STF Norra Öresund Lokalavdelning

STF Norra Öresund Lokalavdelning - Kvarngatan 4, 26338 Höganäs

Våra kommuner

Bjuv, Helsingborg, Höganäs, Landskrona, Svalöv

Anslut dig till vår lokalavdelning

Maila ossså får du mer information om vår verksamhet

Lokalavdelningen präglas av den nära kontakten mellan Helsingör och Helsingborg och det danska arvet är tydligt i arkitekturen. Närheten och de täta båtförbindelserna gör att både danskar och svenskar åker över sundet för att turista och arbeta.

STF Norra Öresund brinner för många olika typer av aktiviteter och de fem kommunerna inom lokalavdelningen tillhör alla en gammal kulturbygd. Landskapet ligger öppet för promenader, vandringar och cykelturer och det finns ett rikt utbud för kulturella utflyktsmål.

I Helsingborg vakar det gamla fästningstornet Kärnan över sundet sedan 700 år och bedårande Sofiero tar årligen emot turister från när och fjärran. I Landskrona lockar det mäktiga Citadellet och Borstahusens fiskeläge. Härifrån är det också enkelt att ta sig till natursköna Ven för att cykla och vandra och göra ett besök på Tycho Brahes Uranienborg. I regionen finns även Kullaberg med Kullabygden känt för sin rika keramiktradition. Än idag har många keramiker sina ateljéer på halvön. Det pittoreska Mölle lockar fortfarande badgäster och naturreservatet Kullaberg ståtar med hisnande klippor och spännande naturstigar utmed kusten.

Lokalavdelningen grundades år 1982.

• 28 Dec 2018

En Julsaga av Charles Dickens

Fin teater för hela familjen på eftermiddagen. Pris för vuxen 180 kr, för barn till 18 år 85 kr, Tänk på, det kan bli en fin julpresent! Hälsningar Brigitte Stjernkvist.

Fredag 28/12 2018 kl 16.00 går vi på Storan på Helsingborgs stadsteater. Bindande anmälan senast 29/11 2018 till Brigitte Stjernkvist tel 042-227160 eller brigitte.stj@live.se eller brigitte.stj1@gmail.com

Medlem: 180 kr

• 17 Jan

Föredrag och bildspel

Knut och Elisabet Jensen visar bilder och berättar om sitt volontärprojekt. Fika ingår. STF-medlem 20 kr. Ej STF-medlem 40 kr.

Vi samlas 17/1 kl 18.30 på Studiefrämjandet i Helsingborg. Mer info: Susan tel 076 126 20 01

Medlem: 20 kr

• 30 Jan 2019

Fjällbilder från Jormlien

Bildspelet visar fjällvärlden i sina bästa höstfärger. Efter bildspelet serveras kaffe med dopp. STF-medlem betalar 20 kr. Ej STF-medlem betalar 40 kr.

Onsdag 30/1 kl 18.00 samlas vi på Studiefrämjandet Helsingborg Järnvägsgatan 41. Info: Torbjörn Gerward tel 042-34 25 10

Medlem: 20 kr

• 12 Feb

ÅRSMÖTE 2019

Servering av smörgåstårta och dragning av lotter som delats ut till deltagare på aktiviteter 2018. Bildspel "Kullabygden i vårskrud".

Årsmötet hålles 12/2 kl. 18.00 på Studiefrämjandet, Järnvägsgatan 41, Helsingborg. Ta med STF medlemskort. Info: Torbjörn Gerward tel 042-34 25 10

• 06 Apr

Vandring Helsingborg till Rydebäck

Vandringen är 16 km. Obs! Man kan avbryta vandringen på olika platser. Ta med busskort + matsäck. Ej STF-medlem betalar 40 kr.

Lördag 6/4 kl 09.30 samlas vi på Sofiero parkering för att vandra. Info: Susan tel 076 126 20 01

• 04 Maj 2019

Vandring Mölle - Ransvik - Mölle

Vi vandrar längs kusten till Ransvik och går tillbaka över Kullaberg (Italienska vägen) till Mölle station. Medelsvår vandring - kuperad terräng. Ta med lunch och två fikor.

Vi samlas på Mölle Station 4 maj kl 09.58. Buss 220 avg Helsingborg kl 09.00 och avg Höganäs kl 09.40. Info: Torbjörn Gerward tel 042-34 25 10

• 14 Maj

Vandring i Pålsjö skog i Helsingborg

Väder och vind bestämmer hur långt vi går och vilken runda vi tar. Ej STF-medlem betalar 40 kr.

Tisdag 14/5 kl 10.00 samlas vi på P-platsen mittemot Krematoriet, där motionsslingan börjar. Info: Gertie tel 073 971 38 96 Barbro tel 073 89 53 920

• 18 Maj

Besök + Lunch Wanås Slott

Vi äter lunch i restaurangen/självkostnad.

Lördag 18/5 kl 11.00 samlas vi vid slottsentrén. Anmälan senast 14/5 till Susan tel 076 126 20 01. Uppge om samåkning önskas.

Icke-medlem: Gratis

• 30 Maj

Vandring Skepparkroken - Ängelholm

Tag tåg till Barkåkra station och vandra ner till hamnen. Avg Hbg 09.21 Ä-holm 09.43 Ank Barkåkra 09.47. Vi vandrar ca 7 km beroende på vilken väg vi tar. Ta med matsäck. Samarr STF och Naturskydds- föreningen...

Torsdag 30/5 (Kristi Himmelsfärdsdag) samling Hamnen Skepparkroken kl 10.00. Info: Anita tel 0739 58 94 90.

• 12 Jun 2019

Kåseri över Pålsjö Vattenmölla

Vi lyssnar på det trevliga kåseriet, beundrar utsikten över Sundet, grillar och umgås med varandra.

Onsdag 12/6 kl 18.00 samlas vi på Vikingstrand i norra Helsingborg. Ta med dryck och något att grilla. Info: Torbjörn Gerward tel 042-34 25 10 Barbro Olenmark tel 073 89 53 920

• 24 Aug

Aug

Vandring på Hallands Väderö

Vi vandrar runt ön och upplever den karga miljön utmed kusterna och fukten och grönskan inne på ön. Bra skodon rekommenderas. Medtag matsäck. Ej STF-medlem betalar 40 kr.

Lördag 24/8 kl 09.40 samlas vi i Torekovs hamn för att ta båten till ön. Anmälan till Anita senast 23/8 tel 073 95 89 490.

• 31 Aug

Aug

Vandring Domsten till Helsingborg

Vandringen är 14 km. Ta med busskort och matsäck. Ej STF-medlem betalar 40 kr.

Lördag 31/8 kl 09.30 samlas vi i Domsten Hamn. Info: Susan tel 076 126 20 01.