STF Nära dig

STF Nynäshamn Lokalavdelning - Ekudden, 14992 Nynäshamn

Våra kommuner

Nynäshamn

Anslut dig till vår lokalavdelning

Maila ossså får du mer information om vår verksamhet

I orter som Ösmo, Sorunda och Nynäshamn är du mitt i det böljande sörmländska landskapet men också nära skärgårdens naturområden med många minnesmärken från en gammal kulturbygd. Från Nynäshamn går färjorna till Gotland och Sveriges östra grannländer.

Längs hamnstråket i Nynäshamn finns gemytet med ett stort utbud av trevliga restauranger, caféer och rökerier och i bodarna säljs konst och hantverk. Här finns också båtförbindelser ut till de närliggande öarna i skärgården, som Nåttarö, Rånö och Landsort. I Landsort rekommenderas ett besök vid Fyren som är förklarat byggnadsminne. Här har du storslagen utsikt över havet och ön Öja. Käringboda naturreservat är ett välbevarat skärgårdslandskap där det finns många vackra badplatser. Reservatet ligger i Nynäsviken sydväst om Nynäshamn. För den som vill vandra är Nynäsleden, som dessutom ansluter till Sörmlandsleden, ett gott val.

Det finns flera byggnadsminnen i området. Sorunda kyrka är en av de största sockenkyrkorna i Södermanland och har anor från slutet av 1100-talet och Ösmo kyrka är den äldsta. Och Fållnäs var redan under medeltiden ett säteri att räkna med.

Lokalavdelningen anordnar aktiviteter med anknytning till natur och kultur med tonvikt på skärgården. Regelbundna guidade båtturer anordnas som berättar om skärgårdslivet på öarna då och nu.

Lokalavdelningen grundades i december 1995 och har nästan 1 000 medlemmar.