Björneborgs bruk - En modern produktionsanläggning med gamla anor

19 Mar

Inte medlem
Swish finns
Bruket heter nu Scana Steel Björneborg AB. Det är norra Europas största smedja med egen stålförsörjning, som är baserad på skrot. Vi tas emot av våra guider, byter om och har vi tur får vi se en tappning av en ugn eller en friformssmidning av en stor propelleraxel. Avbrott för en kopp kaffe. Vi får också tillfälle att besöka Björneborgs herrgård. Totalt blir det en vandring på ca 3 km inom området. Redan 1659 startades järntillverkning i Björneborg, vid Vismans utlopp i Sjön Vismen. Man började som i alla bruk vid den här tiden med stångjärnshammare. På 1800 talet skedde stora utbyggnader med den modernaste teknik och man fick masugn, bessemerverk, smedja, gjuteri och mekanisk verkstad. Bruket ägdes en tid av familjen Nordenfeldt som var mycket framsynta. År 1895 såldes bruket på exekutiv auktion, en rad ägare har sedan kantat historien.
  • Senaste datum för anmälan: 11/03
  • Samling: Avfärd samåkning: Kl 12.30 från Bregårdsskolans parkering vid E18, Karlskoga och kl 12.45 från Jannelundstorget, Degerfors. Samåkningsavgift 30 resp 20 kr/person.
  • Plats: Björneborgs Bruk
  • För vem? Alla
  • För mer information och anmälan: Ingvar Eriksson sms/tel 070- 378 70 95

Typ av aktivitet: Kulturarrangemang

• 02 Mar

Bussresa till Fårfesten i Kil

Vi åker till den populära Fårfesten i Kil, där producenter från hela landet samlas för att visa upp ett varierande utbud av produkter till försäljning. Här sprids både kunskap och inspiration. Enligt arrangören Fåreningen är det ”Fårets fyra ben”, alltså kött, ull, skinn och fåret som landskapsvårdare, som står i centrum. Vid lunch serverar restaurangen en dignande buffé bestående av lammdelikatesser, självklart finns också vegetariska alternativ. Buffén kostar 125 kr. Som alternativ finns även en sopplunch inklusive smörgås och kaffe för 65 kr. Oavsett vilket av dessa goda alternativ man önskar betalar man själv för det på plats. Under Fårfesten hålls en modeshow, så klart med temat får! Tiderna för denna under lördagen är kl 11:00, 13:00 och 15:00. Observera att biljetter till detta köps separat på Fårfestens hemsida där man också kan hitta information om utställare med mera. http://farfestikil.com/ Maximalt antal deltagare: 50 personer. Swish finns, 123 259 83 81

10 lediga platser finns i bussen. Medlemmar i Kristinehamn är välkomna att resa med bussen som stannar vid McDonalds kl 09 15. Pris 250 kr Anmälan till Elisabeth Holmberg senast den 15 februari

Medlem: 200 kr

Icke-medlem: 250 kr

• 06 Mar

Konstvisning i Kommunstyrelsens hus

Vi får en inspirerande guidning bland våra 248 konstverk i huset ledd av kultursekreteraren och konstnären Göran Persson, vår mycket uppskattade guide 2014 på Möckelngymnasiet. Många konstverk är ganska nya, medan en del är donerade och har tagits om hand och fått ny inramning. Vi gör en fikapaus för frågor och reflektion i matsalen. Maximalt antal deltagare: 24 personer.

• 19 Mar

Björneborgs bruk - En modern produktionsanläggning med gamla anor

• 06 Apr

Sveafallen med Åke ”Fågel-Åke” Jansson

Nu talar vi verkligen om att känna sitt land. Varför är området i naturreservatet Sveafallen så unikt och varför heter det just Sveafallen? Varför är några jättegrytor så djupa och törs vi gå in i Domedagsdalen? Hur många istider har det funnits och när låg iskanten i våra trakter? Detta och mycket mer får vi svar på av dagens Turen tar ca 1.5 timmar där vi bitvis går vi över klipphällar, uppför branter och ner i dalgångar. Tag med fika samt stavar för den som behöver.

