Studiebesök Bergs Gård, Västerljung

STF Östra Sörmland

27 Mar 2019

Inte medlem
När: 27/3-2019 kl 18:30-20:00 (ca) Var: Bergs Gård, Västerljung Föranmälan krävs senast 24/3 till Monika på telefon eller mail stfostrasormland@stfturist.se
Välkomna på studiebesök hos Bergs Gård! Gården är en familjeägd boende- & konferensanläggning som även föder upp ekologiska köttkor. Nu närmast är gården känd från SVT-programmet "Helt Lyriskt", där den magnifika ladugården utgör scenen för tonsatt poesi. Här serveras vi en matig smörgås och kaffe medan vi får en presentation av verksamheten och därefter följer en rundvandring på gården
  • Senaste datum för anmälan: 24/03
  • Samling: Bergs Gårds café , 18:30
  • Plats: Bergs Gård, Västerljung
  • För vem? Alla
  • För mer information och anmälan: Monika Brandtberg 073 727 47 95

Typ av aktivitet: Studiebesök

• 12 Mar 2019

Föreläsning om Sörmländska Färdvägar

Välkommen till en föreläsning av författaren Jan Moberg som skrivit boken, Från hålväg till motorväg: Sörmländska färdvägar under tusen år. Här i Södermanlands län har vi ett fantastiskt, men för många okänt, kulturarv i form av våra landsvägar. Många av våra huvudvägar har gått under samma sträckning i närmre 1000 år. Vem skötte vägarna och varför intresserade sig kyrkan under tidig medeltid för dessa? Hur förbättrades de sörmländska vägarna under stormaktstiden och senare? Hur anpassades de till den snabbt växande biltrafiken under 1900-talet och fram till våra dagar? Jan kommer och delar med sig av sin gedigna kunskap i ämnet under ca. 1h och vi bjuder på fika. Böcker kommer finnas till försäljning. information om pris och lokal kommer inom kort. Föranmälan krävs senast 9/3 till Monika Brandtberg 073 727 47 95 eller till stfostrasormland@stfturist.se

När: 12/3-2019, kl 19-21 Var: Vår lokal Östra Storgatan 2, Gnesta

Medlem: 20 kr

Icke-medlem: 60 kr

• 27 Mar 2019

Studiebesök Bergs Gård, Västerljung

Medlem: 150 kr

Icke-medlem: 200 kr

• 07 Apr

Vandring på Sörmlandsleden

Vi vandrar från Nävsjön till Nävekvarn ca 9,5 kilometer. Etappen är relativt lättgången och går genom blandad terräng med berg, skog och öppna marker

Medtag egen matsäck/fika och dricka Kläder efter väder När: Söndag 7/4 Samling vid Nävsjön kl 9:20. Start vandring 9.30 framme i Nävekvarn ca 13.30 Samordning av transport mellan start och slutpunkt kommer att ske innan och efter vandringen

Medlem: Gratis

Icke-medlem: Gratis

• 11 Maj - 12 Maj 2019

Sävö skärgårdstur med övernattning

Njut av en helg i skärgården. Njut av havet och lugnet på Ön Sävö som är ett natur-och kulturreservat i Bälinge skärgård mellan Trosa och Nyköping. Vandrarhemmet ligger i en lummig trädgård precis intill segelleden genom Sävsundet. Sävös natur är underbar med hagar, ängar och skogar. På en lummig strandtomt med stora gräsmattor ligger vandrarhemmet. De röda trähusen byggdes på 1870-talet som bostäder åt lotsarna, och renoverades år 2012. Vi tar båten till Sävö och möter naturguiden Karin Anklew som berättar om Östersjön och livet under ytan i ca 1h. Därefter möjlighet att stöva fritt och njuta av ön på egen hand. Du kan tillexempel vandra den etapp av Sörmlandsleden som går på Sävö. Gemensam middag på kvällen och övernattning på vandrarhemmet. Båten går tillbaka på söndag, välj om du vill åka med förmiddagsturen eller stanna hela dagen.

Anmäl till Linda Östling tel. 073 9808566 senast 2/4. Betalning senast 5/4 till bg 875-8716 alt. via swish 073 9808566, ange Sävö övernatt och ditt namn. I priset ingår: båtresan till och från Sävö, guidning ca 1h, boende på Sävö vandrarhem, middag (vegetarisk) och frukost. Boende är del i 4-bäddsrum med dusch och toalett i ett separat hus intill. (Det finns även ett 2 bäddsrum och ett 3 bäddsrum tillgängligt, på övervåning med lite brant trappa, tillkommer 150:- per person för dessa rum) Medtag: Matsäck (lunch/ fika) för lördag och lunch för söndag om du väljer att stanna hela söndagen. Tillgång till kök finns på vandrarhemmet. Kläder efter väder Sängkläder/handduk Det finns ingen TV och inget WiFi på vandrarhemmet. På Sävö finns inga affärer eller restauranger. Båt från Källviks brygga avgår 11/5 kl 10. Samling där 9.50. Hemresa: 12/5 Sävö till Källviks brygga: kl 10.15 alt. 15.45. Du kan bestämma vilken tur på plats. STF-medlemmar har förtur.

Medlem: 670 kr

Icke-medlem: 1000 kr

• 11 Maj 2019

Sävö Skärgårdstur dagstur

Njut av havet och lugnet på Ön Sävö som är ett natur-och kulturreservat i Bälinge skärgård mellan Trosa och Nyköping. Sävös natur är underbar med hagar, ängar och skogar. Vi tar båten från Källviks bygga till Sävö och möter naturguiden Karin Anklew som berättar om Östersjön och livet under ytan i ca 1h. Därefter möjlighet att ströva fritt och njuta av ön på egen hand. Man kan till exempel vandra den etapp av Sörmlandsleden som går på Sävö.

Anmälning till Linda Östling tel 073 9808566 senast 6/5 Betalning senast 9/5 till bankgiro 875-8716 alt. via swish 073 9808566 ange i meddelande Sävö dagstur och ditt namn. Medtag rejäl matsäck och kläder efter väder Samling kl 9.50 vid Källviks brygga Åter Källviks brygga kl 17

Medlem: 150 kr

Icke-medlem: 200 kr