Guidad rundtur på Fogdön

STF Strängnäs Turistförening

05 Aug - 11 Aug 2019

Aug

Anmälan senast 22 juli till Magnus Ericsson eller annan styrelseledamot. Priset inkluderar bussrundtur, guide och kaffe med hembakt bröd.
Under Kulturveckan planerar Fogdö hembygdsförening en guidad bussrundtur på ön, ca 3,5 tim. Fogdön har en mycket gammal historia och en varierande natur där kulturlandskapet växlar med skogar och berg.
  • Senaste datum för anmälan: 22/07
  • Samling: Vårdcentralen Strängnäs
  • Plats: Fogdön
  • För vem? Alla
  • För mer information och anmälan: Magnus Ericsson 070-211 30 12

Typ av aktivitet: Kulturarrangemang

• 13 Mar

Planeringsmöte - cykelluffa i skärgårn i sommar

Kom med och planera sommarcykling i vår nära och underbara arkipelag! I år utforskar vi Stockholms mellanskärgård med båt och cykel. Vi kikar på olika resealternativ kring en fika, kom gärna med förslag.

Vi träffas i Studiefrämjandets lokaler, Källgatan 3 B inne på gården, 1 tr ned, OBS portkod!.

• 16 Mar

Guidad tur i det nyrenoverade Nationalmuseet

Nationalmuseum är Sveriges konst- och designmuseum. Det är också en statlig myndighet med uppgift att främja konsten. I samlingarna finns måleri, skulptur, miniatyrer, konsthantverk, design, teckningar, grafiska blad och porträttfotografier. Museet har de senaste fem åren renoverats för 1,2 miljarder kronor. Vi tar tåget från Strängnäs kl 09.18 och börjar med en guidad visning följd av lunch och egna strövtåg i museet.

Anmälan senast 24 febr till Ulla T eller annan styrelseledamot. Kostnad för lunch tillkommer

Medlem: 300 kr

Icke-medlem: 350 kr

• 06 Apr - 30 Apr 2019

Guidad visning av Husby Tegelbruk

Husby tegelbruk var ett av de modernaste runt Mälaren och det sista tegelbruket som lades ner i Sörmland. Sven G Nilsson från Stallarholmens Hembygdsförening visar oss runt och berättar om det dagliga livet och arbetet i tegelbruket..

Exakt datum ej bestämt men det blir i april. Anmäl intresse senast 1 april till Helena Hellmark eller annan styrelseledamot. Exakt datum och tid meddelas senare.

• 10 Apr

Planeringsmöte - fjällvandring

Vill du gå i fjällen i sommar? Kom då till vår planeringskväll den 10 april kl 19.00. Du behöver inte ha någon tidigare fjällvana. Vi träffas över en fika och diskuterar vandringsmål och utrustning. Kom gärna med egna förslag.

Studiefrämjandet, Källgatan 3B inne på gården 1 tr ned, OBS portkod!

• 14 Apr

Vandring på Selaön

Vi följer Janslundaåsen på Överselö genom skogs- och jordbrukslandskapet och utforskar en labyrint av gamla grustäkter som naturen återtagit.

Samåkning från Vårdcentralen Strängnäs kl 09.00

• 28 Apr

Vandring på Tosterön

Med start vid Karinslundsskolan går vi en runda på södra Tosterön, bl.a. på det nya elljusspåret i Bresshammarsskogen.

• 01 Maj - 31 Maj 2019

Guckosko i Västmanland

Vi sluter upp med STF Eskilstuna och tar en fikapaus vid fågelrika Knutshöjdsmossen i Hällefors. Efter lunch i Grythyttan (ca 110 kr) fortsätter vi till Björskogsnäs gamla odlingslandskap. Tack vare kalkrik berggrund och slåtter finns här flera vackra och speciella växter, bl.a. guckusko.

Anmälan senast 7 maj till Britt Gabrielsson 072-527 22 52. Vi bestämmer datum vid anmälan så att guckuskon är i blom vid utflykten. Samåkning från Vårdcentralen Strängnäs kl 07.15. Resekostnad ca 300 kr tillkommer.

• 12 Maj

Vandring på Sörmlandsleden vid Yngern

Häromåret anlades en anslutningsled till Sörmlandsleden från Nykvarn. Vi går en tur i skogs- och berglandskapet norr och väster om Yngern.

• 18 Maj

Cykla på den gamla banvallen

Järnvägsbanken är numera asfalterad och passar utmärkt för cykling. Vi ordnar samåkning och cykeltransport från Vårdcentralen Strängnäs kl 09.00, Vi beräknar att vara tillbaks vid tre-tiden på em. Ta med matsäck samt en gammal filt eller liknande för att skydda cykeln under transporten.

Anmälan senast 12 maj till peter@tengbrand.se eller annan styrelseledamot

• 26 Maj

Vandring vid Sjötorp och Fagerviks holme

Rördrommengruppen tar med oss ut i ett landskap där vi ser spåren av istiden och Mälarens tidigare höga vattenstånd liksom gamla färdvägar och andra fornminnen. Nutida fågelarter, gamla ädellövträd och den karga växtligheten på berghällarna kompletterar bilden.

Samåkning från Vårdcenttralen Strängnäs kl 09.00.

• 30 Maj

Gökotta

Vi går en kort sträcka, lyssnar efter västergöken och njuter av naturen vid en vacker sjö. Ta med kaffekorg.

Samåkning från Vårdcentralen Strängnäs kl 06.00.

• 09 Jun

Vandring vid Stampmossens naturreservat

Vi besöker den sägenomspunna Majas backe, avrättningsplatsen Galgbacken, och naturreservaten Magsjötorp och Stampmossen.

• 05 Aug - 11 Aug 2019

Guidad rundtur på Fogdön

Medlem: 200 kr

• 24 Aug

Mälardagen

Vi deltar i Mälardagen i år igen så kom gärna och besök vårt bås vid Västerviken

Lördagen 24 augusti kl 10-14

• 07 Sep - 08 Sep 2019

Vandrarhemshelg Arholma

Vår traditionella hösttur går till Arholma och bor på Bull-August gård som är beläget längs den gamla bygatan med anor från 1600-talet. På Arholma har det lummiga kulturlandskapet hållits öppet i hundratals år och vårdas än idag på traditionellt vis. Följer man de smala och krokiga vägarna från Norrhamnens ångbåtsbrygga passerar man åkrar och välbetade ängar som effektfullt kontrasterar mot skogsmarker och klippstränder. Den tidigare så hemliga försvarsanläggningen Batteri Arholma är idag upplevelsemuseum och besökscenter.

Helgen 7-8 september. Intresseanmälan snarast, bindande anmälan senast 15 juli till Birgitta Karlsson 0152-142 84, 072-503 60 86 eller till annan styrelseledamot.. Priset inkluderar båt, logi, gemensammiddag o ev guide. Vi reser med egna bilar till Simpnäs och tar båten till Arholma. Biltransportkostnad tillkommer.

Medlem: 600 kr

Icke-medlem: 650 kr