STF Nära dig

STF Södra Uppland Lokalavdelning - Dragonvägen 47, 1501, 19433 Upplands Väsby

Våra kommuner

Sigtuna, Sollentuna, Upplands Väsby, Upplands-Bro

Anslut dig till vår lokalavdelning

Maila ossså får du mer information om vår verksamhet

Uppland brukar kallas för slottens, herresätenas, runstenarnas och fornlämningarnas landskap av uppenbara skäl. Det finns därför mycket att upptäcka i vår omgivning. Här finns en härlig och omväxlande natur med skogar, sjölandskap och odlingslandskap.

Här finns också många historiska sevärdheter av olika slag, ett rikt kulturliv och ett blomstrande näringsliv i en folkrik och växande region. Tillgängligheten till Stockholm gör närområdet än mer intressant och ökar möjligheterna att hitta smultronställen av olika slag.

STF Södra Uppland bildades 1980 och har som upptagningsområde i första hand kommunerna Sollentuna, Upplands Väsby, Sigtuna och Upplands-Bro. Vi har ca 200 medlemmar. Vår idé är att ordna prisvärda aktiviteter med kvalitet och med ett innehåll som på olika sätt kan vara medlemmarna till nöje och öka deras kunskap om vårt område. Vi ordnar därför studiebesök på företag och institutioner, utflykter till intressanta platser runt om i länet, vandringar i stads- eller naturmiljö med ett lärande innehåll och föreningsaftnar med intressanta bildvisningar. I de flesta fall anlitar vi kunniga guider för att få maximalt utbyte av aktiviteten. Det är alltså en blandad kompott där medlemmarna kan hitta mycket av intresse.

STF Södra Uppland har också fyra specialare som återkommer år efter år. Den första är att vi är faddrar till tre runstenar som vi tittar till, tvättar av och rapporterar tillståndet till Riksantikvarieämbetet. Den andra är kvällssegling Riddarfjärden runt. Den tredje är fjällverksamhet med studiecirkel och fjällvandring. Den fjärde är att vi, tillsammans med andra föreningar, ansvarar för Naturkaféet på Väsby Gård på Järvafältet fyra söndagar om året, och det ger oss extra inkomster som används till att delvis subventionera deltagande i aktiviteterna.