STF Nära dig

STF Norra Öresund Lokalavdelning - Kvarngatan 4, 26338 Höganäs

Våra kommuner

Bjuv, Helsingborg, Höganäs, Landskrona, Svalöv

Anslut dig till vår lokalavdelning

Maila ossså får du mer information om vår verksamhet

Lokalavdelningen präglas av den nära kontakten mellan Helsingör och Helsingborg och det danska arvet är tydligt i arkitekturen. Närheten och de täta båtförbindelserna gör att både danskar och svenskar åker över sundet för att turista och arbeta.

STF Norra Öresund brinner för många olika typer av aktiviteter och de fem kommunerna inom lokalavdelningen tillhör alla en gammal kulturbygd. Landskapet ligger öppet för promenader, vandringar och cykelturer och det finns ett rikt utbud för kulturella utflyktsmål.

I Helsingborg vakar det gamla fästningstornet Kärnan över sundet sedan 700 år och bedårande Sofiero tar årligen emot turister från när och fjärran. I Landskrona lockar det mäktiga Citadellet och Borstahusens fiskeläge. Härifrån är det också enkelt att ta sig till natursköna Ven för att cykla och vandra och göra ett besök på Tycho Brahes Uranienborg. I regionen finns även Kullaberg med Kullabygden känt för sin rika keramiktradition. Än idag har många keramiker sina ateljéer på halvön. Det pittoreska Mölle lockar fortfarande badgäster och naturreservatet Kullaberg ståtar med hisnande klippor och spännande naturstigar utmed kusten.

Lokalavdelningen grundades år 1982.

• 27 Dec

Teaterbesök: Rapunzel

Hjärtligt välkomna, så går vi tillsammans och låter oss förtrollas av Sagan om Rapunzel med hennes jättelånga fina blonda hår. En fin familjeföreställning, kanske lämplig som julpresent till barn och...

Vi ser pjäsen onsdag 27 december kl 16.00 på Storan i Helsingborg. Bindande anmälan senast tisdag 28 november till Brigitte Stjernkvist tel 042-227160. Pris vuxen 180, barn billigare.

Medlem: 180 kr

Icke-medlem: 180 kr

• 06 Jan

Trettondagskonsert 6 januari 2018

Konserten har namnet "Frosseri" och vi kan garanterat njuta av dessa sköna toner. Bjud en god vän, det blir säkert uppskattat som en fest i vårt fina konserthus. Grupprabattpris vuxen 335 kr.

Konserten ges 6 januari 2018 kl 15.00 på Helsingborgs konserthus. Anmälan senast 13 november 2017 till Brigitte Stjernkvist tel 042-227160.

Medlem: 335 kr

Icke-medlem: 335 kr

• 24 Jan 2018

Besök STV Malmö

Vi blir guidade.

Vi träffas onsdag 24 Januari kl 16.30 i receptionen för STV Stora Varvsgatan 2 Malmö. Anmälan och info till Bengt Dahlvig tel 0709 66 71 10.

• 24 Jan 2018

Visning av Rådhuset i Helsingborg

Vi blir guidade.

Vi träffas onsdag 24 januari kl 10.00 vid entrén mot Stortorget.

• 05 Feb 2018

Visning av flygfotograf Bertil Hagbergs bildspel

Bildspel över Helsingborg, Landskrona, Ven och Söderåsen. Efter bildspelet fikar vi och umgås med varandra.

Bertil Hagberg kommer inte personligen. Gertie har köpt ett antal bildspel av honom. Hon visar ett av dessa 5/2 kl 18.30 på Studiefrämjandet Helsingborg.

Medlem: 20 kr

Icke-medlem: 60 kr

• 14 Feb

Årsmöte 2018

Förutom årsmötesförhandlingar blir det föreläsning av Martin Arkel, kommunikationsansvarig/HelsingborgKontaktcenter. Det blir servering och det blir även dragning på de lotter som delats ut till deltagarna...

Årsmötet hålles onsdag 14 februari kl 18.30 på Studiefrämjandet i Helsingborg. Mer info Torbjörn Gerward tel 042-34 25 10. Ta med STF medlemskort.

• 14 Mar 2018

Stadsvandring för tågburna, Ängelholm 502 år

Du kommer uppleva en spännande vandring längs Rönne å och intressanta kulturbyggnader. Eftermiddagsfikat dricker vi på ett kafé.

Samling: Onsdag 14/3 kl 13.43 vid Ängelholms stations huvudentré. Pågatåg avg. Helsingborg C kl 13.21 och från Höganäs buss 225 kl 12.50. Ta med STF medlemskort.

Icke-medlem: 40 kr