STF Södra Vätterbygden Lokalavdelning

Roger Storm

stf.sodra.vatterbygden@la.stfturist.se

Postadress

STF Södra Vätterbygden Lokalavdelning - Mästaregatan 4, Lgh 1001, 56130 Huskvarna

Våra kommuner

Habo, Jönköping, Mullsjö

Anslut dig till vår lokalavdelning

Mejla ossså får du mer information om vår verksamhet

Den karaktärsfyllda Vättern med sagoön Visingsö och Taberg med sina hundra meter höga bergväggar är utmärkande i Vätterkretsens region. Men även de många kulturlandskapen och de otaliga spåren från brons- och järnålderns människor är kännetecknande.

Näs borgruin på Visingsö, Visingsborgs slott och de vackra träkyrkorna i Habo och Bottnaryd är alla minnesmärken från svunna tider. Småstadsidyllen Gränna är en festival i färger och har dessutom Sveriges enda polarmuseum, med minnen från Andréexpeditionen, förutom stadens alla polkagrisar.

Det finns utsökta möjligheter till ett rikt friluftsliv i regionen. Inom lokalavdelning område finns ett flertal vandringsleder. Södra Vätterleden, Pustaleden, John Bauerleden och Bankerydsleden är exempel på leder som bjuder på sköna naturupplevelser och sevärdheter. Det finns även gott om fina fiskevatten. Små och stora skogssjöar med vanliga insjöfiskar kompletteras av fisket i Vättern där den berömda vätterrödingen, med lite tur, fastnar på kroken.

Lokalavdelningen strävar efter att kunna erbjuda ett mångsidigt program som alla medlemmar trivs med. Exempel på aktiviteter är korta till medellånga vandringar med natur- kulturinslag, blomsterkunskap, svampplockning. Dessutom genomförs studiebesök hos företag, institutioner och församlingar samt bildvisningar och föredrag.

Lokalavdelningen grundades 1977 och samlar cirka 240 medlemmar.

Den 29 september upphävdes de flesta restriktionerna i Sverige kopplat till covid -19.

Det här innebär att lokalavdelningarna nu har möjlighet att ta emot obegränsat antal deltagare på aktiviteter både inomhus och utomhus. Det är dock viktigt att informera om individens eget ansvar i samband med aktiviteter.

Vid samtliga era aktiviteter bör ni tänka på följande och också informera era deltagare om detta t ex via webben och i utskick:
Håll avstånd, tvätta händerna med tvål och vatten där möjligheten finns. Se till att alltid ha med handsprit.
Stanna hemma om man har symtom som kan tyda på smitta.
Ta alltid närvaro med namn, mailadress och telefonnummer på era deltagare.
Detta för att lätt kunna skicka ut information till alla deltagare om någon får bekräftad smitta i efterhand.
Förhindra spridning av covid-19
Vaccination är det bästa sättet att undvika allvarlig sjukdom och spridning av covid-19.
Du som inte är fullvaccinerad mot covid-19 bör ta särskild hänsyn till personer i riskgrupp och personer som är 70 år och äldre. Du bör vidta försiktighetsåtgärder för att undvika att du själv blir smittad och för att undvika spridning av covid-19. Du bör därför, när det är möjligt:
hålla avstånd till andra människor, och
särskilt undvika nära kontakter med personer i riskgrupp och personer som är 70 år och äldre.
Dessa råd gäller inte för personer under 18 år eller för personer som av medicinska skäl rekommenderats att inte vaccinera sig mot covid-19.

Skydda andra mot risk för smitta av covid-19
Var och en bör vara uppmärksam på symtom på covid-19. Om du misstänker att du har covid-19 bör du stanna hemma och undvika kontakter med andra människor.

Hämtade från Folkhälsomyndighetens hemsida 2021-10-12

• 14 Maj

Naturreservatet Junebäckens källor

Junebäckens källor bjuder på allt från branta klippväggar till porlande vattenfall och är tack vare sitt stadsnära läge ett populärt utflyktsmål. Vi vandrar ca: 5,2 km på stigar, gamla hålvägar och leder i lätt kuperad terräng i en fantastisk natur.

Tisdagen den 14 maj kl.09:30 Samling vid de nedre dammarna i vattenledningsparken. Med Buss 27 och 31 kan man ta sig till hållplats Vattenledningsvägen utmed Åsenvägen och sedan gå in till parken. Ta gärna med eget fika som vi intar tillsammans när vi avslutat vår vandring som beräknas ta 1-2 tim. Anmälan ska du göra senast den 8 maj till Håkan Jensen på 070-559 5812 eller e-post: hkan.jensen@telia.com STF medlemmar gratis ej medlem 30 kr.

Medlem: Gratis

Icke-medlem: 30 kr

• 16 Maj

Linneryds gård, ett kulturhistoriskt landskap

Småländsk lantidyll med gärdesgårdsinhägnade hagar, gamla stenmurar och hamlade träd. Byggnader och uthus som visar hur man levde förr i det gamla bondesamhället. Linneryds by, tidigare Grishult, är belägen i sydvästra utkanten av Malmbäcks socken och gränsar mot Vaggeryds kommun. Byn ligger utmed väg 817 mellan Hok och Malmbäck.

Torsdagen 16 maj kl 10:30. Guidning. Anmälan en vecka innan och information samt eventuell betalning 30 kr för ej medlemmar till Roger Storm 070 54 65 697, rogerstorm.rs@gmail.com. Betalning med Swish eller jämna pengar. Den som så önskar kan sedan ta lunch på Hook golfrestaurang, eller medtaget fika i trädgården på gården..

Medlem: Gratis

Icke-medlem: 30 kr