STF Nära dig

STF Kind Lokalavdelning - Grälåsa Gård 1, 51452 Länghem

Våra kommuner

Svenljunga, Tranemo

Anslut dig till vår lokalavdelning

Maila ossså får du mer information om vår verksamhet

Kind Härad ligger i Södra Västergötland. Lokalavdelningen STF Kind utgörs av Svenljunga och Tranemo, som är Västergötlands sydligaste kommuner. Området gränsar till Småland och Halland. Kindbygden präglas av ett omväxlande landskap av kuperad mark, rik på sjöar och skogslandskap.

Ätran rinner genom bygden och för med sig rik historia samt vackra naturupplevelser. Kindbygden har varit bebodd sedan äldre stenålder och har en rik forntidshistoria, med såväl medeltidshistoria såsom Danskkrigen. Kindbygdens trakter har befunnit sig i Dansk ägo ett antal gånger i historien. Den välkända medeltida borgen från sent 1200-tal, Torpa stenhus, är Sveriges bäst bevarade borg och utgjorde en av många befästningar vid landgränserna.

Våra program passar alla och erbjuder vandringar, utflykter, företagsbesök, föreläsningar och historiska vandringar och studiecirklar. Under våren har vi bl.a. startat en cirkel inför en fjällresa som kommer att göras i slutet av augusti 2017.

Välkommen att bli medlem!
/Styrelsen STF Kind

• 04 Aug - 11 Aug 2018

Aug

Aug

Fjällvandring, Tännäs

Vi gör dagsvandringar från Tännäs, där vi har vårt boende. Vi kommer att göra en tvådagars vandring till Rogen, Norge.

Planeringsträff i samband med Roasjövandringen 2018-06-02.

Medlem: 2000 kr