Studiebesök på FONUS begravningsmuseum, Falköping, måndag 18 mars

placeholder for local activities whithout image.

STF Skara-Götene

18 Mar 2019

Inte medlem
Anmälan senast 17 mars till Inga-Britt. mail: inga-britt.bohlin@telia.com, mobil: 070-293 76 29
På Fonus museum får du uppleva ett urval seder och ritualer som vi människor skapat kring en av livets stora högtider – begravningen. Begravningsföremål från förr och nu. Vi blir guidade av Håkan Nilsson. Tid ca 1 timma. Därefter fikar vi deras matsal. IKaffe/te o macka till självkostnadspris.
  • Senaste datum för anmälan: 17/03
  • Samling: Kråks parkering, Skara , 17:20
  • Plats: Falköping
  • För vem? Alla

Typ av aktivitet: Studiebesök

• 28 Jan - 14 Jun 2019

Cirkelstart måndag 28 januari kl. 18:30

Välkommen att vara med i vår cirkel! Temat för våren fastställs vid första mötet. Vi träffas i Studiefrämjandets lokaler, Skolgatan 3, Skar.

Är du intresserad, hör av dig till Lennart, eller kom till Skolgatan 3, Skara 28 januari 2019. Lennart Lundquist 0511-12054, 073-0546285

Medlem: Gratis

• 18 Mar 2019

Studiebesök på FONUS begravningsmuseum, Falköping, måndag 18 mars

Medlem: Gratis

Icke-medlem: Gratis

• 27 Apr 2019

Konst- och skulpturvandring i Borås, heldag lördag 27 april

Häng med på bussresa till Borås! Vi får en häftig upplevelse med skräddarsydd guidning av konst, street art, skulpturer och muralmålningar i Borås City. Vi lunchar på Textilmuseet och på eftermiddagen får vi en professionell guidning av museet. Det blir en timme historia och rundvandring bland de olika utställningarna och verksamheterna. Buss från Skara kl. 8:00, Kråks parkering. Åter ca kl. 18. I priset ingår bussresa tur och retur, förmiddagskaffe, lunch, eftermiddagskaffe samt två proffsiga guidningar.

Bindande anmälan senast 29 mars. Ewa Falemo, mail: ewa.falemo@falemo.se.

Medlem: 600 kr

Icke-medlem: 650 kr

• 23 Maj 2019

2019

Besök vid Råbäcks mekaniska stenhuggeri, Råbäcks kalkgruva samt blomstervandring torsdag 23 maj kl. 13.15-cirka kl. 20

Vi besöker en av landets bäst bevarade arbetsplatser från det industriella genombrottets tid. Idag är stenhuggeriet ett levande museum som vill visa stenarbetets teknik, miljö och historia. Museet blev utsett till årets arbetslivsmuseum 2018. Efter fikat vid Vänerns strand vandrar vi, alternativt åker bil till Råbäcks kalkgruva där vår medlem Conny Liljenberg guidar oss på platsen och i kalkbränningens historia. Aktiviteten avslutas med att antingen se olika blommande orkidéer vid Örnekulla eller guckusko strax ovanför Hjelmsäters egendom. Ta med fikakorg! Kostnad för guidning: 70 kr för medlemmar, 100 kr för icke medlemmar.

Anmälan senast 19 maj till Sonja. sonja.lejmark@gmail.com, mobil: 0703758880

Medlem: 70 kr