Vårvandring Suttarboda-Ånnabod (ca 7 km)

Blomstervandring 3

STF Örebro

04 Maj 2019

Lördag 4 maj kl.10-15. Samling vid Haga centrums parkering för organiserad samåkning. Medtag fika! För information och anmälan till Berit Åberg 0703430996
Vandringen börjar i Suttarboda och går i lövträdsrika marker i lättgången terräng fram till fina rastplatsen vid Björktjärn. Därefter blir terrängen mer kuperad och vi går upp på Falkaberget som mot väster stupar 40 meter ned i Falkasjön. Utsikten är hänförande! Vi går sista biten mot Ånnaboda på en ny sträckning som går söder om Ånnabodasjön.
  • Samling: Haga centrums parkering , 10:00
  • Plats: Haga centrums parkering
  • För vem? Alla
  • För mer information och anmälan: Berit Åberg, 0703430996

Typ av aktivitet: Naturarrangemang

• 27 Apr 2019

Besök vid Stupan i Fellingsbro och Nostalgibyn i Hosta

Stupan utanför Fellingsbro är ett fredsdokument som byggdes 1988 och H H Dalai Lama med många religiösa personer invigde stupan det året. HH Dalai Lama är den religiösa ledaren inom den tibitanska buddismen. Stupan är ett turistmål och här ges kurser och studiebesök förekommer ofta. Vi får information och visning av Stupan och bönerummet. Vi fortsätter till Nostalgibyn och beräknas vara där vid 12.00. I Hosta serveras den omtalade räksmörgåsen och till den bjuds kaffe/te. Vi blir därefter guidade runt i den nostalgiska utställningen med bland annat heminredning, kläder och fordon. Det finns en mängd föremål som vi alla säkert känner igen och har minnen omkring. Utställningen är som en tidsmaskin som för oss tillbaka i historien med förhoppningsvis glada minnen.

Lördag 27april kl.09.30 träffas vi vid Haga centrums parkering (nedre delen) för organiserad samåkning. Avgift 225 kr inklusive resa, fika med räksmörgås och guidning. Information och anmälan senast 23 april till Håkan Moureau tel. 0707252622.

Medlem: 225 kr

• 04 Maj 2019

Vårvandring Suttarboda-Ånnabod (ca 7 km)

Medlem: Gratis

• 25 Maj 2019

Järnets väg söderut

Vi åker till Berget i Degerfors (fika) och vidare på krokiga vägar till Kristinehamn (lunch). Vi avslutar turen vid Granbergsdals hytta (fika).

Lördag 25 maj kl. 8.30 - ca 19.30. Vi samlas vid Haga centrums parkering för avfärd med buss (Curt Påhlsson). Kostnad max 500 kr inklusive resa, fika och lunch. Närmare information och anmälan till Åke Olsson senast 29 april tel. 0703441767 eller ake.e.olsson@telia2.se.

Medlem: 500 kr