De vilda blommornas dag i Eksjö och Nässjö - ett samarbete med Smålands Flora, Svenska Botaniska Föreningen och STF Höglandet

placeholder for local activities whithout image.

STF Höglandet

16 Jun 2019

Inte medlem
EKSJÖ Info: Sven-Åke Svensson 070-276 60 67 eller Karen Lund 0381-140 11. Samling vid Kvarnarps gård, Eksjö kl. 10.00. Vi samåker till en plats utanför Eksjö, där vi får lära känna våra vanligaste växter i ett vackert naturlandskap. Medtag fika och flora! NÄSSJÖ Info: Per Blomkvist 073-096 40 11 eller Lars Lindfors 070- 515 25 01. Samling vid Tennishallens parkering, Nässjö kl. 10.00. Samåkning till en intressant plats, där vi får guidning bland allt som finns att se och höra. Tag med fika i ryggsäcken! SÄVSJÖ De vilda blommornas dag anordnas även i Sävsjö. Gå in på Svenska Botaniska Föreningens hemsida svenskbotanik.se för uppgift om tid och plats.
  • Samling: 10:00
  • Plats: Eksjö: Kvarnarps gård Nässjö: Tennishallens parkering
  • För vem? Alla

Typ av aktivitet: Naturarrangemang

• 04 Maj 2019

Vårvandring på Höglandsleden sträckan Vikskvarn - Tomtabacken

Vi vandrar 15 km i bitvis kuperad terräng och passerar flera olika sevärdheter på sträckan. Vikskvarn: Ta klivet in i en försvunnen kvarnepok. Idag rinner ån genom den gamla kvarnruinen. Davidstorpasjön/Davidstorp: Här övergår leden till strandpromenad. Sjön ingår i Lagans vattensystem. Ekelsjösjön 345 m ö.h. är södra Sveriges högst belägna sjö. Falla Mosse 352 m ö.h. är en av länets största mossar och ornitologparadis med bl a ljungpipare, orre, trana och ängpiplärka. Tomtabacken 376 m ö.h. är södra Sveriges högsta punkt med milsvidd utsikt. Vi avslutar med helgbuffé på Hooks Herrgård. Kostnad: 330 kr, icke STF-medlem 360 kr

Lördag 4/5 kl. 09.00 Anmälan: Kjell Rosgren 0383-131 84; 070-318 67 06; e-mail: kjell@rosgren.com eller Eva Hässler 0383-46 49 40; 073-159 12 30; e-mail: hassler.eva@gmail.com senast fredag 26/4. Samling vid Vikskvarn. Kör till Bodafors, fortsätt mot Tenhult norrut, sväng vänster mot Bringetofta och sedan höger mot Vikskvarn. Detaljerad vägbeskrivning lämnas vid anmälan. Medtag förstärkt fika, sittpall/sittunderlag och gärna kikare! Vårfåglarna är ju här.

Medlem: 330 kr

Icke-medlem: 360 kr

• 03 Jun 2019

Veteranmotormuseet och Kalvefall i Ydre

Vi börjar dagen med fm-kaffe och får därefter guidning i Veteranmotormuseet. Utanför finns Retromacken med BP-skyltar och BP-pumpar som väcker nyfikenhet. I museet finns ett stort antal motorer och traktorer, mopeder och gamla cyklar. Här finns även gamla köksmiljöer, vävstuga och snickarverkstad samt post- och biljettkontor med autentisk inredning från stationshuset i Österbymo. Vi beger oss sedan till Kalvefalls gård med ”Krogen i skogen”, där vi äter lunch. Kalvefall är ett STF-vandrarhem, beläget vid vägs ände i Ydres vackra natur. Vi får guidning på gården, som omges av höga berg och djupa skogar. Här finns ett ridhus med nordsvenskar och islandshästar, och runt gården finns även ridstigar och vandringsleder. Vi avslutar dagen med em-kaffe. Kostnad: 320 kr, icke STF-medlem 350 kr

Måndag 3/6 kl. 09.30 Anmälan Louise Karlsson 0140-167 19; 076-138 10 79; e-mail: louise_karlsson@outlook.com senast onsdag 22/5. Samling vid Veteranmotormuseet ca 1 km utanför Österbymo vid väg 131 mot Tranås. Ta av mot Ydregården och sväng sedan vänster.

Medlem: 320 kr

Icke-medlem: 350 kr