STF Norra Öresund Lokalavdelning

STF Norra Öresund Lokalavdelning - Kvarngatan 4, 26338 Höganäs

Våra kommuner

Bjuv, Helsingborg, Höganäs, Landskrona, Svalöv

Anslut dig till vår lokalavdelning

Maila ossså får du mer information om vår verksamhet

Lokalavdelningen präglas av den nära kontakten mellan Helsingör och Helsingborg och det danska arvet är tydligt i arkitekturen. Närheten och de täta båtförbindelserna gör att både danskar och svenskar åker över sundet för att turista och arbeta.

STF Norra Öresund brinner för många olika typer av aktiviteter och de fem kommunerna inom lokalavdelningen tillhör alla en gammal kulturbygd. Landskapet ligger öppet för promenader, vandringar och cykelturer och det finns ett rikt utbud för kulturella utflyktsmål.

I Helsingborg vakar det gamla fästningstornet Kärnan över sundet sedan 700 år och bedårande Sofiero tar årligen emot turister från när och fjärran. I Landskrona lockar det mäktiga Citadellet och Borstahusens fiskeläge. Härifrån är det också enkelt att ta sig till natursköna Ven för att cykla och vandra och göra ett besök på Tycho Brahes Uranienborg. I regionen finns även Kullaberg med Kullabygden känt för sin rika keramiktradition. Än idag har många keramiker sina ateljéer på halvön. Det pittoreska Mölle lockar fortfarande badgäster och naturreservatet Kullaberg ståtar med hisnande klippor och spännande naturstigar utmed kusten.

Lokalavdelningen grundades år 1982.

• 14 Nov

Bildvisning

Ulrik Alm visar fantastiska bilder och berättar om djur- och naturlivet i Härjedalen. Fika ingår. STF-medlem betalar 20 kr. Ej STF-medlem betalar 60 kr.

Vi träffas ons 14/11 kl 18.30 på Studiefrämjandet i Helsingborg för bildvisning. Info: Anita 0739 58 94 90

Medlem: 20 kr

Icke-medlem: 60 kr

• 06 Dec

Vinterbilder från Kullaberg och grötfest

Vi ser på ett bildspel "Vinterbilder från Kullaberg" och därefter äter vi god Ris à la Malta och dricker kaffe med en smarrig kaka. Obs! Ta med jämna pengar!

Vi träffas tors 6/12 kl 18.00 på Studiefrämjandet i Helsingborg. Anmälan senast 4/12 till stf.torbjorn@hotmail.com.

Medlem: 50 kr

Icke-medlem: 90 kr

• 28 Dec 2018

En Julsaga av Charles Dickens

Fin teater för hela familjen på eftermiddagen. Pris för vuxen 180 kr, för barn till 18 år 85 kr, Tänk på, det kan bli en fin julpresent! Hälsningar Brigitte Stjernkvist.

Fredag 28/12 2018 kl 16.00 går vi på Storan på Helsingborgs stadsteater. Bindande anmälan senast 29/11 2018 till Brigitte Stjernkvist tel 042-227160 eller brigitte.stj@live.se eller brigitte.stj1@gmail.com

Medlem: 180 kr

• 11 Feb - 15 Feb 2019

ÅRSMÖTE 2019

Det blir servering av smörgåstårta och det blir även dragning på de lotter som delats ut till deltagarna på lokalavdelningens aktiviteter.

Årsmötet hålles V.07 på Studiefrämjandet, Järnvägsgatan 41, Helsingborg. Mer info Torbjörn Gerward tel 042-34 25 10. Ta med STF medlemskort.

Medlem: Gratis