Vandring till Hykieberg & Torrlids fäbod

STF Ofwan Siljan

14 Jul 2019

Inte medlem
Samling kl 9.00 vid Turistbyrån i Älvdalen för samåkning. Anmäl dig på mail: stfofwansiljan@stfturist.se
Dagens vandring går till Hykieberg som är ett naturreservat ett par mil utanför Älvdalens kyrkby. Känt för besöket av Carl von Linné 11 juli 1734, i samband med hans Dalaresa. Hykiebergets topp är beläget på 594 meters höjd och har på sydsidan ett cirka 100 meter högt stup där man kan njuta av den milsvida utsikten. En fascinerande plats med en slogbod där det finns möjlighet att göra upp en eld och fika eller äta medhavd matsäck. Vi avslutar dagen med ett besök i Torrlids fäbod. Så ta med familjen och följ med på utflykt! Dagens guider är Erik Persson och Maria Olsson.
  • Samling: Turistbyrån i Älvdalen , 09:00
  • Plats: Älvdalen
  • För vem? Alla, Familj
  • För mer information och anmälan: stfofwansiljan@stfturist.se

Typ av aktivitet: Kulturarrangemang Naturarrangemang

• 05 Maj

Vandring till Rostberg

Vi startar ca 4 km väster om Norra Selbäck. Parkerar där och går fram till stigen, gamla buffringsvägen från Selbäck till närfäboden Rostberg. Lämpligt att fika där i Rostberg. I Rostberg besöker vi en gammal Morastuga, fikaplatsen, som är en kopia av den Morastuga från Östnor som står på Skansen. Första ditflyttade byggnaden som fans där vid invigningen 1891. Stugan är från 1700-talet. Stugan i Rostberg har uppförts av systrarna Eliasson från Mora. Den mest kända, Terese, Vasaloppets första kranskulla 1922. Stigen till Rostberg är numera en del av Siljansleden och fortsätter till N Garberg. Så långt går inte vi. Vi går ner från Rostberg och över Hemulån på en smalare bro. Mot Sågdammen och över Sågdammsbron över Hemulån igen. Studerar den gamla sågplatsen. Sista km är grusväg till bilarna, annars fin stig. En kort bit kan vara blöt, beroende på hur det torkat upp. Kängor rekommenderas. Eget fika naturligtvis. Om tid och intresse finns kan det bli en avstickare upp på berget Rostberg. Annars nöjer vi oss med fäboden. Ca 8-9 km. Det är ganska rejäl stigning upp till Karlsberg före Rostberg, nästan 1 km, men vi går i lugn takt. Lite vana vid backar bör du ha. En vandring med Owe Hållmarker som guide. Svårighetsgrad: 3 vandringskängor av fem.

Samling 9.00 vid Strandrestaurangen i Mora för samåkning. Anmäl dig på mail: stfofwansiljan@stfturist.se

• 19 Maj

Vandring i Stopån Naturreservat

En vandring i Stopån Naturreservat där naturen är magsikt grönskande och de två vackra vattenfallen höjer mystiken ytterligare. Vi vandrar 4-5 km med alternativ till förlängning om så önskas. Vi börjar med att ta oss cirka 4,5 mil norrut från Orsa till startplatsen för dagen. En vandring med Therese Eriksson, Mitt Orsa, som guide. Svårighetsgrad: 2 av 5 vandringskängor.

Samling vid Willys parkering i Orsa kl 9.00 för samåkning. Anmäl dig på mail: stfofwansiljan@stfturist.se

• 02 Jun

Vandring längs Amperundan

Dagens guidade tur går längs Amperundan som är en kuperad vandring med en del tuffa stigningar men väl värt mödan när man kommer upp till Näsbergs fäbod och kan njuta en fantastisk utsikt! Turen är cirka 10 km men kan förlängas till 17 km. Första delen av banan går över Våmå-åsen som har bildats av krossat berg från inlandsisen medfört från Ljötgraven.Under de första 5 km går banan bl a uppför en brant serpentinväg, Sjöberg-Ivars väg. Efter den tuffa stigningen tornar Näsbergs fäbod upp sig. Du kommer in i ett biotopsskyddsområde, Ljötgraven. En ravin bildad av smältvatten som eroderat berggrunden under istiden. Spår efter eldpallkojor finns efter graven. På tillbakavägen till Näsberg passerar du Ogsker, en naturskön utsiktsplats över Orsasjön med omnejd, ett perfekt fikaställe. Delar av banan är gemensam med den orangemarkerade Siljansleden. Ett arrangemang tillsammans med Sockensamfälligheten i Våmhus.

