Bland tomtar & troll, Bårsjöns naturreservat

STF Södertälje-Nykvarn

27 Apr 2019

Inte medlem
Lördagen den 27 april besöker vi ett naturreservat, Bårsjön ca 7 km nordost om Södertälje. Exakt tid och mötesplats meddelas vid anmälan.
Till naturreservatet tar man sig med buss 787 (fr Södertälje C) till hpl Malmsjön. Följ stigen som leder väster ut längs sjön, ca 2 km. Med bil: Enhörnaleden till Malmsjöns parkering. Info-tavla väster om parkeringen. Anmälan sker SENAST 20/4 till stfsodertaljenykvarn@stfturist.se För länge sedan befolkades Bårsjön av tomtar & troll. Det förstod man på långt håll, på doften från Skvattran och Pors. Det är växter som naturväsendena använde till sina häxbrygder. Medtag egen matsäck och något att sitta på.
  • Senaste datum för anmälan: 20/04
  • Samling: Tid och plats meddelas vid anmälan , 11:30
  • Plats: Bårnsjön
  • För vem? Alla
  • För mer information och anmälan: Patrik Almlöf, 070-5779910

Typ av aktivitet: Naturarrangemang

• 03 Jun - 31 Dec 2019

Naturreservat i Södertälje

Följ med och besök Södertäljes alla 24 naturreservat. Håll koll på lokalavdelningens hemsida för information eller anmäl ert intresse för att få mailutskick om tillfällena. Först ut är Yttereneby den 3 juni, sedan Tullgarn den 17 juni...

Naturen i Södertälje är en riktig guldgruva! Här finns berg och dalar, mörka skogar och öppna vyer, åkrar, myrar och sjösystem samt kuststräcka mot östersjön. Med respekt för allemansrätten är det bara att njuta, uppleva och utforska. Obs: Priset kan skilja från olika typer av aktivitet.

Medlem: 30 kr

• 27 Apr 2019

Bland tomtar & troll, Bårsjöns naturreservat

Medlem: Gratis

• 12 Maj 2019

Vandring, hälsans stig i Salem

Info och anmälan SENAST den 6/5 till Bo Eriksson, 070-6258862 alt. mail: stfbotvid@stfturist.se Vad har hänt de senaste 40-50 åren i Salem och vad händer framåt? Bostadsbyggen, skolor etc. Björn Möllersten berättar under lätt vandring 7 km på fina gångvägar. I Salem är målet Garnuddens naturreservat. Här finns eld för grillning och det bjuds på korv och bröd. Toppa med egen matsäck. Under vandringen tillbaka kan man studera ett rikt fågelliv med bl a Häger.

Söndagen den 12 maj kl 11.00. Samling på Rönninge torg kl. 10.50.

Medlem: Gratis

Icke-medlem: Gratis

• 15 Jun 2019

Berghuset - En grotta på Mörkö

Anmälan SENAST den 8/6 till Ramona Krafft, 070-6632231 eller mail: stfsodertaljenykvarn@stfturist.se Vi besöker Bergahuset, en av länets större grottor. Efter en tre km vandring från parkeringen samlas vi runt lägerelden där Ramona berättar om grottor och dess sägner. Ta med matsäck (grillmöjlighet), oömma kläder efter väder och fick-/pannlampa. Räkna med heldagsutflykt.

Lördagen den 15 juni samling kl. 10.00 på Södertälje C parkering för gemensam bilfärd till Mörkö.

Medlem: 20 kr