STF Östra Norrbotten Lokalavdelning

STF Östra Norrbotten Lokalavdelning - Lägergatan 7 A, Lgh 1006, 95261 Kalix

Våra kommuner

Haparanda, Kalix, Pajala, Överkalix, Övertorneå

Anslut dig till vår lokalavdelning

Maila ossså får du mer information om vår verksamhet

Lokalavdelningen har sina hemtrakter i östra Norrbotten. Här möts svensk och finsk kultur med jordbruk, skogsbruk, fiske, gränshandel och den magnifika norrbottniska skärgården.

Kretsen/lokalavdelningen bildades 1989 och omfattar numera kommunerna Kalix, Haparanda, Överkalix och Övertorneå. Det är en gammal kulturbygd med stenåldersbosättningar i Saivaara i området kring Kärrbäck, i Fattenborg ovanför Töre samt i Överkalixtrakten. Haparanda är kulturhistoriskt sett ett intressant område, som spelade en viktig roll under första och andra världskriget och finska vinterkriget.

Här kan du uppleva naturens skönhet, vildmarkens och skogens tystnad, älvarnas fritt strömmande vatten och skärgårdens öar. Vandringslederna Skridfinnarleden och Nationalälvleden passerar genom myr- och skogsmark. Nationalälvarna Kalix och Torne älv erbjuder fantastiska fiskevatten. Nationalparken Haparanda skärgård och en mängd fina naturreservat finns i området.

Lokalavdelningen ordnar olika typer av aktiviteter främst utomhus, men studiebesök, föreläsningar och bildvisningar förekommer också. Vandringar i närområdet och den årliga skidturen till fjälls är alltid uppskattade. Ibland blir det samarrangemang med SNF eller Studiefrämjandet.

Efter STFs omorganisation av den lokala verksamheten 2013 blir du som STF-medlem inte automatiskt ansluten till den lokalavdelning där du bor utan du ska välja om och i vilken lokalavdelning du vill vara med. Är du intresserad av att bli medlem (om du inte redan är det!) i STF Östra Norrbotten är du välkommen att höra av dig till någon i styrelsen eller till STFs kundservice.

• 25 Maj 2019

Studiebesök kapell och handelsträdgård

Vi åker till Tornedalen för att besöka det nyuppförda Särkilax kapell och Hietalas handelsträdgård. Start vid kapellet där vi guidas runt och får höra historien om Sveriges nordligaste medeltidskyrka,...

Lördag 25/5 kl. 10.00 Samling vid Särkilax kapell strax norr om Övertorneå. Medtag egen matsäck. Hör gärna av er för samåkning!

• 01 Jun 2019

Arbetsdag Skridfinnarleden

Föreningen Skridfinnarleden, där STF Östra Norrbotten är medlem, anordnar arbetsdag med upprustning av Skridfinnarleden med utgångspunkt i Lomben. Hör av er om ni vill hjälpa till med märkning mm.

Närmare info inom kort.

• 15 Jun 2019

Vandring Degerberget Pålänge

Vi går först upp till toppen av Degerberget och sedan vidare till baksidan, Ytterst-berget, där det blir fin utsikt mot skärgården. På nervägen besöker vi den intressanta grottan "Landkyrkan" och sista...

Lördag 15/6 kl. 10.00 Samling parkeringen vid Stämsjön. Medtag matsäck.

• 31 Aug 2019

Aug

Vandring Skridfinnarleden

Vandring längs Skridfinnarleden mellan Yttersti och Lomben i samverkan med Föreningen Skridfinnarleden.

Närmare info kommer senare.