STF Nära dig

STF Norra Öresund Lokalavdelning - Kvarngatan 4, 26338 Höganäs

Våra kommuner

Bjuv, Helsingborg, Höganäs, Landskrona, Svalöv

Anslut dig till vår lokalavdelning

Maila ossså får du mer information om vår verksamhet

Lokalavdelningen präglas av den nära kontakten mellan Helsingör och Helsingborg och det danska arvet är tydligt i arkitekturen. Närheten och de täta båtförbindelserna gör att både danskar och svenskar åker över sundet för att turista och arbeta.

STF Norra Öresund brinner för många olika typer av aktiviteter och de fem kommunerna inom lokalavdelningen tillhör alla en gammal kulturbygd. Landskapet ligger öppet för promenader, vandringar och cykelturer och det finns ett rikt utbud för kulturella utflyktsmål.

I Helsingborg vakar det gamla fästningstornet Kärnan över sundet sedan 700 år och bedårande Sofiero tar årligen emot turister från när och fjärran. I Landskrona lockar det mäktiga Citadellet och Borstahusens fiskeläge. Härifrån är det också enkelt att ta sig till natursköna Ven för att cykla och vandra och göra ett besök på Tycho Brahes Uranienborg. I regionen finns även Kullaberg med Kullabygden känt för sin rika keramiktradition. Än idag har många keramiker sina ateljéer på halvön. Det pittoreska Mölle lockar fortfarande badgäster och naturreservatet Kullaberg ståtar med hisnande klippor och spännande naturstigar utmed kusten.

Lokalavdelningen grundades år 1982.

• 21 Okt

Okt

Vandring för bussburna, Kullaberg

Medelsvår vandring - kuperad terräng på naturstig. Sträckan är ca 7 km. Vi vandrar uppe på Kullaberg, där vi både fikar (OBS! två fikor) och äter medhavd lunch.

Samling busshållplats "Möllestation" 21/10 kl 09.58. Bilburna parkerar framför stationsbyggnaden. Buss 220 kl 09.00 från Knutpunkten Helsingborg mot Höganäs. Bussen byter linjenummer i Höganäs och avgår...

Icke-medlem: 20 kr

• 09 Nov

Visning av flygfotograf Bertil Hagbergs bildspel

Bildspel över Ängelholm och Kullabygden. Efter visningen fikar vi och umgås med varandra.

Bertil Hagberg kommer inte personligen. Gertie har köpt ett antal bildspel av honom. Hon visar ett av dessa 9/11 kl 18.30 på Studiefrämjandet i Helsingborg. Info Gertie tel 073 9713896

Medlem: 20 kr

Icke-medlem: 40 kr

• 23 Nov

Studiebesök Helsingborgs stadsarkiv

Besök på arkivets nya hem. Arkivstur med beskrivningar av huvudfunktionerna som utförs av arkivet, och med kommunala handlingar från 1863 fram till nutid. Möjlighet för frågor och svar om ämnen av särskilt...

Samling vid huvudentrén, Västra Sandgatan 7 23 november kl 14.00. Anmälan senast 16 november till Robert Moman.

Icke-medlem: 20 kr

• 29 Nov

Grötfest med bildspel om gamla Helsingborg

Vi ser på ett bildspel "Nostalgisk vykortsresa i Helsingborg" och därefter äter vi god Ris à la Malta och en smarrig kaka.

Grötfesten äger rum onsdag 29 november kl 18.00 på Studiefrämjandet Järnvägsgatan 41 i Helsingborg. Anmälan senast 26 november på telefon 042-34 25 10.

Medlem: 50 kr

Icke-medlem: 70 kr

• 27 Dec

Teaterbesök: Rapunzel

Hjärtligt välkomna, så går vi tillsammans och låter oss förtrollas av Sagan om Rapunzel med hennes jättelånga fina blonda hår. En fin familjeföreställning, kanske lämplig som julpresent till barn och...

Vi ser pjäsen onsdag 27 december kl 16.00 på Storan i Helsingborg. Bindande anmälan senast tisdag 28 november till Brigitte Stjernkvist tel 042-227160. Pris vuxen 180, barn billigare.

Medlem: 180 kr

Icke-medlem: 200 kr

• 06 Jan

Trettondagskonsert 6 januari 2018

Konserten har namnet "Frosseri" och vi kan garanterat njuta av dessa sköna toner. Bjud en god vän, det blir säkert uppskattat som en fest i vårt fina konserthus. Grupprabattpris vuxen 335 kr.

Konserten ges 6 januari 2018 kl 15.00 på Helsingborgs konserthus. Anmälan senast 13 november 2017 till Brigitte Stjernkvist tel 042-227160.

Medlem: 335 kr

Icke-medlem: 355 kr

• 14 Feb

Årsmöte 2018

Efter årsmötesförhandlingarna serveras kaffe, te och kaka och bjuds på ett intressant föredrag. Det blir även dragning på de lotter som delats ut till deltagarna på lokalavdelningens aktiviteter.

Årsmötet hålles onsdag 14 februari kl 18.30 på Studiefrämjandet i Helsingborg. Mer info Torbjörn Gerward tel 042-34 25 10. Ta med STF medlemskort.