STF Nära dig

STF Skellefteå Lokalavdelning - Aldergatan 1, lgh 1401, 93135 Skellefteå

Våra kommuner

Skellefteå

Anslut dig till vår lokalavdelning

Maila ossså får du mer information om vår verksamhet

Strax söder om polcirkeln ligger Västerbotten och förenklat är Skellefteåregionen ost, guld och elkraft. Guldriket har en gedigen historia och det finns många sevärdheter att upptäcka.

Västerbottensostens intåg en gång i tiden har resulterat i ett omfattande Ostrike med såväl historiska miljöer som nybyggda anläggningar. Och de viktiga älvarna förser hela Sverige med elkraft. Men det finns naturligtvis mer. Vildmarken och vindlande älvar lockar turister till både fiske, forsränning, vandring och skidåkning. Västerbotten har uppfostrat flera av världsstjärnor inom utförsåkning. Inom regionen finns också Sveriges sydligaste skogssameby i Malå.

Nordanåområdet är Skellefteås centrum för kultur. Här ligger Lejonströmsbron, landets äldsta träbro som är byggd 1737 och fortfarande i bruk. Skellefteälven på sträckan mellan denna bro och Parkbron erbjuder ett rikt fågelliv endast ett stenkast från centrum. Bästa området för att höra fågelsång är efter strandpromenaden på norra sida älven, från Nordanå och upp emot landskyrkan och kring Rovön.

Bonnstan är Skellefteås kyrkstad. Bonnstan var böndernas stad och Skellefteå var borgarnas i staden. Kyrkstäder är ett typiskt norrländskt kulturarv och kom till i tider då det var kyrkoplikt. Städerna grundades på 1600-talet men i Skellefteå så sent som 1845.

Lokalavdelningen brinner för att presentera vår bygd ur flera olika aspekter och anordnar ofta svamputflykter, fågelskådning, författarbesök och vandringar.

Lokalavdelningen grundades år 1975 och har cirka 90 medlemmar.

• 26 Okt 2017

Okt

Öppen fjällafton

I kväll visar Sven Ershammar bilder från sin och Lars-Eriks Saxnäsresa med bestigning av Marsfjället.

18:30 i Studiefrämjandets lokal, Magasingr. 3, Skellefteå

Medlem: Gratis

• 15 Nov 2017

Fjällvandring för kropp och själ

Svenske naturfotografen Johan Schmitz, medlem i bildgruppen PhotoNatura och föreningen Naturfotograferna, kommer på besök och visar sina naturbilder och berättar till dessa.

Samarrangemang med St Lukasstiftelsen, Skellefteå. Inträdet kan komma att justeras!

Medlem: 60 kr

Icke-medlem: 100 kr

• 05 Dec 2017

Öppen fjällafton med julgröt

Kvällens föredragshållare är Henrik Sundén, Umeå som visar naturbilder från sin Islandsresa. Fika serveras. Lokalavdelningen serverar denna kväll julgröt innan bildvisningen mot en smärre kostnad.

OBS! Kl. 18:00 i kväll! Avgiften kan komma att ändras beroende på kvällens föredragshållare.

Medlem: 40 kr

Icke-medlem: 60 kr

• 07 Feb 2018

Årsmöte med bildvisning

Sedvanliga årsmötesförhandlingar. Efter årsmötet visar lokalavdelningen bilder från 2017 års aktiviteter. Vi bjuder på fika.

Motioner ska vara ordförande tillhanda senast två veckor före årsmötet.

Medlem: Gratis