Kvällssegling på Riddarfjärden

STF Södra Uppland

13 Jun

Inte medlem
Torsdag 13 juni, samling kl. 18.00 på Lilla Essinge Båtklubb, Dagnyvägen, Lilla Essingen. Buss 1 till hållplats Primusgatan. Föranmälan senast 29/5 till Tage Eriksson tel. eller tage.eriksson@telia.com. Begränsat deltagarantal.
Har du lust att se Stockholm från sjön? Nu har du chansen. Vi seglar med två stadiga segelbåtar från Lilla Essingen under Essingeleden och Västerbron till Riddarfjärden och får då se både Kungsholmen med den fina bebyggelsen på Norr Mälarstrand och stadshuset, Riddarholmen med kyrka och palats samt Södermalm med sina höjder. Vi avslutar med fika på Lilla Essinge Båtklubb. Klädsel efter väderlek, gärna vindtät. Flytväst finns.
  • Plats: Lilla Essingen
  • För vem? Alla
  • För mer information och anmälan: Tage Eriksson 076-830 76 36

Typ av aktivitet: Kulturarrangemang

• 28 Apr

Vandring Brunnsviken runt

Vi går en sväng genom Hagaparken och tittar på en rad byggnader med historia, bl a Haga slott där kronprinsparet med barn numera bor. Vi fortsätter norrut mot Järva krog och österut mot Bergshamra och Ålkistan innan vi rastar i Bergianska trädgården. Därifrån rundar vi sydändan av viken och återvänder till Haga norra. Under vägen passerar vi många sevärdheter med underbara namn som Tivoli, Frescati, Kräftriket och Bellevue och får höra historien om dem. Vandring mestadels på gångvägar, ca 12 km, ca 4,5 timmar.

Söndag 28 april, samling kl. 10.00 på p-platsen vid Haga norra, entrén till Hagaparken. Ta med matsäck!

• 02 Maj

Vandring och runstensputs

Vid p-platsen tittar vi till ett par av våra runstenar, Wik I och Wik II. STF Södra Uppland är fadder åt tre runstenar i Upplands Väsby kommun på uppdrag av Riksantikvarieämbetet. Detta innebär att vi tittar till dem med jämna mellanrum, kontrollerar att de mår bra och rapporterar tillståndet till RAÄ. Därefter vandrar vi till Eggeby fornpark, ett område med fornlämningar. Vi spanar efter de dovhjortar som finns där i det stora hägnet och rastar vid en bronsåldersgrav med utsikt. Lätt vandring ca 5 km, ca två timmar.

Torsdag 2 maj, samling kl. 18.00 på p-platsen vid Wikparken, Almungevägen i Upplands Väsby. Ta med matsäck!

• 05 Maj

Skandalen i Bogesund

Hembygdsförfattaren Lennart Lenke lyfter på locket till ”Skandalen i Bogesund” och visar oss runt under en intressant vandring till sex olika torpställen som har försvunnit för över 100 år sedan. Alla har en koppling till skandalen. Vi vandrar en slinga på ca 5 km på vägar, stigar och i stiglös terräng i skogen. Vi letar fram rester från torp och källargropar, och Lennart berättar torpens historia och kopplingen till ”Lex Bogesund”.

Söndag 5 maj, samling kl. 11.30 vid STF:s vandrarhem Bogesund. Föranmälan senast 1/5 till britt.engdahl@gmail.com. En aktivitet av STF Stockholm Nordost.

Medlem: 30 kr

Icke-medlem: 50 kr

• 15 Maj

Filmstaden

Filmstaden byggdes 1919-1920 som filmstudio, och under åren har ca 400 filmer och TV-serier spelats in här. Den första var Victor Sjöströms Körkarlen 1919, och många kända regissörer och skådespelare har arbetat här sedan dess, främst kanske Ingemar Bergman. Den sista filmen som gjordes här var barnfilmen En liten julsaga 1999. Husen är numera kulturminnesmärkta. Vi besöker filmstadens historiska kvarter med ett besök i den kulturminnesmärkta Bergman-biografen, där vi kan se några av de mest berömda scenerna ur filmstadens historia. Vi avslutar med eftermiddagsfika i portvaktstugans kafé.

