Vårvandring i Axeltorps skogar

STF Södra Halland

05 Maj

Inte medlem
Tid: 10.00 - ca 14.00 Ta med matsäck för två mål. Samling: P-platsen utanför Båstad Sportcenter. Samåkning från Halmstad Arena, infart från Frennarpsvägen, kl. 09.15. Vägbeskrivning: Från Östra Karup kör huvudgatan genom Båstad (väg 115) och strax innan centrum sväng vänster in på Korrödsvägen. Därifrån är det skyltat till Båstad Sportcenter. Ingen anmälan!
Vi kommer att vandra på den cirka 9 km långa Axeltorpsslingan, som bitvis är kraftigt kuperad. Axeltorps skogar är ett naturreservat som består av bokskog och vindlande sprickraviner där bäckvattnet forsar fram. På en del ställen utmed leden har vi hänförande utsikt över Båstad och Laholmsbukten.
  • Samling: P-plats Båstad Sportcenter , 10:00
  • Plats: Axeltorps skogar, Båstad
  • För vem? Alla
  • För mer information och anmälan: Erik Nickolausson 035-359 48

Typ av aktivitet: Naturarrangemang

• 05 Maj

Vårvandring i Axeltorps skogar

• 19 Maj

Cykeltur i Halmstads södra delar

Vi gör en cykeltur på cirka tre mil i Halmstad kommuns södra delar och gränstrakterna till Laholms kommun. Turen går mestadels på avskilda cykelbanor, men även på vägar med ringa biltrafik. Vi kommer att göra stopp vid intressanta platser.

Tid: 10.00 - ca 15.00 Ta med cykel och hjälm samt matsäck för två mål. Samling: Hallarnas parkering - närmast riksväg 15 (Laholmsvägen). Ingen anmälan!

• 25 Maj

Mellan två åar

Vi vandrar cirka 10 km längs stranden mellan Fylleåns mynning och Genevadsåns mynning. Vi passerar platser med namn som Steglebacken, Slyngesten, Sänke hög, Grusvik och Fågelvik samt samhällena Påarp och Laxvik. Havet, stranden, växter, fåglar och klappersten hör till det som väntar oss. Lennart Dahlström guidar.

Tid: 10.00 - ca 15.00 Ta med kikare och matsäck för två mål. Samling på P-platsen vid Tuvasvägens förlängning under E6. Samåkning från Halmstad Arena, infart från Frennarpsvägen, kl. 09.40. Vägbeskrivning: Från Halmstad kör väg 15, första infarten till Trönninge, omedelbart höger mot Trönninge ängar, i trevägskorset tag vänster, efter ca 100 meter till höger och följ vägen till samlingsplats. Ingen anmälan!

• 11 Aug

Aug

Vandring vid Morups Tånge med besök i fyren

Fyren på Morups Tånge fyllde 175 år 2018, och lyser fortsatt upp farleden mitt emot Anholt varje natt. Vid god sikt syns Kullen i söder och Varberg i norr, från plattformen 28 meter hög. Strandängarna kring fyren är naturreservat, känt framförallt för rastande flyttfåglar. Vi börjar med en lätt vandring i reservatet, med möjlighet till fågelskådning, förbi ett medeltidsvrak, till vackra Glommens fiskeläge med Glumstenen och till Pannebohålan. Åter till fyren för egenmedtaget fika och fyruppstigning. Per Mattsson, Morups Tånge, är vår ciceron.

Tid: 10.00 - ca 13.00 Ta med fika och gärna kikare. Inträde till fyren: 40 kronor per person Samling på P-platsen vid fyren, som är inhägnad till skydd mot betande djur. Samåkning från Halmstad Arena, infart från Frennarpsvägen, kl. 09.00. Ingen anmälan!