Gökotta vid Vänern med Fredrik Wilde - Inbjudan från STF Värmland

STF Karlskoga-Degerfors

11 Maj

Swish finns
Varför inte göra det till en tradition att möta våren på Kummelön? Fredrik Wilde guidar oss runt i delar av naturreservatet bland de återvändande fåglarna, lövdungarna och de ålderstigna, mäktiga ekarna. Vi vandrar längst ut på udden vid Ölmeviken och intar vår matsäck på klipphällarna vid Vänerhavet. Rygga med kikare, varma kläder och fika. Glöm inte sittunderlaget!
  • Samling: Avfärd samåkning: kl.5.30 från Jannelundstorget, Degerfors och kl.5.45 från Bregårdskolans parkering vid E18, Karlskoga. Samåkningsavgift 60 kr/pers.
  • Plats: Kummelöns naturreservat väster om Kristinehamn
  • För vem? Alla
  • För mer information och anmälan: Annie Carlsson 072 - 702 86 77

Typ av aktivitet: Naturarrangemang

• 11 Maj

Gökotta vid Vänern med Fredrik Wilde - Inbjudan från STF Värmland

Medlem: 20 kr

• 18 Maj

Årets Västgötaresa med Janne Beckman!

Vi är mycket glada att få informera om ännu en fullmatad västgötaresa, signerad Jan-Ove Beckman, vilket borgar för kvalitet. Den välkända resvägen mot Västergötland tar oss i år till vårt första besöksmål, Binnebergs Tingshus norr om Skövde. Här får vi vårt förmiddagskaffe och en guidning. Därifrån åker vi den vackra kulturvägen via Lerdala till Axvall. På den gamla exercisplatsen Axevalla hed finns idag ett intressant Garnisonsmuseum, bl a inrymmande det Centrala Soldatregistret. Föreståndaren Björn Lippold visar och berättar. Efter en kort tur anländer vi till Jula Hotell i Skara för lunch och ett besök i den unika konsthallen med landets största privatägda Zorn-samling. Dessutom finns original av bl a Bruno Liljefors, Carl Larsson. Julas grundare Lars-Göran Blank har åstadkommit denna fantastiska samling. ”Skaraoraklet” Barbro Olofsson tar med oss på en kort promenad runt domkyrkan, det gamla läroverket, stiftsbiblioteket och torget. En sväng över Kinnekulle tar oss via Lundsbrunn till Husaby, där vi lyssnar på den behagliga speakerrösten i kyrkan. Om tiden medger kan vi också besöka S:t Sigfrids källa och Tusenårsaltaret. Eftermiddagskaffet intar vi i orangeriet på Hellekis Säteri och besöker den fantastiska trädgården med sina exotiska växter som äkta kastanj, trumpetträd, valnöt, rosor och perenner.

Medlem: 550 kr

Icke-medlem: 650 kr

• 30 Maj

Vandring längs Lårhöjdsleden – Vi utforskar nya upplevelser nära Karlskoga

Med start vid Badsta Camping i Storfors ger vi oss av längs den 13 km långa Lårhöjdsleden. Utefter vägen möter vi härligt utmanande stigningar och kommer fram till den fina Lårhöjdsstugan som är öppen året om, en lämplig rastplats där man kan njuta av utsikten! Leden renoverades inför säsongen 2017 och är nu i bra skick men observera att stora höjdskillnader förekommer. Ta med matsäck för fika- och lunchpaus, stadiga skor och stavar för den som vill.

Medlem: 25 kr