STF Nära dig

STF Östra Skåne Lokalavdelning - Hönedalsvägen 6 Lgh 1704, 29141 Kristianstad

Våra kommuner

Bromölla, Hässleholm, Kristianstad, Osby, Simrishamn, Tomelilla, Östra Göinge

Anslut dig till vår lokalavdelning

Maila ossså får du mer information om vår verksamhet

Lokalavdelningen STF Östra Skåne sträcker sig över hela östra Skåne, från de vilda skogarna med sjöblänk och snapphanehistoria i norr till fantasieggande Ale stenar i söder och strandbranter som är som gjorda för drakflygning över stranden nedanför.

Norra delen av lokalavdelningens område heter Göinge och bär på minnen från en krigisk tid när svenskar och danskar kämpade om Skåne. Hovdala slott nära Hässleholm är ett turistmål med levande kultur i form av konserter, berättaraftnar och förevisningar. Natur och kultur är ständigt samverkande i Göinge med exempelvis Gumlösa kyrka, Nordens äldsta tegelbyggnad, och Vanås slott med sin rhododendronpark och världsberömda konstutställningar.

På sjön Immeln, mitt i stenriket med den svarta diabasen, kan du åka på kryssning med ett flodångarliknande fartyg till Harry Martinssons barndomstrakter. Om resan fortsätter söderut passerar du Skånes största sjö Ivösjön och Karl XV:s lustslott Bäckaskog med god mat, teaterföreställningar och konserter. Vid kusten söder om Bromölla finns Skånes enda skärgård och på Trolle Ljungby slott kan du utforska sägnen om hornet och pipan. Ett stycke därifrån kan du på ort och ställe avsmaka Åhus Absolut Vodka.

På Kristianstadsslätten finns det för Sverige unika biosfärområdet Vattenriket och staden Kristianstad med sin kulinariska inriktning Spirit of food. Längre söderut ligger Linderödsåsen med fantastisk utsikt över Hanöbukten och en milslång, badvänlig sandstrand. Även här ligger slotten som pärlor längs traktens vandrings och cykelleder: Vittskövle, Ovesholm, Maltesholm och Christinehov med sin industrihistoria och unika fossiler i Andrarums alunbruk.

På Österlen väntar fantastiska naturområden och nationalparker som Haväng och Stenshuvud, och kustsamhällen som Vitemölle, Kivik, Simrishamn och Skillinge. Överallt finner du konsthantverkare och trivsamma matställen.

Lokalavdelningen genomför en mängd aktiviteter för att erbjuda möjligheten att uppleva allt detta. Exempel på gemensamma utflykter är vandringar längs leder, cykelturer på vägar och gamla banvallar, kanotfärder och studiebesök. På utfärderna turas lokala aktivitetsledare med kännedom om hembygden om att visa sevärda smultronställen.

Lokalavdelningen grundades 1979 och har cirka 230 medlemmar.

• 20 Okt 2017

Okt

Höstfest på 1-kök i Rinkaby*

Alla hälsas välkommna iklädd hatt, helst egentillverkad. Allsång, dragspel Allan Svensson.

Pajbuffé, kaffe o kaka. Kostnad 100 kr för medlem. Vi har Swish. Anmälan till Arna senast 10 oktober 2017. Buss 551 från Kristianstad hållplats Torvvägen.

Medlem: 100 kr

Icke-medlem: 225 kr

• 07 Nov 2017

Bildvisning

Bilder i repris från våra aktiviteter under 2016 omgång 2. Medtag egen fika.

7/11 kl. 18.30-21.00 Info: Sune Jadeholt 0702-514515. Plats Studiefrämjandet. V Storgatan 51 H Kristianstad

• 08 Nov 2017

Bowlingeftermiddag i Kristianstad*

Bowlingeftermiddag i Kristianstad. Ny säsong, ny spelplats, välkommna.

Info: Rune Lindkrantz 0706-971694 Lillemor Hallgren 044 101069. OBS. Samling utanför Kristianstad Bowling, vid Arenan kl. 14.00. Kostnad per bana / per timme 120 kr. Anmälan senast 3/11 till Rune eller...

Medlem: 120 kr

• 21 Nov 2017

Ljusstöpning i Åhus*

Birgitta Persson tar emot oss i sin bostad Fädriften 61 i Åhus. Efter ljusstöpning bjuds vi på soppa kaffe & kaka + egna stöpta ljus.

21/11 kl 17.00 Info: Lillemor Hallgren 044-101069. Pris 160 kr. Max 12 pers. "Först till kvarn". Svar på ev. frågor vid er anmälan 14/11 till Lillemor. Buss 551 från Kristianstad tur o retur.

Medlem: 160 kr

• 09 Dec 2017

Knislinge kyrka*

Konsert i Knislinge kyrka med Hemvärnets musikkår från Kristianstad kl. 16.00

9/12 kl 14.00 Info: Ulla von Rosen 044-126740,0721-958099. Vi samlas i församlingshemmet kl 14.00 för kaffe och pratstund. Kostnad för medlem 20 kr. Anmälan till Ulla senast 3/12.

Medlem: 20 kr

Icke-medlem: 40 kr

• 28 Jan 2018

Promenad i vinterlandskap 2018

Vintervandring. Mer info i vårens folder 2018.

28/1 2018 kl. 11.00 Info: Anita Martinsson 070-6177611, Roland Martinsson 070-2711955

Icke-medlem: 40 kr

• 07 Feb 2018

Årsmöte 2018*

Årsmöte 2018

7/2 2018 kl 18.00 Info: Rune Lindkrantz 0706-971674. Mer info i vårens folder 2018.