• 25 Apr

2019

Alfred Nobel Science park – studiebesök på Artificiell Intelligens och Robotik vid Örebro Universitet

De ska skapa en testbädd där lokala företag kan få hjälp med att utveckla sig och sina produkter genom att tillföra artificiell intelligens och att låta robotar utföra vissa arbetsmoment. Just nu sker ett samarbete med MH Engineering i Karlskoga, som vill låta en robotarm arbeta i svåra miljöer, och Kåbe-mattan i Fjugesta, som vill automatisera sin tillverkningsprocess. Vidare arbetar man med en automatiserad odlingsbädd, för grönsaker. Flera andra projekt är på gång, bland annat med SAAB Dynamics. Målet med verksamheten är att utveckla lokala företag och deras produkter och därigenom skapa tillväxt i vår region. Det låter spännande som att glänta på dörren till famtiden. Hur kommer vi att påverkas? Det låter spännande, som att glänta på dörren till framtiden. Hur kommer vi att påverkas

Medlem: Gratis

Icke-medlem: Gratis

• 11 Maj

Gökotta vid Vänern med Fredrik Wilde - Inbjudan från STF Värmland

Varför inte göra det till en tradition att möta våren på Kummelön? Fredrik Wilde guidar oss runt i delar av naturreservatet bland de återvändande fåglarna, lövdungarna och de ålderstigna, mäktiga ekarna. Vi vandrar längst ut på udden vid Ölmeviken och intar vår matsäck på klipphällarna vid Vänerhavet. Rygga med kikare, varma kläder och fika. Glöm inte sittunderlaget!

Medlem: 20 kr

• 18 Maj

2019

Årets Västgötaresa med Janne Beckman!

Vi är mycket glada att få informera om ännu en fullmatad västgötaresa, signerad Jan-Ove Beckman, vilket borgar för kvalitet. Den välkända resvägen mot Västergötland tar oss i år till vårt första besöksmål, Binnebergs Tingshus norr om Skövde. Här får vi vårt förmiddagskaffe och en guidning. Därifrån åker vi den vackra kulturvägen via Lerdala till Axvall. På den gamla exercisplatsen Axevalla hed finns idag ett intressant Garnisonsmuseum, bl a inrymmande det Centrala Soldatregistret. Föreståndaren Björn Lippold visar och berättar. Efter en kort tur anländer vi till Jula Hotell i Skara för lunch och ett besök i den unika konsthallen med landets största privatägda Zorn-samling. Dessutom finns original av bl a Bruno Liljefors, Carl Larsson. Julas grundare Lars-Göran Blank har åstadkommit denna fantastiska samling. ”Skaraoraklet” Barbro Olofsson tar med oss på en kort promenad runt domkyrkan, det gamla läroverket, stiftsbiblioteket och torget. En sväng över Kinnekulle tar oss via Lundsbrunn till Husaby, där vi lyssnar på den behagliga speakerrösten i kyrkan. Om tiden medger kan vi också besöka S:t Sigfrids källa och Tusenårsaltaret. Eftermiddagskaffet intar vi i orangeriet på Hellekis Säteri och besöker den fantastiska trädgården med sina exotiska växter som äkta kastanj, trumpetträd, valnöt, rosor och perenner.

Medlem: 550 kr

Icke-medlem: 650 kr

• 30 Maj

Vandring längs Lårhöjdsleden – Vi utforskar nya upplevelser nära Karlskoga

Med start vid Badsta Camping i Storfors ger vi oss av längs den 13 km långa Lårhöjdsleden. Utefter vägen möter vi härligt utmanande stigningar och kommer fram till den fina Lårhöjdsstugan som är öppen året om, en lämplig rastplats där man kan njuta av utsikten! Leden renoverades inför säsongen 2017 och är nu i bra skick men observera att stora höjdskillnader förekommer. Ta med matsäck för fika- och lunchpaus, stadiga skor och stavar för den som vill.

Medlem: 25 kr