STF Norra Öresund Lokalavdelning

STF Norra Öresund Lokalavdelning - Kvarngatan 4, 26338 Höganäs

Våra kommuner

Bjuv, Helsingborg, Höganäs, Landskrona, Svalöv

Anslut dig till vår lokalavdelning

Maila ossså får du mer information om vår verksamhet

Lokalavdelningen präglas av den nära kontakten mellan Helsingör och Helsingborg och det danska arvet är tydligt i arkitekturen. Närheten och de täta båtförbindelserna gör att både danskar och svenskar åker över sundet för att turista och arbeta.

STF Norra Öresund brinner för många olika typer av aktiviteter och de fem kommunerna inom lokalavdelningen tillhör alla en gammal kulturbygd. Landskapet ligger öppet för promenader, vandringar och cykelturer och det finns ett rikt utbud för kulturella utflyktsmål.

I Helsingborg vakar det gamla fästningstornet Kärnan över sundet sedan 700 år och bedårande Sofiero tar årligen emot turister från när och fjärran. I Landskrona lockar det mäktiga Citadellet och Borstahusens fiskeläge. Härifrån är det också enkelt att ta sig till natursköna Ven för att cykla och vandra och göra ett besök på Tycho Brahes Uranienborg. I regionen finns även Kullaberg med Kullabygden känt för sin rika keramiktradition. Än idag har många keramiker sina ateljéer på halvön. Det pittoreska Mölle lockar fortfarande badgäster och naturreservatet Kullaberg ståtar med hisnande klippor och spännande naturstigar utmed kusten.

Lokalavdelningen grundades år 1982.

• 20 Sep 2018

Landborgspromenaden

Info: Anita tel 0739 58 94 90 Torsdag 20/9 vandrar vi ca 2 timmar på Landborgspromenaden. Samling: Sofiero P-plats kl 10.00

Medlem: Gratis

Icke-medlem: 40 kr

• 20 Okt

Okt

Vandring på Söderåsen

Upplev åsen när höstfärgerna är som vackrast. Kanske hittar vi även lite svamp. Vandringen är ca 10 km. Tag med matsäck. Ej STF-medlem betalar 40 kr.

Vi samlas på Tingvalla Åstorp lör 20/10 kl 10.00. Tåg avgår Helsingborg C kl 09.17. Följ vägvisning Skåneleden Tingvalla. Anmäl senast 19/10 till Anita 073 95 89 490.

Medlem: Gratis

Icke-medlem: 40 kr

• 08 Nov

Himmelsfärdskyrkans historia i ord och tal

Vi börjar med att dricka kaffe i Himlagård. Kostnad, inkl. kaffe är 35 kr STF medlem, 75 kr icke-STF medlem. Därefter guidar Torbjörn Gerward runt i kyrkan. Mer info Torbjörn 042-34 25 10.

Tors 8/11 samling 14.00 utanför kyrkan i Höganäs. Buss 220 från Helsingborg C till Höganäs. Anmäl senast 6/11 stf.torbjorn@hotmail.com

Medlem: 35 kr

Icke-medlem: 75 kr

• 14 Nov

Bildvisning

Ulrik Alm visar fantastiska bilder och berättar om djur- och naturlivet i Härjedalen. Fika ingår. STF-medlem betalar 20 kr. Ej STF-medlem betalar 60 kr.

Vi träffas ons 14/11 kl 18.30 på Studiefrämjandet i Helsingborg för bildvisning. Info: Anita 0739 58 94 90

Medlem: 20 kr

Icke-medlem: 60 kr

• 06 Dec

Vinterbilder från Kullaberg och grötfest

Vi ser på ett bildspel "Vinterbilder från Kullaberg" och därefter äter vi god Ris à la Malta och dricker kaffe med en smarrig kaka. Obs! Ta med jämna pengar!

Vi träffas tors 6/12 kl 18.00 på Studiefrämjandet i Helsingborg. Anmälan senast 4/12 till stf.torbjorn@hotmail.com.

Medlem: 50 kr

Icke-medlem: 90 kr