi en kort vandring. Vid återkomsten...

Måltid till självkostnadspris och besöksavgift om 20 kr. Ekonomiskt bindande anmälan. 50 kr betalas in senast den 12/6. Hur betalningen skall ske lämnas av Birgitta vid anmälan. OBS: Begränsat antal deltagare.

• 29 Jun 2019

Kustvandring Rydebäck - Borstahusen

En kustnära vandring om 13 km med hänförande utsikt över Öresund, Ven och Glumslövs backar. Lunch kan köpas i Ålabodarna. Delvis kuperat och någon stätta. Beräknad sluttid 17:00.

Tåget avgår kl 09:08 från Malmö C till Rydebäck station. Vandring till Borstahusen. Buss till Landskrona station för hemfärd med tåg. Föranmälan till färdledaren.