Onsdag 15 maj, samling kl. 14.00 vid portvaktstugan, Greta Garbos väg 3, Solna. Föranmälan senast 9/5 till gerd.wiklund@gmail.com, ange mobilnummer. Begränsat deltagarantal.

Medlem: 60 kr

Icke-medlem: 100 kr

• 22 Maj

Blomstervandring i Calmare hage

Calmare hage är en gammal ängs- och hagmark som höll på att växa igen innan Naturskyddsföreningen Väsby 1992 började restaurera och sköta den. Nu ett kvartsekel senare har många av karaktärsväxterna kommit igen. T ex växer det många backsippor, som dock möjligen har blommat över när vi kommer, men där finns också många andra blommor i hagen och den omgivande ekskogen. Fågellivet i skogen och vid den närliggade sjön Fysingen är rikt. Blomsterexperten Niklas Johansson från Naturskyddsföreningen Väsby guidar oss bland blommor och blad.

Onsdag 22 maj, samling kl. 18.00 på p-platsen vid Fysingen bakom Löwenströmska, Upplands Väsby. Föranmälan senast 15/5 till anders.hording@gmail.com. Ta med matsäck!

• 25 Maj

Guidad stadsvandring i Trosa

Trosa – den idylliska småstaden – där Trosaån mynnar ut i Östersjön. Att vandra utefter ån mellan de pastellfärgade sekelskiftesvillorna med sina glasverandor eller att gå på upptäcktsfärd i de gamla handelskvarteran från 1700-talets början är en rogivande upplevelse. Trosa stadshotell var en viktig plats i Sven Delblancs romansvit – och TV-serie – Hedebyborna. Vandringen tar ca 1 ½ timme.

Lördag 25 maj, samling kl. 10.45 där de gröna Trosabussarna (går från Liljeholmem) har sitt slutstopp i Trosa. Föranmälan senast 18/5 till Esbjörn Melin på tel/sms eller esbmel16@gmail.com. Anmäl samåkning. Begränsat deltagarantal.

Icke-medlem: 50 kr

• 02 Jun

Dagsutflykt till Kymmendö

På Kymmendö i södra skärgården bodde August Strindberg flera somrar och hittade inspiration till boken Hemsöborna. Sedan var han inte välkommen tillbaka! Idag driver familjen Wahlström varv, krog, båttaxi, jordbruk och mycket annat på ön. Naturen är vacker. Vi tar Vaxholmsbåten till Kymmendö där Therese Wendemar guidar oss. Lunch på Carlssons bakficka, alternativt egen matsäck. Kanske ett dopp innan båten går tillbaka.

Söndag 2 juni, samling kl. 10.45 på Dalarö brygga. Resa och lunch ingår inte i priset. Föranmälan senast 23/5 till Annika Swedén på tel. eller swedenannika@gmail.com. En aktivitet av STF Södertörn.

Medlem: 100 kr

Icke-medlem: 150 kr

• 13 Jun

Kvällssegling på Riddarfjärden

Medlem: 20 kr

Icke-medlem: 40 kr

• 13 Aug

Aug

Fjällvandring vid Kebnekaise

Vandring Nikkaluokta – Kebnekaise – Kaitumjaure - Vakkotavare på en bit av Kungsleden med stugövernattningar. ”Vilodag” på Kebnekaise fjällstation, kan ägnas åt toppbestigning om vädret tillåter, alternativ Tarfaladalen eller annat. Vi vandrar förbi Sveriges högsta fjäll och genom mäktiga dalar i en oerhört vacker och delvis dramatisk fjällnatur. Förslag till utrustningslista kommer efter anmälningstidens utgång.

13 - 20 augusti. Självkostnadspris för resa, logi och mat. Bindande anmälan senast 15/4 till Anders Hörding anders.hording@gmail.com. Anmälningsavgift 500 kr betalas senast 15/4 till pg 25 02 43-3. Begränsat deltagarantal.

Medlem: Pris ej bestämt