STF Örnsköldsvik Lokalavdelning

STF Örnsköldsvik Lokalavdelning - Rundvägen 13 Lgh 1204, 89141 Örnsköldsvik

Våra kommuner

Örnsköldsvik

Anslut dig till vår lokalavdelning

Maila ossså får du mer information om vår verksamhet

I Övikskretsens trakter präglas naturen av branta berg, närheten till havet, stupande kustlinjer och djupa inskärningar i inlandet. Potentialen för äventyr och nervkittlande aktiviteter i den forna Sörkörarbygden är god.

Naturen här omfattar såväl kust och klippor som inland och skog, allt med stora höjdskillnader. Här finns de fiskrika insjöarna för den som gillar att fånga ädla fiskar, de skogsklädda vidderna för den som hellre strövar i växt- och djurriket, och utsiktsplatserna för den som inte är höjdrädd. För den som uppskattar havet, finns kustbandet nära till hands, med öar som Trysunda och Ulvön väl värda att besöka i den branta och djupa skärgården.

Den aktive kan välja mellan att paddla kanot, klättra i berg eller plocka bär och svamp. Rida på turer uppför berg eller på slingrande skogsstigar, cykla uppför utmanande backar och nerför svindlande branter, eller åka skidor när snön har lagt sig vit under vintermånaderna.

Utmed traktens kustlinje ligger Höga kusten, som är den högsta och brantaste kusten längs hela Östersjön. En del av Höga kusten är sedan år 2000 utsett till världsarv. Här möts hav och berg och serverar dramatiska vyer över djupa vikar, röda kantiga klippor, mjuka hällar, täta granskogar samt en och annan sandstrand.

Örnsköldsvik kommun har inte mindre än 31 naturreservat, med extra skyddsvärd natur och säregen flora. Skuleskogens nationalpark, intill Skuleberget med sin dramatiska profil, är känt för sina klapperstensfält, kalottberg, den röda rapakivigraniten och finns på UNESCOs världsarvslista.

Idrottsintresserade i Örnsköldsvik är stolta över sitt MODO, ishockeyklubben som blev svenska mästare senast 2007 och har vaskat fram stjärnspelare som Peter Forsberg, Markus Näslund, Henrik Sedin och Daniel Sedin. Kanske har dessa herrar gjort moderna versioner av Sörkörarresorna som gjordes från Övik för 200 år sedan, då Sörkörarna for söderut över isen för att göra goda affärer? Många uppnådde ett ansenligt välstånd och kunde berätta för sin hembygd om livet ute i den stora världen när de kom tillbaka…

• 28 Sep 2018

2018 Studiebesök Reningverket, Bodum kl.12:30

Vi får information om verksamheten och en guidad visning av reningsverket, ett av de största i Örnsköldsviks kommun. Besöket tar 1-1½ timme.

Samlingsplats: Örnsköldsviks Folkhögskola kl.12.30. Bodums reningsverk 12.50. Föranmälan 25–27 september. Max 20 personer

• 10 Okt 2018

Okt

2018 Inspirationskväll 2019 kl.18:00

Inspirationskväll 2019 Vi träffas och utbyter idéer diskuterar förslag på aktiviteter för 2019

Lokal: Studiefrämjandet, Apoteksgränd 3, Örnsköldsvik.

• 11 Nov 2018

2018 Bildvisning, vandring i Mongoliet kl.18:00

Härliga bilder från vandringar i Mongoliet. Mikael Johansson har gjort en vandring i Mongoliet.

Lokal: IOGT-NTO Bergsgatan 8, Örnsköldsvik. Föranmälan 9-10 november 2018. Kostnad 50 kr inkl. fika.

Medlem: 50 kr

Icke-medlem: 50 kr

• 28 Nov 2018

2018 Trivselkväll i Arnäs Hembygdsgård kl:18:00

Med sång och musikunderhållning. Lotteri på inlämnade julklappspaket. Den som vill kan ta med inslagen julklapp. I priset ingår Gröt, smörgås, kaffe/te med kaka. Kostnad 80 kr/person.

Föranmälan 24–26 november.

Medlem: 80 kr

Icke-medlem: 80 kr

• 26 Jan - 27 Jan 2019

2019 Revyresa Östersund med studiebesök

Vi åker och ser på Östersundsrevyn 2019 inkl. övernattning. Vi bor på Clarion hotell, middag på Kitchen & Table, Revy på Storsjöteatern. Allt i samma hus. Söndag blir det studiebesök och lunch innan...

Se vidare under FÖRENINGSNYTT i Örnsköldsviks Allehanda ”ÖA”. Föranmälan i början av december 2018. Kostnad ej bestämt.