STF Nära dig

STF Leksand-Rättvik Lokalavdelning - Norsgatan 9 B, 79330 Leksand

Våra kommuner

Leksand, Rättvik

Anslut dig till vår lokalavdelning

Maila ossså får du mer information om vår verksamhet

Lokalavdelningen omfattar kommunerna Leksand och Rättvik söder om sjön Siljan. Längs Siljan och Österdalälven ligger ett pärlband av kulturhistoriskt intressanta byar i ett bedårande landskap, som länge varit en inspirationskälla för konstnärer och musiker. Folkdräkter och folkmusik har funnits i en obruten tradition sedan århundraden. Det finns många idylliska fäbodställen som fortfarande är i bruk med eller utan djur.

Om Dalarna ligger i hjärtat av Sverige, utgör Siljans-bygden hjärtat av Dalarna. Här finns en natur som lockar till vandring, cykling, skidåkning samt jakt och fiske. Vi har vandringsstråket Siljansleden och också en cykelled runt Siljan. Det finns också utmärkta preparerade skidspår och två stora skidbackar.

En rad arrangemang är populära för ortsbor och besökande. På sommaren har vi Musik vid Siljan, midsommarfirande i Leksand, kyrkbåtsrodd på Siljan, Rättviks marknad, Rättvikstravet och Himlaspelet i Leksand. For bilintresserade finns Classic Car Week i Rättvik och Åkdon och Termos i Leksand.

I Rättvik finns två spektakulära anläggningar. Det är dels den 800 meter långa bryggan med regelbunden båttrafik på Siljan, dels det gamla kalkbrottet Dalhalla som har en koncertscen med plats för 4000 åskådare.

I Leksand är vintertid Tegera Arena ofta fylld med 7600 entusiaster som ser på ishockey. Sommartid har både Leksand och Furudal populära ishockeyskolor. I Leksand finns även två rikskända företag: Clas Ohlsons och Leksandsbröd. Dessa företag har många besökare året om. I Tällberg, mellan Leksand och Rättvik, ligger sex stora hotell. Det natursköna läget och den rika kulturhistorien lockar besökare sommar som vinter.

Lokalavdelningen har ca 60 medlemmar och anordnar regelbundet aktiviteter med temat ”LÄR KÄNNA DITT SVERIGE”. Då deltar många av medlemmarna, men även andra. Dessa erbjuds att bli medlemmar både i STF och vår lokalavdelning.