STF Nära dig

STF Karlskoga-Degerfors Lokalavdelning - Böljevägen 4, 69151 Karlskoga

Våra kommuner

Degerfors, Karlskoga

Anslut dig till vår lokalavdelning

Maila ossså får du mer information om vår verksamhet

Regionen har en stark koppling till Bergslagen och till begreppet ”Järn bryter bygd”. Hyttor och kolmilor vid Kilsbergskanten vittnar inte bara om tidigare järnhantering. Här finns också Kilsbergen, en vildmark med rika möjligheter till naturupplevelser.

Lokalavdelningens studiebesök, bildvisningar, föredrag och resor bidrar till att bygdens rika kulturella arv uppmärksammas. Upplevelser i naturen är också självklart en del av verksamheten. Naturvandringar med kulturella inslag i Kilsbergen genomförs vid flera tillfällen varje år. Lokalavdelningen håller också i flera kulturarrangemang. Exempel på detta är Vallbomsdagen då baderskan Gustafva Vallbom hedras med tvagning på dåtida sätt.

Fina vandringsleder i bygdens närhet är Bergslagsleden, Tio sjöars led och Angsjöleden. STF Karlskoga-Degerfors egen led är STF-slingan vid Rönningshyttan sydost om Degerfors.

Ett flertal herrgårdar i regionen är uppförda under 1600-talet och 1700-talet. Vid Ölsboda herrgård författade Selma Lagerlöf delar av den Löwensköldska trilogin. Och i Björkborns vackra herrgård bodde Alfred Nobel under en tid. Herrgården har idag ett Nobelmuseum.

Lokalavdelningen grundades 1989 och har idag cirka 500 medlemmar.