STF Skellefteå Lokalavdelning

STF Skellefteå Lokalavdelning - Aldergatan 1, lgh 1401, 93135 Skellefteå

Våra kommuner

Skellefteå

Anslut dig till vår lokalavdelning

Maila ossså får du mer information om vår verksamhet

Strax söder om polcirkeln ligger Västerbotten och förenklat är Skellefteåregionen ost, guld och elkraft. Guldriket har en gedigen historia och det finns många sevärdheter att upptäcka.

Västerbottensostens intåg en gång i tiden har resulterat i ett omfattande Ostrike med såväl historiska miljöer som nybyggda anläggningar. Och de viktiga älvarna förser hela Sverige med elkraft. Men det finns naturligtvis mer. Vildmarken och vindlande älvar lockar turister till både fiske, forsränning, vandring och skidåkning. Västerbotten har uppfostrat flera av världsstjärnor inom utförsåkning. Inom regionen finns också Sveriges sydligaste skogssameby i Malå.

Nordanåområdet är Skellefteås centrum för kultur. Här ligger Lejonströmsbron, landets äldsta träbro som är byggd 1737 och fortfarande i bruk. Skellefteälven på sträckan mellan denna bro och Parkbron erbjuder ett rikt fågelliv endast ett stenkast från centrum. Bästa området för att höra fågelsång är efter strandpromenaden på norra sida älven, från Nordanå och upp emot landskyrkan och kring Rovön.

Bonnstan är Skellefteås kyrkstad. Bonnstan var böndernas stad och Skellefteå var borgarnas i staden. Kyrkstäder är ett typiskt norrländskt kulturarv och kom till i tider då det var kyrkoplikt. Städerna grundades på 1600-talet men i Skellefteå så sent som 1845.

Lokalavdelningen brinner för att presentera vår bygd ur flera olika aspekter och anordnar ofta svamputflykter, fågelskådning, författarbesök och vandringar.

Lokalavdelningen grundades år 1975 och har cirka 90 medlemmar.

• 27 Sep 2018

Öppen fjällafton

Kvällens tema är: Sommarens fjällupplevelser. Vi tar med oss bilder på USB-minne och visar och berättar för varandra.

Alla är välkomna, ingen anmälan behövs. Vi bjuder på fika.

Medlem: Gratis

• 03 Dec 2018

Öppen fjällafton med julgröt

Kvällens föredragshållare är någon som visar naturbilder med speciellt tema. I kväll serveras julgröt och skinkmacka innan bildvisningen mot en smärre kostnad.

OBS! 18:00 i kväll OBS! Ingen anmälan behövs

Medlem: 40 kr

Icke-medlem: 60 kr

• 04 Feb 2019

Årsmöte med bildvisning

Sedvanliga årsmötesförhandlingar. Under årsmötet visar lokalavdelningen bilder från 2018 års aktiviteter. Vi bjuder på fika.

Motioner ska vara ordförande tillhanda senast två veckor före årsmötet. Kombineras med årets första fjällafton.

Medlem: Gratis