9.00 Samling på Willys parkering i Orsa eller Strandrestaurangen i Mora för samåkning. Anmäl dig på mail: stfofwansiljan@stfturist.se

• 16 Jun

Guidad vandring vid Siljansfors' Skogsmuseum

En kortare vandring där vi besöker Siljansfors Skogsmuseum. Dagens guide är Greger Mellbert.

Samling kl 9.00 vid Strandrestaurangen i Mora för samåkning. Anmäl dig på mail: stfofwansiljan@stfturist.se

• 30 Jun

Vandring till Njupeskär

En heldag vid Sveriges högsta vattenfall Njupeskär. Guide är Petri Stenport.

Samling 9.00 vid Turistbyrån i Älvdalen för samåkning. Anmäl dig på mail: stfofwansiljan@stfturist.se

• 07 Jul 2019

Vandring till Malibambo

Dagens vandring tar oss till den spännande platsen Malibambo. Under digerdöden var det många som flydde från den lilla ön Sollerön i Siljan och ut till fastlandet. Det sägs att en kvinna vid namn Malin valde att ta hand om och vårda de sjuka uppe vid några fäbodar väster om ön. Hon hade även gudstjänst för de sjuka och drabbade. Där uppkom Malins kyrka; Malibambo. Barnen tyckte att klockorna “bamade” *bamm bamm* och därmed blev namnet bambo. En heldagsvandring med fina vyer, behaglig vandring och spännande historia. Vår guide är Maud Wessman-Dernebo.

• 14 Jul 2019

Vandring till Hykieberg & Torrlids fäbod

• 28 Jul

Vandring i storslagen vildmark

En vandring i storlsagen vildmark med Owe Hållmarker som guide.

• 11 Aug

Aug

Vandring Fryksås - Fyriberg

Vi börjar vår vandring längs Siljansleden mellan Fryksås och Fyriberg. I Fyriberg blir det fikapaus innan vi viker av från leden och fortsätter på mindre trampade stigar. Cirka 15 km naturskön vandring med Kerstin Törngren som guide.

Samling kl 9.00 på Willys parkering i Orsa för samåkning. Anmäl dig på mail: stfofwansiljan@stfturist.se

• 25 Aug

Aug

Guidning och vandring kring Stenbrottet i Blyberg

Guidad vandring med Erik Persson och Maria Olsson kring Stenbrottet i Blyberg. Vandringen bjuder på fina vyer över området. För dig som vill avslutar vi med besök på Porfyr- & Hagströmsmuseet. På muséet får vi veta mer om en av världens hårdaste bergarter - porfyren som dessutom är Dalarnas landskapssten. Hagström är Sveriges största tillverkare av musikinstrument och har sin historia i Älvdalen. Firma AB Albin Hagström tillverkade över en miljon instrument under sin verksamhetstid och både Elvis, ABBA och Frank Zappa använde gitarrer från Älvdalen. Vi ordnar även korvgrillning och du som deltar tar med vad du vill grilla.

Mötesplats: Blybergs bystuga kl 9.30 Samling för samåkning Älvdalens Turistbyrå 8.45 Anmäl dig på mail: stfofwansiljan@stfturist.se

• 07 Sep

Svamputflykt

Ett arrangemang tillsammans med Orsa Naturskyddsförening.

Samling kl 10.00 på Willys parkering i Orsa. Anmäl dig på mail: stfofwansiljan@stfturist.se

• 14 Sep 2019

Vandringens Dag

Vandringens Dag i hela Sverige! Mer info kommer.

Medlem: Gratis

• 22 Sep

Höstvandring i Norra Garberg

En härlig höstvandring i det högt belägna Norra Garberg. Dagens guide är Eva-Mari Rälg.