STF Nära dig

STF Södra Vätterbygden Lokalavdelning - Nissanvägen 27, 56240 Taberg

Våra kommuner

Habo, Jönköping, Mullsjö

Anslut dig till vår lokalavdelning

Maila ossså får du mer information om vår verksamhet

Den karaktärsfyllda Vättern med sagoön Visingsö och Taberg med sina hundra meter höga bergväggar är utmärkande i Vätterkretsens region. Men även de många kulturlandskapen och de otaliga spåren från brons- och järnålderns människor är kännetecknande.

Näs borgruin på Visingsö, Visingsborgs slott och de vackra träkyrkorna i Habo och Bottnaryd är alla minnesmärken från svunna tider. Småstadsidyllen Gränna är en festival i färger och har dessutom Sveriges enda polarmuseum, med minnen från Andréexpeditionen, förutom stadens alla polkagrisar.

Det finns utsökta möjligheter till ett rikt friluftsliv i regionen. Inom lokalavdelning område finns ett flertal vandringsleder. Södra Vätterleden, Pustaleden, John Bauerleden och Bankerydsleden är exempel på leder som bjuder på sköna naturupplevelser och sevärdheter. Det finns även gott om fina fiskevatten. Små och stora skogssjöar med vanliga insjöfiskar kompletteras av fisket i Vättern där den berömda vätterrödingen, med lite tur, fastnar på kroken.

Lokalavdelningen strävar efter att kunna erbjuda ett mångsidigt program som alla medlemmar trivs med. Exempel på aktiviteter är korta till medellånga vandringar med natur- kulturinslag, blomsterkunskap, svampplockning. Dessutom genomförs studiebesök hos företag, institutioner och församlingar samt bildvisningar och föredrag.

Lokalavdelningen grundades 1977 och samlar cirka 240 medlemmar.

• 06 Feb

Årsmöte Södra Vätterbygden

Årsmöteshandlingar kommer att finnas på föreningens hemsida www.svenskaturistforeningen.se/stfsodravatterbygden ca två veckor före årsmötet. Motioner ska ha inkommit till styrelsen senast en månad före...

Kl. 19.00. Plats: Immanuelskyrkan, Oxtorgsgatan 15, Jönköping.

Medlem: Gratis