STF Sunnerbo Lokalavdelning

STF Sunnerbo Lokalavdelning - Ulvabäcksgatan 6, 34142 Ljungby

Våra kommuner

Ljungby, Markaryd, Älmhult

Anslut dig till vår lokalavdelning

Maila ossså får du mer information om vår verksamhet

Sunnerbo lokalavdelnings hembygd är det trolska småländska skogbrukslandskap som sträcker sig från skånsk slätt i söder, upp genom Lagadalen och Linnébygden och bort mot sjöar som färskvattenförsörjaren Bolmen.

I Sunnerbo finns även Älmhult och det går väl knappast att nämna denna ort utan att nämna Ikea. Här finns industrin men också ett museum som givetvis handlar om Ikea genom tiderna. Utöver vandringar, kultur- och studiebesök ordnar avdelningen allt från pyssel och studiecirklar till längre landskapsresor. Närmast avdelningens hjärta ligger kanske promenaden mot solnedgången vid vårdagjämning liksom höstens omsorg om fadderrunstenar.

I Ljungby som är den största av avdelningens tre kommuner ordnas årligen en berättarfestival. För de minsta finns Sagomuseet nära Gamla Torg med ett anrikt gästgiveri och Tutaryds medeltida träkyrka med en säregen historia. Herrgården Toftaholm vid sjön Vidöstern omnämndes redan på 1300-talet och gästades av bland andra Gustav Vasa. Närbeläget finns även naturreservatet Toftaholm. Andra byggnadsminnen i trakten är borgruinen Piksborg och herrgårdarna Sälleberg och Yxkullsund.

Sunnerbokretsen bildades år 1982 och ombildades 2013 till STF Sunnerbo och har cirka 130 medlemmar.

• 26 Sep 2018

Vandring i Bolmen

Vi gör en vandring Bolmen – Öjarp – Piksborg och tillbaka till Bolmen. Totalt ca 6 km, Alternativt kortare vandring för den som önskar. Medtag eftermiddagsfika.

Onsdagen den 26 september samlas vi vid ICA Maxi Ljungby klockan 12,30 för samåkning

Medlem: Gratis

• 17 Okt 2018

Okt

Reseträff

Vi berättar och visar bilder från sommarens Stockholmsresa. Servering. Du som inte var med på resan är lika välkommen att ta del av reseminnena.

Onsdagen 17 oktober kl 18,00 på Café Axet Olofsgatan 16, Ljungby

Medlem: 30 kr

• 19 Nov 2018

Kulturell trivselkväll

Här träffas vi njuter av gröt och en skinkmacka. Därefter blir det underhållning av ett par av våra medlemmar, spel samt div sociala inomhusaktiviteter

Måndagen den 19 november i Församlingshemmet Södra Ljunga.

Medlem: 50 kr

• 30 Jan 2019

Årsmöte 2019

Sedvanliga årsmötesförhandlingar och underhållning

Onsdagen den 30 januari 2019 kl 18,00 i Café Axet Olofsgatan 16, Ljungby.

Medlem: Gratis