STF Nära dig

Årsmöte

STF Sala

21 Feb

Sedvanliga årsmötesförhandlingar Joel Lindh kommer till årsmötet och berättar om Clowner utan gränsers arbete. Joel var tidigare ordförande i CUG och bor i kyrkbyn i Enåker. Lättare förtäring och kaffe.
  • Senaste datum för anmälan: 14/02
  • Samling: Enåkers sockenstuga , 18:00
  • Plats: Enåkers sockenstuga
  • För vem? Alla
  • För mer information och anmälan: Kenneth Gustafsson 0224-212 77 eller 0708-76 94 17

Typ av aktivitet: Kulturarrangemang

• 21 Feb

Årsmöte STF Sala

• 24 Mar

Vi besöker miniature Kingdom i Kungsör

En modelljärnväg uppbyggd i en miniatyrvärld, inspirerad av Sveriges landskap. Miniatyrlandskapet omfattar nu Norrland ner mot Stockholm och vidare utbyggnad är på gång. Anläggningen består av 400 meter räls, 85 växlar, 22 tåg och 100 vagnar. Café finns i lokalerna.

Kostnader: Under 6 år fri entré, 6-15 år 60:-, Vuxen 125:-, Pensionär 100:-

Medlem: 125 kr

• 11 Apr

Besök på Vårdmuséet i Västerås

Vårdmuséet i Västerås är ett medicinhistoriskt museum med syfte att förmedla Kunskap om den medicinska utvecklingen från slutet av 1700-talet fram till idag. Museet innehåller föremål, bilder och en modell från Västerås första sjukhus. Det finns även apoteksutställning, gammal tandläkarutrustning och mycket annat.

Medlem: 40 kr

• 12 Maj

Vår i hårsbäcksdalen!

Tipspromenad för de stora och djurbingo för de små i vackra Hårsbäcksdalen. Vi tänder brasan och bjuder på kaffe/saft och pinnbröd som du grillar själv. Vill du grilla något annat går det förstås bra att ta med. Start och mål vid grillplatsen. Pris till alla barn. Ingen kostnad. den djupa ravinen i reservatet Hårsbäcks-dalen har skapats av Örsundaån som här skurit sig genom enköpingsåsen. dalsidorna sluttar 20 meter brant ner mot den slingrande ån. Sommartid omsluts du av en frodig grönska, så nära djungel man kan komma på våra breddgrader. På våren möts du av ett överflöd av vårblommor och redan i april blommar den väldoftande tibasten med rödvioletta blommor på bar kvist. Senare täcks marken av blåa och vita små sippor och genom den skira lövskogen hörs kvittrande svarthättor och grönsångare och med lite tur kan du även få syn på den sällsynta kungsfiskaren. I botten på ravinen trivs bland annat den stora ormbunken strutbräken men också det sällsynta gräset storgröe.

• 26 Maj

Tjejutflykt till Lata pigan!

Ta på din roligaste/finaste/favvoklänning och häng med till Lata Pigans vintageloppis utanför enköping. När vi shoppat/spanat färdigt far vi vidare till mysiga Gula Stallet i Målhammar, ca 10-15 min bort, och äter lunch eller fikar. Både Lata Pigan och Gula Stallet finns på Facebook om du vill ta en förhandstitt!

• 26 Jun

Stora mergölen reservatet

Vi besöker nya Mergölenreservatet, när blomningen är som bäst, under ledning och guidning av kommunekologen Kjell eklund. detta reservat är ett av de fem naturreservat som länsstyrelsen håller på att bilda på kommunal mark, nära staden. Vi beger oss under några timmar på en promenad, med fikapaus, just som försommaren glider över i högsommar. När sommaren som bäst, blomsterprakten har ännu inte övergått i mognad. Men vi ska använda alla sinnen på den här vandringen och låta oss dras med i en vandring där naturens gåvor, gifter sig med historiens vingslag! Våra kalkskogar bjuder ju på så mycket! Ta med en fikakorg och ta på lämpliga kläder. ut i skogen ska vi gå! Välkomna!

• 25 Aug

Aug

Besök hos visenterna i Avesta

Visenterna, ett av världens farligaste djur, möter oss öga mot öga. det finns ca 4500 visenter i världen och omkr 100 i Sverige och ca 40 st av dessa finns i parken, lite beroende av att export sker till andra länder. en visenthanne kan väga upp till 900 kg. den kallas för europeisk bison. entreavgiften är 90 kr för vuxen. Man har även guidade turer som tar 60 min. Blir vi ett större antal kan vi få en egen guide( pristillägg ). Lättare lunch och fika kan köpas på plats. Besöket i parken kan eventuellt kombineras med ett besök på Avesta art.

Medlem: 90 kr

• 16 Sep

Färnebofjärden med Skekarsbo samt Kerstinbo pelarsal

Med septembers höstfärger, besöker vi under en halvdagsutflykt den unika älvfjärdsmiljön vid Dalälven under ledning och guidning av kommunekologen Kjell Eklund. ett fjärdlandskap mitt på ”Limes norrlandicus” upplevt ur örnperspektiv. Visst är det lockande! Vi besöker Skekarsbotornet för att se på Nationalparken ur ett fågelperspektiv, kompletterat med ett besök i Kerstinbo pelarsal.