Årets Västgötaresa med Janne Beckman!

Stadsvandring 3

STF Karlskoga-Degerfors

18 Maj

Inte medlem
Swish finns
Vi är mycket glada att få informera om ännu en fullmatad västgötaresa, signerad Jan-Ove Beckman, vilket borgar för kvalitet. Den välkända resvägen mot Västergötland tar oss i år till vårt första besöksmål, Binnebergs Tingshus norr om Skövde. Här får vi vårt förmiddagskaffe och en guidning. Därifrån åker vi den vackra kulturvägen via Lerdala till Axvall. På den gamla exercisplatsen Axevalla hed finns idag ett intressant Garnisonsmuseum, bl a inrymmande det Centrala Soldatregistret. Föreståndaren Björn Lippold visar och berättar. Efter en kort tur anländer vi till Jula Hotell i Skara för lunch och ett besök i den unika konsthallen med landets största privatägda Zorn-samling. Dessutom finns original av bl a Bruno Liljefors, Carl Larsson. Julas grundare Lars-Göran Blank har åstadkommit denna fantastiska samling. ”Skaraoraklet” Barbro Olofsson tar med oss på en kort promenad runt domkyrkan, det gamla läroverket, stiftsbiblioteket och torget. En sväng över Kinnekulle tar oss via Lundsbrunn till Husaby, där vi lyssnar på den behagliga speakerrösten i kyrkan. Om tiden medger kan vi också besöka S:t Sigfrids källa och Tusenårsaltaret. Eftermiddagskaffet intar vi i orangeriet på Hellekis Säteri och besöker den fantastiska trädgården med sina exotiska växter som äkta kastanj, trumpetträd, valnöt, rosor och perenner.
  • Senaste datum för anmälan: 25/04
  • Samling: Avfärd: Busstationen i Karlskoga kl 08.00, Medborgarplatsen i Degerfors kl 08.15. Hemma ca 19.30
  • Plats: Västergötland
  • För vem? Alla
  • För mer information och anmälan: Ingvar Eriksson tel eller SMS 070- 378 70 95

Typ av aktivitet: Kulturarrangemang

• 25 Apr

2019

Alfred Nobel Science park – studiebesök på Artificiell Intelligens och Robotik vid Örebro Universitet

De ska skapa en testbädd där lokala företag kan få hjälp med att utveckla sig och sina produkter genom att tillföra artificiell intelligens och att låta robotar utföra vissa arbetsmoment. Just nu sker ett samarbete med MH Engineering i Karlskoga, som vill låta en robotarm arbeta i svåra miljöer, och Kåbe-mattan i Fjugesta, som vill automatisera sin tillverkningsprocess. Vidare arbetar man med en automatiserad odlingsbädd, för grönsaker. Flera andra projekt är på gång, bland annat med SAAB Dynamics. Målet med verksamheten är att utveckla lokala företag och deras produkter och därigenom skapa tillväxt i vår region. Det låter spännande som att glänta på dörren till framtiden. Hur kommer vi att påverkas? Det låter spännande, som att glänta på dörren till framtiden. Hur kommer vi att påverkas

Medlem: Gratis

Icke-medlem: Gratis

• 11 Maj

Gökotta vid Vänern med Fredrik Wilde - Inbjudan från STF Värmland

Varför inte göra det till en tradition att möta våren på Kummelön? Fredrik Wilde guidar oss runt i delar av naturreservatet bland de återvändande fåglarna, lövdungarna och de ålderstigna, mäktiga ekarna. Vi vandrar längst ut på udden vid Ölmeviken och intar vår matsäck på klipphällarna vid Vänerhavet. Rygga med kikare, varma kläder och fika. Glöm inte sittunderlaget!

Medlem: 20 kr

• 18 Maj

2019

Årets Västgötaresa med Janne Beckman!

Medlem: 550 kr

Icke-medlem: 650 kr

• 30 Maj

Vandring längs Lårhöjdsleden – Vi utforskar nya upplevelser nära Karlskoga

Med start vid Badsta Camping i Storfors ger vi oss av längs den 13 km långa Lårhöjdsleden. Utefter vägen möter vi härligt utmanande stigningar och kommer fram till den fina Lårhöjdsstugan som är öppen året om, en lämplig rastplats där man kan njuta av utsikten! Leden renoverades inför säsongen 2017 och är nu i bra skick men observera att stora höjdskillnader förekommer. Ta med matsäck för fika- och lunchpaus, stadiga skor och stavar för den som vill.

Medlem: 25 kr