Gamla Gästgiverier och pubar på öster

STF Södra Vätterbygden

06 Maj 2019

Inte medlem
Måndag 6/5 kl. 18.00. Samling på Hovrättstorget. Anmälan senast 2/5: Hans-Olof Görebrant, hogsl@telia.com , 036 71 12 24
Vi vandrar på Öster där Bo E Karlson berättar om gamla Gästgiverier och Pubar. Vandringen avslutas hemma hos Bo E med fika och han berättar då vidare. Kostnad: 20 kronor.
  • Senaste datum för anmälan: 02/05
  • Samling: Hovrättstorget, Jönköping , 18:00
  • Plats: Jönköping
  • För vem? Alla

Typ av aktivitet: Kulturarrangemang

• 25 Apr 2019

Smeden i Jordshult

Vi besöker smeden Björn Lundberg i hans nya smedja. Även om denna är ny innehåller den flera ålderdomliga men väl fungerande maskiner som t.ex. en remdriven hammare. På gården finns även ett litet sågverk och många olika djur som hästar, getter, höns, hundar och katter. Björn kommer att demonstrera smide i smedjan och berätta om verksamheten på gården.

Torsdag 25/4 kl. 17.30. Anmälan senast 22/4: Per-Olof, per-olof.jern@telia.com, 0703-79 33 25. Samling vid jvg.stn i Taberg kl. 17.30 eller vid smedjan, Jordshult 3 (på vägen mellan Taberg och R40).

Medlem: 30 kr

Icke-medlem: 30 kr

• 06 Maj 2019

Gamla Gästgiverier och pubar på öster

Medlem: 20 kr

Icke-medlem: 20 kr

• 14 Maj 2019

Smålandsgården Örserum

Vi besöker Smålandsgårdens Gästgiveri, Gamla Brunnsvägen 8 i Örserum, som numera även är ansluten till STF. Anläggningen i vilken nu även Örensbaden ingår, består av 11 byggnader med totalt 72 rum, där Sjövillan är vandrarhem. Läget vid sjön Ören är fantastiskt och kanske lockar till en promenad utefter stranden. det finns också en boulebana.

Tisdag 14/5 kl. 17.45 vid Smålandsgården. Anmälan senast 12/5: Mats Höglund, 070 567 38 51, matshoglund@hotmail. com . Meddela Mats för samåkning från Studiefrämjandet kl. 17.00. Vi serveras kaffe/te och smörgås till en kostnad av 65 kr.

Medlem: 65 kr

Icke-medlem: 65 kr

• 23 Maj 2019

Rosenborg

Rosenborg, byggd 1897, är en villa som står fullt möblerad men obebodd sedan 1952 då möbelhandlaren m.m. Axel Gunnesson flyttade ut. Här finns järnspis, kakelugnar och vackra möbler bl.a. i intarsiateknik.

Torsdag 23/5 kl 18.00 . Anmälan senast 22/5: Per-Olof Jern per-olof.jern@telia.com, 070 379 33 25. Samling vid parkeringen omedelbart norr om Norrahammars kyrka. Avgift 20 kr.

Medlem: 20 kr

Icke-medlem: 20 kr

• 17 Jun 2019

Ängs - och hagmarksvandring vid Bottnaryd

Ända sedan man började med fasta åkrar, har man skilt på inägor och utägor, genom olika hägnadssystem. På inägorna hade man åkrar och ängsmarker, medan djuren fick beta i skogsmarken runtomkring. Hur har den gamla ängsfloran kunnat bevaras? Vad använde man växterna till inom folklig läkekonst? det är några frågor som vi får svar på under den ca 2 km långa vandringen. Medtag fika.

Måndag 18/6 kl. 18.00. Samling vid Tempo i Bottnaryd.

Medlem: Gratis

Icke-medlem: Gratis

• 26 Jun 2019

Tabergsvandring

Taberg, Berget, som är både naturreservat och Natura 2000 område har mycket att erbjuda den natur- och kulturintresserade. Vi gör här en kvällsvandring i brant terräng, delvis utanför de vanliga stigarna, med natur och kulturinformation, milsvidd utsikt och lite motion (130 höjdmetrar). Ta med fika. Samling vid järnvägsstationen i Taberg.

Onsdag 26/6 kl. 18.00 . Ta med fika. Samling vid järnvägsstationen i Taberg.

Medlem: Gratis

Icke-medlem: Gratis