Blåsippstur till Virsehatt

STF Södra Halland

14 Apr

Inte medlem
Tid: 10.00 - ca 13.00 Ta med fika. Samling på parkeringen vid Virsehatt. Samåkning från Halmstad Arena, infart från Frennarpsvägen, kl. 09.30. Vägbeskrivning: Från Halmstad åker du mot Åled för att sedan köra via Sennan till Virsehatt. Ingen anmälan!
Vi börjar med att titta in i Virshultsstugan. Representanter för Enslövs hembygdsförening tar emot oss. De visar stugan och berättar om den samt om reservatet och dess tillkomst. Därefter går vi upp på Virsehatt för att se efter blåsippor och eventuella minnesmärken från tidigare verksamheter. Om du tycker det är för tufft att gå upp kan du gå en sväng längs Sennån istället. Vi fikar vid grillplatsen och går sedan en bit på Hallandsleden.
  • Samling: P-plats vid Virsehatt , 10:00
  • Plats: Virsehatt
  • För vem? Alla
  • För mer information och anmälan: Ingrid Lönn 070-466 25 41

Typ av aktivitet: Kulturarrangemang Naturarrangemang

• 07 Mar

Studiebesök Södra Cell - Värö Bruk

Följ med på en guidad visning av såväl sulfatfabriken som sågverket vid Södra Cells imponerande anläggning i Väröbacka. Vi inleder med förmiddagsfika och bjuds sedan på en två timmar lång guidad rundvandring i sulfatfabriken. Efter lunchuppehåll får vi en guidning på sågverket där råmaterialet för tillverkningen tas emot och bearbetas. Visningen innebär en hel del vandring upp och ner i trappor och passager.

Anmälan till alf.rolandsson@telia.com eller 070-577 71 17 senast fredag 1 mars. Kostnad: Ca 115 kronor för förmiddagsfika och lunch. Betalas på plats. Tid på Södra Cell 09.30 - ca 15.00 Samling: P-plats vid entré till anläggningen, Virkesvägen 1, Väröbacka. Samåkning från Halmstad Arena, infart från Frennarpsvägen, kl. 08.20.

• 23 Mar

Skymningsvandring i Biskopstorps naturreservat

Vi lånar huset av Friluftsfrämjandets HK Vandraren och här kan vi sätta in matsäcken när vi går. Du tar med det du vill dricka och äta - ärtsoppa är ett bra tips. Innan vi äter går vi en runda på ca en timma. Vilken väg vi väljer beror lite på väder och väglag.

Tid: 17.00 - ca 20.00 Ta med förtäring och bra skor på fötterna. Samling vid det gamla kronotorpet Kroksjöholm, mitt emot reservatsparkeringen. Samåkning från Halmstad Arena, infart från Frennarpsvägen, kl. 16.30. Vägbeskrivning: Från E6 svänger du av mot Kvibille. Redan vid avfarten från gamla E6 finns första skylten. Det är ca 7 km till besökscentrats P-plats. Väl skyltat. Ingen anmälan!

• 04 Apr

S:t Olofs kapell och vandring på Prins Bertils stig

Vi börjar med en timmes promenad på Prins Bertils stig. Fikar gör vi i kapellets pergola. Därefter välkomnas vi in i S:t Olofs kapell, där kapellvärdarna Maud Jägbring och Görel Stangenberg kommer att berätta om kapellets märkliga historia. S:t Olofs kapell ligger ovanför Tjuvahålan och Rhododendronparken nära Prins Bertils stig. Det lilla träkapellet har en märklig historia. När medeltidskyrkan i småländska Lidhult revs 1879, så skingrades inventarier och byggnadsdelar, bland annat användes delar för att bygga ett bostadshus. Av en händelse fick museimannen Erik Salvén reda på det ett halvsekel senare. Han fick idén att återuppföra kyrkan och placeringen blev till slut Tylösand. Vissa delar spårades upp och hittades t.o.m. i Amerika och Danmark. Kapellet kunde återinvigas 1950.

Tid: 17.00 - ca 19.30 Ta med fika. Samling på parkeringen vid Tjuvahålan, Tylösand. Samåkning från Halmstad Arena, infart från Frennarpsvägen, kl. 16.30 eller ta busslinje 30 till Tylösand. Ingen anmälan!

• 14 Apr

Blåsippstur till Virsehatt

• 05 Maj

Vårvandring i Axeltorps skogar

Vi kommer att vandra på den cirka 9 km långa Axeltorpsslingan, som bitvis är kraftigt kuperad. Axeltorps skogar är ett naturreservat som består av bokskog och vindlande sprickraviner där bäckvattnet forsar fram. På en del ställen utmed leden har vi hänförande utsikt över Båstad och Laholmsbukten.

Tid: 10.00 - ca 14.00 Ta med matsäck för två mål. Samling: P-platsen utanför Båstad Sportcenter. Samåkning från Halmstad Arena, infart från Frennarpsvägen, kl. 09.15. Vägbeskrivning: Från Östra Karup kör huvudgatan genom Båstad (väg 115) och strax innan centrum sväng vänster in på Korrödsvägen. Därifrån är det skyltat till Båstad Sportcenter. Ingen anmälan!

• 19 Maj

Cykeltur i Halmstads södra delar

Vi gör en cykeltur på cirka tre mil i Halmstad kommuns södra delar och gränstrakterna till Laholms kommun. Turen går mestadels på avskilda cykelbanor, men även på vägar med ringa biltrafik. Vi kommer att göra stopp vid intressanta platser.

Tid: 10.00 - ca 15.00 Ta med cykel och hjälm samt matsäck för två mål. Samling: Hallarnas parkering - närmast riksväg 15 (Laholmsvägen). Ingen anmälan!

• 25 Maj

Mellan två åar

Vi vandrar cirka 10 km längs stranden mellan Fylleåns mynning och Genevadsåns mynning. Vi passerar platser med namn som Steglebacken, Slyngesten, Sänke hög, Grusvik och Fågelvik samt samhällena Påarp och Laxvik. Havet, stranden, växter, fåglar och klappersten hör till det som väntar oss. Lennart Dahlström guidar.

Tid: 10.00 - ca 15.00 Ta med kikare och matsäck för två mål. Samling på P-platsen vid Tuvasvägens förlängning under E6. Samåkning från Halmstad Arena, infart från Frennarpsvägen, kl. 09.40. Vägbeskrivning: Från Halmstad kör väg 15, första infarten till Trönninge, omedelbart höger mot Trönninge ängar, i trevägskorset tag vänster, efter ca 100 meter till höger och följ vägen till samlingsplats. Ingen anmälan!

• 11 Aug

Aug

Vandring vid Morups Tånge med besök i fyren

Fyren på Morups Tånge fyllde 175 år 2018, och lyser fortsatt upp farleden mitt emot Anholt varje natt. Vid god sikt syns Kullen i söder och Varberg i norr, från plattformen 28 meter hög. Strandängarna kring fyren är naturreservat, känt framförallt för rastande flyttfåglar. Vi börjar med en lätt vandring i reservatet, med möjlighet till fågelskådning, förbi ett medeltidsvrak, till vackra Glommens fiskeläge med Glumstenen och till Pannebohålan. Åter till fyren för egenmedtaget fika och fyruppstigning. Per Mattsson, Morups Tånge, är vår ciceron.

Tid: 10.00 - ca 13.00 Ta med fika och gärna kikare. Inträde till fyren: 40 kronor per person Samling på P-platsen vid fyren, som är inhägnad till skydd mot betande djur. Samåkning från Halmstad Arena, infart från Frennarpsvägen, kl. 09.00. Ingen anmälan!