STF Nära dig

STF Skara-Götene Lokalavdelning - Lerlidsgatan 8, 53238 Skara

Våra kommuner

Götene, Skara

Anslut dig till vår lokalavdelning

Maila ossså får du mer information om vår verksamhet

Lokalavdelningens område bjuder på många olika karaktärer. I nordväst Vänern med platåberget Kinnekulle. I söder Hornborgasjön med sitt unika fågelliv. I öster Valleområdet, en gammal kulturbyggd med böljande landskap och många småsjöar. Däremellan slätter med levande odlingslandskap och medeltidsstaden Skara.

Den omväxlande naturen inbjuder till vandringar. På Kinnekulle och i Valleområdet finns många lokala leder och strövområden. Bygden korsas också av längre pilgrimsleder. Kinnekulle med sin ovanliga berggrund och unika flora är en del av FNs biosfärområde Vänerskärgården med Kinnekulle. Från utsiktstornet på Högkullen ser man långt ut över innanhavet Vänern.

Hornborgasjön är en fantastisk fågelsjö. Vid ”Naturum Trandansen” på sjöns sydspets bjuds på allt från örnsafari på senvintern till invasion av tusentals tranor på våren. På östra sidan av sjön vid ”Naturum Hornborga” häckar många olika fågelarter varav flera sällsynta.

Kulturarvet är stort. Inom området finns flera fornlämningar och många medeltida kyrkor. Skara domkyrka är den största och ger staden dess särprägel. Runt kyrkan finns från anrika skolbyggnader, museum och veterinärinrättning från Linnés tid, men även små affärer, kaféer och restauranger. Vid Kinnekulle ligger Husaby kyrka och Biskopsborg där Olof Skötkonung lät döpa sig och därmed gjorde kristendomen till statsreligion för 1000 år sedan. Även Varnhems klosterkyrka vid Billingen är en mäktig katedral dit många kommer för att se Birger Jarls grav.

Vårt lokala program består av utflykter till aktuella och sevärda platser, föreläsningar och kulturevenemang. Vår lokalavdelning arrangerar årligen studiecirklar och samarbetar med andra föreningar om natur och fritidsarrangemang .

Lokalavdelningen har ett givande och värdefullt samarbete med Studiefrämjandet.

Omstarten med STF Skara-Götenes nya lokalavdelning känns spännande. Vi är glada över att det reda nu är ca 160 st som valt att vara medlemmar hos oss.

Du är också välkommen!