STF Nära dig

STF Östra Norrbotten Lokalavdelning - Allsån 65, 95692 Överkalix

Våra kommuner

Haparanda, Kalix, Pajala, Överkalix, Övertorneå

Anslut dig till vår lokalavdelning

Maila ossså får du mer information om vår verksamhet

Lokalavdelningen har sina hemtrakter i östra Norrbotten. Här möts svensk och finsk kultur med jordbruk, skogsbruk, fiske, gränshandel och den magnifika norrbottniska skärgården.

Kretsen/lokalavdelningen bildades 1989 och omfattar numera kommunerna Kalix, Haparanda, Överkalix och Övertorneå. Det är en gammal kulturbygd med stenåldersbosättningar i Saivaara i området kring Kärrbäck, i Fattenborg ovanför Töre samt i Överkalixtrakten. Haparanda är kulturhistoriskt sett ett intressant område, som spelade en viktig roll under första och andra världskriget och finska vinterkriget.

Här kan du uppleva naturens skönhet, vildmarkens och skogens tystnad, älvarnas fritt strömmande vatten och skärgårdens öar. Vandringslederna Skridfinnarleden och Nationalälvleden passerar genom myr- och skogsmark. Nationalälvarna Kalix och Torne älv erbjuder fantastiska fiskevatten. Nationalparken Haparanda skärgård och en mängd fina naturreservat finns i området.

Lokalavdelningen ordnar olika typer av aktiviteter främst utomhus, men studiebesök, föreläsningar och bildvisningar förekommer också. Vandringar i närområdet och den årliga skidturen till fjälls är alltid uppskattade. Ibland blir det samarrangemang med SNF eller Studiefrämjandet.

Efter STFs omorganisation av den lokala verksamheten 2013 blir du som STF-medlem inte automatiskt ansluten till den lokalavdelning där du bor utan du ska välja om och i vilken lokalavdelning du vill vara med. Är du intresserad av att bli medlem (om du inte redan är det!) i STF Östra Norrbotten är du välkommen att höra av dig till någon i styrelsen eller till STFs kundservice.

• 15 Okt 2017

Okt

Studiebesök Salles hönseri

Studiebesök med information om verksamheten och möjlighet att köpa ägg för den som önskar.

Samling vid Salles hönseri Gammelgården utanför Kalix. Hör av er innan om ni har behov av samåkning.

Medlem: Gratis

• 29 Nov 2017

Bildvisning

Elisabeth och Per Lahti visar bilder och berättar om sina äventyr!

Välkomna till Studiefrämjandets lokal på Centralgatan 13 i Kalix kl. 18.30.

Medlem: Gratis