Vandring på Sörmlandsleden vid Yngern

STF Strängnäs Turistförening

12 Maj

Samåkning från Vårdcentralen Strängnäs kl 09.00.
Häromåret anlades en anslutningsled till Sörmlandsleden från Nykvarn. Vi går en tur i skogs- och berglandskapet norr och väster om Yngern.
  • Samling: Vårdcentralen Strängnäs , 09:00
  • Plats: Nykvarn
  • För vem? Alla
  • För mer information och anmälan: Magnus Ericsson 070-211 30 12

Typ av aktivitet: Naturarrangemang

• 28 Apr

Vandring på Tosterön

Med start vid Karinslundsskolan går vi en runda på södra Tosterön, bl.a. på det nya elljusspåret i Bresshammarsskogen.

• 01 Maj - 31 Maj 2019

Guckosko i Västmanland

Vi sluter upp med STF Eskilstuna och tar en fikapaus vid fågelrika Knutshöjdsmossen i Hällefors. Efter lunch i Grythyttan (ca 110 kr) fortsätter vi till Björskogsnäs gamla odlingslandskap. Tack vare kalkrik berggrund och slåtter finns här flera vackra och speciella växter, bl.a. guckusko.

Anmälan senast 7 maj till Britt Gabrielsson 072-527 22 52. Vi bestämmer datum vid anmälan så att guckuskon är i blom vid utflykten. Samåkning från Vårdcentralen Strängnäs kl 07.15. Resekostnad ca 300 kr tillkommer.

• 12 Maj

Vandring på Sörmlandsleden vid Yngern

• 18 Maj

Cykla på den gamla banvallen

Järnvägsbanken är numera asfalterad och passar utmärkt för cykling. Vi ordnar samåkning och cykeltransport från Vårdcentralen Strängnäs kl 09.00, Vi beräknar att vara tillbaks vid tre-tiden på em. Ta med matsäck samt en gammal filt eller liknande för att skydda cykeln under transporten.

Anmälan senast 12 maj till peter@tengbrand.se eller annan styrelseledamot

• 26 Maj

Vandring vid Sjötorp och Fagerviks holme

Rördrommengruppen tar med oss ut i ett landskap där vi ser spåren av istiden och Mälarens tidigare höga vattenstånd liksom gamla färdvägar och andra fornminnen. Nutida fågelarter, gamla ädellövträd och den karga växtligheten på berghällarna kompletterar bilden.

Samåkning från Vårdcenttralen Strängnäs kl 09.00.

• 30 Maj

Gökotta

Vi går en kort sträcka, lyssnar efter västergöken och njuter av naturen vid en vacker sjö. Ta med kaffekorg.

Samåkning från Vårdcentralen Strängnäs kl 06.00.

• 09 Jun

Vandring vid Stampmossens naturreservat

Vi besöker den sägenomspunna Majas backe, avrättningsplatsen Galgbacken, och naturreservaten Magsjötorp och Stampmossen.

• 05 Aug - 11 Aug 2019

Guidad rundtur på Fogdön

Under Kulturveckan planerar Fogdö hembygdsförening en guidad bussrundtur på ön, ca 3,5 tim. Fogdön har en mycket gammal historia och en varierande natur där kulturlandskapet växlar med skogar och berg.

Anmälan senast 22 juli till Magnus Ericsson eller annan styrelseledamot. Priset inkluderar bussrundtur, guide och kaffe med hembakt bröd.

Medlem: 200 kr

• 24 Aug

Mälardagen

Vi deltar i Mälardagen i år igen så kom gärna och besök vårt bås vid Västerviken

Lördagen 24 augusti kl 10-14

• 07 Sep - 08 Sep 2019

Vandrarhemshelg Arholma

Vår traditionella hösttur går till Arholma och bor på Bull-August gård som är beläget längs den gamla bygatan med anor från 1600-talet. På Arholma har det lummiga kulturlandskapet hållits öppet i hundratals år och vårdas än idag på traditionellt vis. Följer man de smala och krokiga vägarna från Norrhamnens ångbåtsbrygga passerar man åkrar och välbetade ängar som effektfullt kontrasterar mot skogsmarker och klippstränder. Den tidigare så hemliga försvarsanläggningen Batteri Arholma är idag upplevelsemuseum och besökscenter.

Helgen 7-8 september. Intresseanmälan snarast, bindande anmälan senast 15 juli till Birgitta Karlsson 0152-142 84, 072-503 60 86 eller till annan styrelseledamot.. Priset inkluderar båt, logi, gemensammiddag o ev guide. Vi reser med egna bilar till Simpnäs och tar båten till Arholma. Biltransportkostnad tillkommer.

Medlem: 600 kr

Icke-medlem: 650 kr