STF Nära dig

Fjällvandring 2

STF Kiruna

08 Sep 2018

Ange gärna om du ämnar ta egen bild, hur många du kan ta i bilen eller om du behöver skjuts. Vi försöker ordna med samåkning.
I samband med kulturarvsdagarna erbjuder STF Kiruna Lokalavdelning en vandring till de gamla koppargruvlämningarna från 1600-talet i Leppäkoski/Pahtavaara. Detta område ligger ca 15 km nordost om Kiruna utefter Esrangevägen. Vi kommer att utgå från en parkering 2 km före Esrange vid Pitkäjärvi. Vandrar gör vi ca 6 km tur och retur och vi blir guidade av ordföranden i Kiruna forskarförening, Ulf Henriksson. Medtag egen matsäck och en vedpinne. Det finns ett flertal grillplatser utefter stigen.
  • Senaste datum för anmälan: 08/09
  • Samling: Mer information kommer senare, datum, tid, plats och innehåll ej fastställt
  • Plats: Leppäkoski
  • För vem? Alla
  • För mer information och anmälan: Louise Bonthron

Typ av aktivitet: Naturarrangemang

• 07 Jul 2018

Orkidétur 2018

I Kurravaara finns ca 10 olika sorters vilda orkidéer. Åke Persson som kartlagt dessa under ett stort antal år är vår sakkunnige ledare.

Medtag stövlar, regnkläder. Vi kommer att samåka och göra kortare promenader ut till växtlokalerna. Begränsat antal deltagare Datum, tid och plats samt övrig information ej fastställd.

• 21 Aug 2018

Aug

Stora Sjöfallet

• 01 Sep 2018

Kulturaktivitet och familjedag 2018

Tag med barn och barnbarn och följ med på STF Kiruna lokalavdelning på en familjedag i Abisko lördagen 1/9 2018. Vi träffas 10.00 utanför Naturum för att titta på deras nyinvigda utställning. Därefter får vi en guidad kortare promenad utefter Abiskokanjon med avslut utanför Rallar-/Militärhistoriska museet där STF bjuder på korv för grillning. Övrig matsäck medtages av deltagarna själva. Väl mött till en förhoppningsvis innehållsrik och trevlig höstdag tillsammans med barnen.

Anmälan senast måndag 27/8 till bonthronlouise@gmail.com Ange i anmälan om du/ni önskar eller kan erbjuda samåkning så försöker jag styra upp det hela.

• 08 Sep 2018

Kulturarvsdag i Leppäkoski/Pahtavaara 2018

• 11 Nov 2018

Långfärdsskridskoåkning med Kurt Esko 2018

Mer information kommer senare, datum, tid, plats och innehåll ej fastställt

Åk långfärdsskridskor med Kurt Esko i Sautusjärvi. Om isarna och vädret är med oss, så beger vi oss dit och åker tillsammans. Mer information kommer senare, datum, tid, plats och innehåll ej fastställt

• 08 Dec 2018

Norrskenstur till Abisko 2018

Norrskensturen till Abisko innehåller en föreläsning, julgröt samt en Night Visit upp till STF Aurora Sky Station för att beskåda norrskenet.

Föranmälan krävs. Anmälan är bindande. Transport ingår ej, vi möts i Abisko, kl. 17.00 Mer information kommer senare, datum, tid, plats och innehåll ej fastställt