STF Nära dig

STF Norra Skaraborg Lokalavdelning - Marieholmsvägen 61, 54243 Mariestad

Våra kommuner

Gullspång, Mariestad, Töreboda

Anslut dig till vår lokalavdelning

Maila ossså får du mer information om vår verksamhet

Foto: Stefan Svensson

STF Norra Skaraborg, i vilken kommunerna Gullspång, Mariestad och Töreboda ingår, har många intressanta kulturella och natursköna områden. Det är en gränsbygd och mellan Vänern och Vättern söder om Tiveden och de stora sjöarna Skagern, Unden och Viken.

Hova har ett strategiskt läge mellan sjöarna Vänern, Skagern och Unden samt mot vidmarken Tiveden. Här stod slaget mellan bröderna Erik och Magnus på ena sidan och kung Valdemar på den andra. Över detta slag finns ett sex meter högt minnesmärke vid Hova kyrka.

Flera borgruiner finns i regionen t ex Ymseborg och på Amneholm vid Gullspångsälvens mynning.

Mariestad som byggdes på en rullstensås med den gamla staden runt Domkyrkan. Stadskärnan, som är en av de bäst bevarade i landet, ligger vackert med utsikt över Vänern och öarna Torsö, Brommö, Dillö och Onsö. På en ö i ån Tidans utlopp ligger Residenset där första landshövding fick sitt säte år 1660. Utanför Gullspång finns en mängd små öar, ändmoräner. I Gullspångsälven finns också lekplatsen för Gullspångslaxen som har Vänern som sitt ”hav”.

Göta Kanal, Sveriges blå band, börjar i Sjötorp och slutar i Men i Östergötland – en turistattraktion som är vida känd. Mellan Vänern och Vättern är det 21 slussar och vid Lanthöjden som är kanalens högsta punkt (91,5 m över havet) finns det en 7 meter hög obelisk. I Töreboda korsar Västra stambanan kanalen. Det är ett skådespel att se järnvägsbron fällas upp för kanaltrafiken.

På platåberget Minnesfjället har man brutit kvarnstenar sedan 1100-talet. Den sista stenen lämnade berget år 1919. Idag kan man göra guidade turer i en av gruvorna.

Lokalavdelningen bildades år 1980 och har ca 150 medlemmar.

• 12 Feb 2018

Årsmöte 2018

Årsmötet är den 12 februari 2018 kl. 19 00 I Residensets köksflygel Förutom sedvanliga årsmötesförhandlingar kommer någon intressant gäst. Som vanligt bjuder vi på enkel smörgås med kaffe/te. Anmälan...

Medlem: Gratis